Er veldig glad i algoritmer

– Gode algoritmer finner enkle og kreative løsninger på kompliserte problemer. En god algoritme må også være til å stole på. Den skal produsere samme resultat for hver gang, sier datateknologistudent Simeon.

Datastudent Simeon foran datamaskin

Navn, alder, hjemsted?

Simeon Vyizigiro, jeg er 20 år gammel. Før jeg flyttet hit til Stavanger bodde jeg i Halden. Det er langt fra Halden til Stavanger, men jeg var helt sikker på at jeg ville studere datateknologi på UiS.

Hvorfor valgte du å studere datateknologi ved UiS?

Å studere datateknologi på UiS har vært utrolig gunstig. Noe av det beste med å studere datateknologi i Stavanger er at det er stor etterspørsel etter datastudenter blant bedriftene. Derfor er det mange datastudenter som får jobb allerede før de er ferdige med studiene her på UiS. Men det som kanskje er aller best er at studiet her gir meg en bred kompetanse, jeg får lære om alt fra webdesign og informasjonssikkerhet til operativsystemer og systemprogrammering.

Hvilket område synes du er mest spennende innen datateknologi?

Mitt favorittfag er nok datastrukturer og algoritmer. For meg så er algoritmer noe av det mest fascinerende innen programmering. Grunnen til det er at gode algoritmer finner enkle og kreative løsninger på kompliserte problemer. En god algoritme må også være til å stole på. Den skal produsere samme resultat for hver gang. Derfor kreves det at man tenker utenfor boksen. Og jeg synes alltid at det er gøy å utforske kreativiteten.

Hva er din drømmejobb?

Som du kanskje har forstått så er jeg veldig glad i algoritmer. Så det kommer kanskje ikke som en overraskelse at jeg også har lyst til å jobbe med det. Jeg har også lyst til å være med på å utgjøre en forskjell i verden. Så en perfekt jobb for meg er å jobbe med å utvikle medisinsk teknologi. Da vil jeg ha muligheten til å utgjøre en forskjell i verden og i tillegg få jobbe med noe av det mest fascinerende jeg vet om. Det er nesten kriminelt å kalle noe så gøy for en jobb.