Mina studerer datateknologi og vil jobbe som utvikler

– Jeg liker å løse programmeringsoppgaver og lage noe, og jeg har derfor lyst til å bli utvikler.

Kvinne ser inn i kamera. Blå himmel i bakgrunnen. Foto.
Datastudent Mina Wøien (Foto: Privat)

Navn og alder: Mina Wøien, 23 år.
Hjemsted: Asker.
Her bor jeg i Stavanger: På Våland, med gåavstand til byen. Det gjør det veldig lett å komme seg rundt i Stavanger. Jeg bor i kollektiv med to andre jenter, en av de ble jeg kjent med i løpet av det første året på bachelor.
Dette studerer jeg nå: Master i datateknologi, pålitelige og sikre systemer. Tidligere har jeg studert bachelor i datateknologi på UiS.

Jeg studerer datateknologi fordi:

Jeg hadde informasjonsteknologi på videregående, hvor vi lærte grunnleggende web-programmering, noe som var veldig gøy. Vi hadde også bedriftsbesøk av Google hvor de fortalte om Google translate, som hørtes veldig kult ut, og det var da jeg fant ut at jeg ville studere data. Jeg søkte meg inn på integrert master i Data Sicence, men valgte å bytte master etter å ha lest mer om de ulike emnene. Studieretningene er ganske like da vi har mye valgfag, så det er de obligatoriske fagene som skiller de.

Mitt favorittemne på studiet er:

Fra bachelor: Web-programmering, Videregående programmering og bacheloroppgave. Fra master: Sikkerhet og sårbarheter i nettverk. Her har vi hatt prosjekter hvor vi blant annet har laget nettsider og spesialisert oss i programmering.

Dette er mitt beste studietips:

Gå i alle forelesninger, gjør oppgaver jevnt, start tidlig med innleveringer og jobb med medstudenter.

Slik ble jeg kjent med medstudenter på UiS:

I fadderuken og via linjeforeningene LED og ISI. Det er to veldig aktive linjeforeninger som har mye sosiale og faglige arrangementer for studentene i linjeforeningen. Begge linjeforeningene har også egne rom hvor studentene kan sitte å jobbe eller bare ta en kaffe og prate med folk. LED er linjeforeningen for data og elektrostudenter på bachelornivå, og ISI er linjeforeningen for data og elektrostudenter på masternivå. Jeg har også blitt kjent med flere ved å ha vært med i styret til begge linjeforeningene og ved å være fadder, for å være med å sørge for at nye studenter får en fin velkomst.

Dette liker jeg å gjøre i fritiden:

Trene, være med venner og gjøre programmeringsprosjekter. Jeg har også en relevant deltidsjobb som jeg jobber hos en gang i uken.

Dette er typisk Stavanger:

Koselig, lite sentrum i byen, mye studenter og regn.

Dette er min drømmejobb:

Bli utvikler. Etter å ha hatt fag innenfor forskjellige områder av data, som f.eks. kommunikasjonsteknologi, datasikkerhet, algoritmer og operativsystemer, har jeg funnet ut at det er programmeringsdelen jeg liker best. Jeg liker å løse programmeringsoppgaver og lage noe, og jeg har derfor lyst til å bli utvikler.