Ingeniørutdanning med en moderne vri

Med master i industriell teknologi og driftsledelse kan du påvirke og utvikle industrien mot en digitalisert og bærekraftig fremtid.

Offshore. Illustrasjonsfoto: Shutterstock

– Både offentlig og privat sektor øker gradvis kravene til nye tekniske løsninger, produkter og tjenester. De trenger kloke hoder og nye faglige kompetanser, og vi forbereder studentene våre på å ta utfordringen, sier professor Jayantha Prasanna Liyanage, ansvarlig for studieprogrammet Industriell teknologi og driftsledelse ved UiS.

Studentene på Industriell teknologi og driftsledelse er de mest fornøyde i landet både i 2019 og 2020 innen masterprogram for elektrofag, mekaniske fag og maskinfag. Opptakskravet er en bachelorgrad i en hvilken som helst teknisk disiplin som mekanisk og maskin, konstruksjoner, bygg, elektro, produksjon, prosess, petroleum, energi, kjemisk, industriell engineering.
Bli teknolog og leder
Industriell teknologi og driftsledelse gir deg kompetanse innen teknologi, drift og ledelse av komplekse industrielle anlegg og tekniske systemer som landbaserte produksjonsanlegg, prosessanlegg, teknisk infrastruktur, transport, energiproduksjon og distribusjonssystemer, offshore produksjonsplattformer og maritime, og andre fysiske, industrielle systemer.

Hva er en typisk jobb man kan få med denne mastergraden?
– Du blir kvalifisert til et bredt utvalg av stillinger innenfor privat industri og offentlige organisasjoner. Masterprogrammet bygger på allment anvendelige prinsipper, metoder og praksis, og du kan jobbe med industrielle anlegg, tjeneste- og teknologileverandører, konsulenter, myndigheter samt offentlige institusjoner som er involvert i design, konstruksjon, bygging, drift, fjerning og/eller gjenvinning av tekniske anlegg og systemer, sier Jayantha Prasanna Liyanage.

– Hvorfor tror du at studentene har kåret studiet til beste masterprogram for elektrofag, mekaniske fag og maskinfag?
– Studieprogrammet har vært blant topp 3 i Studiebarometeret siden 2016, og rangert som best i 2019 og 2020. Først og fremst tror jeg at studieprogrammet helt klart oppfyller forventningene studentene har til oss om engasjement, kvalitet og veiledning. Vi tar dem gjennom en effektiv læringsprosess og utvikling med et realistisk og praktisk industrielt perspektiv, sier Liyanage.

– Søknadsfristen er 15. april. Hva vil du si til de som vurderer om Industriell teknologi og driftsledelse er noe for dem?
– Ønsker du å bli en ingeniør med tverrfaglig kompetanse ? Vil du forstå og løse moderne industrielle utfordringer annerledes ? Vil du tenke utenfor boksen, være kreativ og utvikle optimale, industrielle løsninger sammen med andre fageksperter? Da er denne mastergraden i Industriell teknologi og driftsledelse det riktige valget, sier Jayantha Prasanna Liyanage.