Ja, du har tid til å studere! Slik foregår etter- og videreutdanning

Vår etter- og videreutdanning er skreddersydd for å kombineres med jobben. Med et par intensive samlinger og nettbaserte løsninger, er dette fullt mulig å få til. Her får du vite nøyaktig hvordan det foregår.

Vi sier ikke at det blir lett. Å ta en etter- og videreutdanning krever at du setter av tid til studiene og jobber systematisk. Men studentene våre forteller at det er inspirerende, lærerikt og bidrar til å styrke din posisjon i arbeidslivet.

Samlinger

Så hva betyr det at studiet er samlingsbasert? Det betyr ganske enkelt at kurset har to eller tre samlinger hvor du og de andre studentene møter opp på Universitetet i Stavanger. Hver samling er vanligvis på to dager. Altså må du for et kurs på 10 studiepoeng være borte fra jobben kun seks dager.

Noen kurs inneholder gruppearbeid med andre studenter, og da er det opp til dere selv å finne møtetidspunkt som passer. De fleste møtes etter arbeidstid, eller har nettmøter. Dere kan gjerne bruke universitetet som møtested, og har adgang til biblioteket døgnet rundt med studentkort.

Hybrid undervisning

Flere kurs tilbyr at samlingene kan følges digitalt på Zoom/Teams når samlingen foregår. Du finner informasjon i faktaboksen på kurset om dette er et tilbud i det kurset du ønsker å ta.

Nettbasert

Som student på etter- og videreutdanning er mye av arbeidet nettbasert, noe som gjør det enklere for deg å planlegge tiden din. Du kan studere hjemmefra, når det passer deg.

Undervisningsmateriell, oppgaver og veiledning får du gjennom webløsningen Canvas. Dette er den viktigste kommunikasjonskanalen mellom deg og faglærer. Det er også hit du laster opp besvarelser. Filer som deles med deg her, kan du laste ned og lagre lokalt hvis du ønsker det. Eksamen skjer på en annen plattform, som heter Inspera.

Nettverksbygging – og nytteverdi fra dag én

På samlingene møter du likesinnede – altså andre voksne studenter som også har vært borte fra studentlivet en stund.

Hvis kurset er en del av våre erfaringsbaserte mastergrader, bruker hver enkelt deltaker sine egne erfaringer fra arbeidslivet i diskusjoner og oppgaver, noe som betyr at du får verdifulle innblikk i andre deler av næringslivet. Mange av våre studenter har dannet nyttige nettverk som de får bruk for videre i arbeidslivet.

En av de viktigste tilbakemeldingene vi får, er at kursene er så relevante at studentene kan ta i bruk kunnskapen de får fra dag én av studiet. Så du trenger ikke vente til avlagt eksamen før du merker effekten av videreutdanningen!

Ett kurs her og ett kurs der…

På erfaringsbaserte mastergrader er erfaringen at de fleste som tar ett kurs, ender opp med å ta hele mastergraden.

Nettopp fordi det er mulig å kombinere studiet med jobb – og fordi du kan ta i bruk kunnskapen umiddelbart i jobben din.

Ta et viktig karrieresteg

Så nå er det bare å søke!