– Jeg skulle egentlig ønsket at kurset varte dobbelt så lenge

For Alexander Milas var Organisasjonsutvikling og transformasjon så spennende og nyttig, at han syntes hele kurset var over altfor fort. Derfor begynte han likegreit på et annet kurs innenfor Master i transformasjon og nyskaping med en gang.

Publisert Sist oppdatert
Portrett av Alexander Milas
Alexander Milas. Foto: PwC

– Organisasjonsutvikling og transformasjon er noe jeg virkelig brenner for. Jeg har jobbet lenge med teknologi og produktutvikling, og ønsker alltid for å forbedre måten vi jobber på, så dette var et fag som traff meg midt i hjertet. Det handler om å ta tjenestedesign i bruk, noe jeg hadde litt erfaring med fra før, men manglet utdanning innen det, forteller han.

Fra før hadde han en Master i økonomi og administrasjon med fordypning i finans. Da han startet på Organisasjonsutvikling og transformasjon, jobbet Alexander Milas i Bouvet, men jobber nå som rådgiver i PwC, et konsulentselskap som hjelper kunder med å løse en rekke oppgaver. Etter kurset har han fått nye verktøy å ta i bruk.

– Det å ha fremgangsmåten, metodikken og verktøykassen til å finne det virkelige problemet, og så løse det på en riktig måte er viktig. Dette med transformasjon er noe som treffer meg. Jeg liker å være med på endringer og å kunne forbedre ting.

Så kurset var veldig lærerikt. Jeg skulle egentlig ønsket at det varte dobbelt så lenge, smiler han.

Bekreftelse på karriereretning

Siden kurset er en etter- og videreutdanning, er det organisert med samlinger, slik at deltakerne kan studere og gjøre oppgaver ved siden av sin vanlige jobb.

– Det var veldig gøy. Flere på gruppa mi var enige i at feltet var så spennende at man egentlig hadde lyst til å bruke mer tid enn det man klarte å sette av til det.

Mann i kontorlokale som holder presentasjon foran en gruppe personer.
Alexander Milas ser frem til å bruke det han lært opp mot PwCs kunder. Foto: PwC.

For Alexander Milas ble kurset en bekreftelse på at det som før bare var en faglig interesse, kan bli en ny karriereretning.

– Jeg var veldig nysgjerrig på feltet, og dette kurset har gitt meg bekreftelse på at det er noe jeg virkelig har lyst til å jobbe med. Da hjelper det definitivt å ha denne faglige kompetansen i verktøykassen. Nå ser jeg lettere hvor det er muligheter til å bruke fagfeltet innenfor PWC og hva vi kan levere til kunder, sier han.

Milas var så fornøyd med kurset, at han gikk rett i gang med et annet kurs innenfor Master i transformasjon og nyskaping, nemlig Forretningsdesign og utvikling.

Læring på tvers av bransjer

Så hva var det egentlig som var så bra med kurset? Ifølge Milas var den en kombinasjon av hvordan det ble gjennomført, en dyktig foreleser og læring fra de andre kursdeltakerne.

– Først og fremst at det var så praktisk anlagt, og at vi virkelig fikk ta i bruk designmetodikken Double Diamond. Vi kjørte gjennom i alle fall tre av fasene, fra problemområde til ferdig testet prototype. I tillegg kom jeg på en bra gruppe og vi valgte et veldig givende tema, nemlig skolevegring blant unge, forteller han.

Milas oppdaget at det var mye å lære av de andre deltakerne, som kom fra ulike utdanningsbakgrunner og bransjer.

– Når deltakerne på kurset har så mye variert erfaring, får du helt nye knagger å henge kunnskapen på. Det er veldig givende og lærerikt, og helt annerledes enn å være fersk student uten arbeidserfaring. Mye av det som blir tatt opp i samlingene, gjerne fra helt andre bransjer, kan man ofte relatere til egne erfaringer. Det er jo interessant å registrere at bygg og anlegg, digital utvikling og olje og gass ofte har de samme utfordringene. På den måten kan vi overføre kompetanse og gjøre hverandre gode på en måte som gagner både selskapene og regionen i sin helhet, sier han.

Nå gleder han seg til å bruke denne nye kunnskapen til å bistå næringslivet med å utfordre og tenke nytt.

– Regionen og verden skal gjennom en stor omstilling når det kommer til teknologi og bærekraft, og da gjelder det å tenke innovativt og løse de virkelige underliggende utfordringene i samfunnet, avslutter Milas.

Kvaliteten på kurset var veldig høy og jeg var imponert av Ranvir som foreleser. Det var nyttig å lære av noen med så mye erfaring og som kommer med gode eksempler og caser. Jeg kan anbefale kurset på det varmeste til de som vil lære mer om tjenestedesign, organisasjonsutvikling og transformasjon.

Alexander Milas

Tekst: Line Grønhaug