Hopp til hovedinnhold

Kjersti Lundetræ

Professor

Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora

Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
OD B-24136
Bio

Kjersti Lundetræ er professor i spesialpedagogikk og senterleder ved Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking (Lesesenteret) ved Universitetet i Stavanger. Lundetræ har arbeidet med de internasjonale leseundersøkelsene ALLPIAAC og PIRLS, også gjennom internasjonale og nordiske forskningsprosjekt finansiert av NFR og Nordforsk. Forskningsinteressene hennes omfatter blant annet begynneropplæring i lesing, tidlig innsats, intervensjonsforsking og lese- og skrivevansker. Hun har vært en del av prosjektledelsen i de store randomiserte, kontrollerte studiene På sporet og Two Teachers. Hun er nå involvert i innovasjonsprosjektet Engasjer, som sikter mot å bidra til gode tiltak for elever på mellomtrinnet med svake leseferdigheter. Lundetræ har bakgrunn som lærer og spesialpedagog i grunnskolen og har i mange år undervist i begynneropplæring og lese- og skrivevansker i norskfaget på grunnskolelærerutdanningen ved UiS, samt lese- og skrivevansker, kartlegging og tiltak på master i spesialpedagogikk. 

For oversikt over publikasjoner, se GoogleScholarCristin eller ORCID.

+
Publications
  • Vitenskapelige publikasjoner
    • Thomson, Jennifer Marie; Foldnes, Njål; Uppstad, Per Henning; Njå, Morten Bergsten; Solheim, Oddny Judith; Lundetræ, Kjersti

      (2020)

      Can children's instructional gameplay activity be used as a predictive indicator of reading skills?.

      Learning and Instruction

      ISSN 0959-4752.

      Volum 68.

      DOI: 10.1016/j.learninstruc.2020.101348

    • Gabrielsen, Egil; Lundetræ, Kjersti; Mejding, Jan

      (2020)

      Kan ulik praktisering av reglene for skolestart bidra til å forklare kjønnsforskjellene i PIRLS-resultatene i Danmark og Norge?.

      Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift

      ISSN 1903-0002.

      Volum 57.

      Hefte 3.

      s.91-103.

    • McTigue, Erin ; Schwippert, Knut; Uppstad, Per Henning; Lundetræ, Kjersti; Solheim, Oddny Judith

      (2020)

      Gender Differences in Early Literacy: Boys’ Response to Formal Instruction.

      Journal of Educational Psychology

      ISSN 0022-0663.

      DOI: 10.1037/edu0000626

    • Sunde, Kristin; Furnes, Bjarte Reidar; Lundetræ, Kjersti

      (2019)

      Does Introducing the Letters Faster Boost the Development of Children’s Letter Knowledge, Word Reading and Spelling in the First Year of School?.

      Scientific Studies of Reading

      ISSN 1088-8438.

      DOI: 10.1080/10888438.2019.1615491

    • Sunde, Kristin; Lundetræ, Kjersti

      (2019)

      Is a faster pace of letter instruction associated with other teaching practices? .

      Nordic Journal of Literacy Research

      ISSN 2464-1596.

      Volum 5.

      Hefte 2.

      s.62-78.

      DOI: 10.23865/njlr.v5.1668

    • Esmaeeli, Zahra; Kyle, Fiona E.; Lundetræ, Kjersti

      (2019)

      Contribution of family risk, emergent literacy and environmental protective factors in children’s reading difficulties at the end of second-grade.

      Reading and writing

      ISSN 0922-4777.

      DOI: 10.1007/s11145-019-09948-5

    • Solheim, Oddny Judith; Frijters, Jan; Lundetræ, Kjersti; Uppstad, Per Henning

      (2018)

      Effectiveness of an early reading intervention in a semi-transparent orthography. A group randomised controlled trial.

      Learning and Instruction

      ISSN 0959-4752.

      Volum 58.

      s.65-79.

      DOI: 10.1016/j.learninstruc.2018.05.004

    • Stangeland, Elisabeth Brekke; Lundetræ, Kjersti; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2018)

      Gender differences in toddlers' language and participation in language activities in Norwegian ECEC institutions.

      European Early Childhood Education Research Journal

      ISSN 1350-293X.

      Volum 26.

      Hefte 3.

      s.375-392.

      DOI: 10.1080/1350293X.2018.1463905

    • Støren, Liv Anne; Lundetræ, Kjersti; Børing, Pål

      (2018)

      Country differences in numeracy skills: how do they vary by job characteristics and education levels?.

      International Journal of Lifelong Education

      ISSN 0260-1370.

      Volum 37.

      Hefte 5.

      s.578-597.

      DOI: 10.1080/02601370.2018.1554718

    • Esmaeeli, Zahra; Lundetræ, Kjersti; Kyle, Fiona

      (2018)

      What can Parents’ Self-report of Reading Difficulties Tell Us about Their Children’s Emergent Literacy at School Entry?.

      Dyslexia

      ISSN 1076-9242.

      Volum 24.

      Hefte 1.

      s.84-105.

      DOI: 10.1002/dys.1571

    • Walgermo, Bente R.; Uppstad, Per Henning; Lundetræ, Kjersti; Tønnessen, Finn Egil; Solheim, Oddny Judith

      (2018)

      Kartleggingsprøver i lesing - tid for nytenking?.

      Acta Didactica Norge

      ISSN 1504-9922.

      Volum 12.

      Hefte 4.

      DOI: 10.5617/adno.6499

    • Lundetræ, Kjersti; Solheim, Oddny Judith; Schwippert, Knut; Uppstad, Per Henning

      (2017)

      Protocol: ’On Track’, a group-randomized controlled trial of an early reading intervention.

      International Journal of Educational Research

      ISSN 0883-0355.

      Volum 86.

      s.87-95.

      DOI: 10.1016/j.ijer.2017.08.011

    • Lundetræ, Kjersti; Thomson, Jenny M.

      (2017)

      Rhythm production at school entry as a predictor of poor reading and spelling at the end of first grade.

      Reading and writing

      ISSN 0922-4777.

      Volum 31.

      Hefte 1.

      s.215-237.

      DOI: 10.1007/s11145-017-9782-9

    • Gabrielsen, Egil; Lundetræ, Kjersti

      (2017)

      Indikerer de norske PIRLS-resultatene et behov for å justere retningslinjene for skolestartsalder?. I: Klar framgang! Leseferdighet på 4. og 5. trinn i et femtenårsperspektiv.

      Universitetsforlaget

      ISBN 9788215030241.

      s.204 -221.

      DOI: 10.18261/9788215030258-2017-12

    • Lundetræ, Kjersti; Gabrielsen, Egil

      (2017)

      Skolens oppfølging av elever som strever med lesing. I: Klar framgang! Leseferdighet på 4. og 5. trinn i et femtenårsperspektiv.

      Universitetsforlaget

      ISBN 9788215030241.

      s.154-165.

      DOI: 10.18261/9788215030258-2017-9

    • Lundetræ, Kjersti; Mossige, Margunn

      (2017)

      Ordgjenkjenning og leseforståelse hos elever på 4. og 5. trinn. I: Klar framgang! Leseferdighet på 4. og 5. trinn i et femtenårsperspektiv.

      Universitetsforlaget

      ISBN 9788215030241.

      s.96-107.

      DOI: 10.18261/9788215030258-2017

    • Solheim, Oddny Judith; Lundetræ, Kjersti

      (2016)

      Can test construction account for varying gender differences in international reading achievement tests of children, adolescents and young adults? – A study based on Nordic results in PIRLS, PISA and PIAAC .

      Assessment in education: Principles, Policy & Practice

      ISSN 0969-594X.

      Volum 25.

      Hefte 1.

      s.107-126.

      DOI: 10.1080/0969594X.2016.1239612

    • Lundetræ, Kjersti; Gabrielsen, Egil

      (2016)

      Relationship between literacy skills and self-reported health in the Nordic countries.

      Scandinavian Journal of Public Health

      ISSN 1403-4948.

      Volum 44.

      Hefte 8.

      s.758-764.

      DOI: 10.1177/1403494816668082

    • Gabrielsen, Egil; Lundetræ, Kjersti

      (2014)

      Hvor godt forstår voksne nordmenn skriftlig helseinformasjon?.

      Sykepleien Forskning

      ISSN 1890-2936.

      Hefte 1.

      s.26-34.

      DOI: 10.4220/sykepleienf.2014.0029

    • Lundetræ, Kjersti; Sulkunen, Sari; Gabrielsen, Egil; Malin, Antero

      (2014)

      A comparison of PIAAC and PISA results. I: Associations between age and cognitive foundation skills in the Nordic countries - a closer look at the data.

      ISBN 978-951-39-5958-6.

      s.171-188.

    • Gabrielsen, Egil; Lundetræ, Kjersti

      (2014)

      Distributions of skills in the Nordic countries – a comparison. I: Associations between age and cognitive foundation skills in the Nordic countries - a closer look at the data.

      ISBN 978-951-39-5958-6.

      s.25-48.

    • Gabrielsen, Egil; Lundetræ, Kjersti; Gustafsson, Jan-Eric; Myrberg, Mats

      (2014)

      Background. I: Associations between age and cognitive foundation skills in the Nordic countries - a closer look at the data.

      ISBN 978-951-39-5958-6.

      s.9-24.

    • Lundetræ, Kjersti; Walgermo, Bente Rigmor

      (2014)

      Leseopplæring - å komme på sporet. I: Å lykkes med lesing: Tidlig innsats og tilpasset leseopplæring.

      Gyldendal Akademisk

      ISBN 9788205431164 .

      s.148-171.

    • Lundetræ, Kjersti; Uppstad, Per Henning

      (2014)

      Leseopplæring - bevisstgjøring fram mot leseflyt. I: Å lykkes med lesing: Tidlig innsats og tilpasset leseopplæring.

      Gyldendal Akademisk

      ISBN 9788205431164 .

      s.184-195.

    • Gabrielsen, Egil; Lundetræ, Kjersti

      (2013)

      Hva gjør skolen i møte med svake lesere?. I: Over kneiken? Leseferdighet på 4. og 5. trinn i et tiårsperspektiv.

      Akademika forlag

      ISBN 978-82-321-0321-8.

      s.129-150.

    • Gabrielsen, Nina Nøttaasen; Lundetræ, Kjersti

      (2013)

      Ordavkoding og leseferdighet i PIRLS. I: Over kneiken? Leseferdighet på 4. og 5. trinn i et tiårsperspektiv.

      Akademika forlag

      ISBN 978-82-321-0321-8.

      s.117-127.

    • Lundetræ, Kjersti; Solheim, Oddny Judith

      (2013)

      Fortsatt grunn til bekymring for norske gutters lesing?. I: Over kneiken? Leseferdighet på 4. og 5. trinn i et tiårsperspektiv.

      Akademika forlag

      ISBN 978-82-321-0321-8.

      s.45-60.

    • Solheim, Oddny Judith; Lundetræ, Kjersti

      (2013)

      Prøveutformingens betydning for rapporterte kjønnsforskjeller. I: Over kneiken? Leseferdighet på 4. og 5. trinn i et tiårsperspektiv.

      Akademika forlag

      ISBN 978-82-321-0321-8.

      s.61-76.

    • Lundetræ, Kjersti; Gabrielsen, Egil; Stokke, Reidar

      (2012)

      Helse i hvert ord? Sammenhenger mellom voksnes leseferdighet og opplevelse av egen helse. I: Skriv! Les!.

      Akademika forlag

      ISBN 978-82-519-2870-0.

      s.271-283.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2011)

      Does Parental Educational Level Predict Drop-out from Upper Secondary School for 16- to 24-year-olds When Basic Skills are Accounted For? A Cross Country Comparison.

      Scandinavian Journal of Educational Research

      ISSN 0031-3831.

      Volum 55.

      Hefte 6.

      s.625-637.

      DOI: 10.1080/00313831.2011.555925

    • Lundetræ, Kjersti; Gabrielsen, Egil; Mykletun, Reidar J.

      (2010)

      Do basic skills predict youth unemployment (16- to 24-year-olds) also when controlled for accomplished upper-secondary school? A cross-country comparison.

      Journal of Education and Work

      ISSN 1363-9080.

      Volum 23.

      Hefte 3.

      s.233-254.

      DOI: 10.1080/13639081003745439

    • Lundetræ, Kjersti; Mykletun, Reidar J.; Gabrielsen, Egil

      (2010)

      A measure of mathematical self-concept in young adults 16 - 24 years old: A cross-cultural comparison with a focus on gender and numeracy.

      Adults Learning Mathematics - An International Journal

      ISSN 1744-1803.

      Volum 5.

      Hefte 1.

      s.36-51.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2009)

      De voksne regnerne. I: Å regne i alle fag.

      Universitetsforlaget

      ISBN 9788215014364.

      s.130-143.

    • Hadland, Kari K.; Lundetræ, Kjersti; Reikerås, Elin Kristi Lie

      (2009)

      Hvordan er læreverk i matematikk for 8. klasse tilpasset lesesvake elever?.

      Spesialpedagogikk

      ISSN 0332-8457.

      Volum 74.

      Hefte 7.

      s.14-19.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2008)

      Adults' mathematical self-concept - dependent on gender?. I: The Changing Face of Adults Mathematics Education: Learning from the Past, Planning for the Future.

      s.213-232.

    • Gabrielsen, Egil; Lundetræ, Kjersti

      (2007)

      Kjønnsforskjeller i voksenbefolkningens matematikkferdigheter - en utfordring for utdanningssystemet.

      Spesialpedagogikk

      ISSN 0332-8457.

      Hefte Nr. 02 (Forskningsut.

      s.34-43.

  • Bøker og kapitler
    • Tønnessen, Finn Egil; Lundetræ, Kjersti

      (2014)

      Å lykkes med lesing: Tidlig innsats og tilpasset leseopplæring.

      Gyldendal Akademisk

      ISBN 9788205431164 .

    • Lundetræ, Kjersti

      (2010)

      16-24-åringers basisferdigheter: En studie av basisferdigheter relatert til selvoppfatning, frafall i videregående opplæring og arbeidsledighet.

      ISBN 9788276444360.

      Hefte 120.

    • Lundetræ, Kjersti; Gabrielsen, Egil

      (2006)

      På lik linje? Om voksnes mestring av matematikk i dagliglivet.

      ISBN 9788276490442.

      Hefte 5.

  • Formidling
    • Wagner, Åse Kari H.; Lundetræ, Kjersti; ten Braak, Dieuwer; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

      (2021)

      Læring for livet - Har vi egentlig et "gutteproblem"?.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2020)

      Allerede før skolestart har jentene et forsprang.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2020)

      En vill lek med tall i kvalitetsmeldingen.

      Stavanger Aftenblad

      ISSN 0804-8991.

      s.774-74.

    • Lundetræ, Kjersti; Tharaldsen, Kjersti Balle; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

      (2020)

      Læring for livet.

    • Solheim, Oddny Judith; Frijters, Jan; Lundetræ, Kjersti; Uppstad, Per Henning

      (2019)

      Effectiveness of an early reading intervention: a group randomized trial.

    • Solheim, Oddny Judith; Frijters, Jan C.; Uppstad, Per Henning; Lundetræ, Kjersti

      (2019)

      Early reading intervention – a promising way to reduce inequity in education?.

    • Solheim, Oddny Judith; McTigue, Erin ; Lundetræ, Kjersti; Uppstad, Per Henning; Schwippert, Knut

      (2019)

      Hvor tidlig oppstår kjønnsforskjeller i lesing? En studie av hvordan gutter og jenters leseferdighet utvikler seg gjennom de to første årene på skolen.

    • Thomson, Jenny; Foldnes, Njål; Lundetræ, Kjersti; Solheim, Oddny Judith; Njå, Morten Bergsten; Uppstad, Per Henning

      (2019)

      Can childrens instructional gameplay Activity be used as a diagnostic indicator of Reading difficulties?.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2019)

      Vi vet for lite om skjermbruk og leseferdigheter.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2019)

      Jo, norske elever har lært mer.

      Stavanger Aftenblad

      ISSN 0804-8991.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2019)

      La vekk mobilen, tok frem bøkene.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2019)

      Dagsnytt 18, NRK. Norske 15-åringer med dårligere leseferdigheter. .

    • Solheim, Oddny Judith; Lundetræ, Kjersti; Uppstad, Per Henning

      (2019)

      På sporet – et eksempel på tidlig intensiv opplæring i lesing. .

      Bedre Skole

      ISSN 0802-183X.

      Volum 31.

      Hefte 3.

      s.50-55.

    • Lundetræ, Kjersti; Abrahamsen, Nina Kristin

      (2019)

      Brødre leste 312 bøker i sommer.

    • Lundetræ, Kjersti; Uppstad, Per Henning

      (2019)

      På sporet –et forskningsbasert eksempel på tidlig innsats.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2018)

      Når skal barnet begynne på skolen?.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2018)

      Store skilnader mellom born fødd tidleg og seint på året.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2018)

      Hva kan en lære om elevens leseferdighet gjennom å høre dem lese ukjent tekst.

    • Esmaeeli, Zahra; Lundetræ, Kjersti

      (2018)

      Familial risk and environmental protective factors of literacy skill: A multifactorial perspective .

    • Sunde, Kristin; Furnes, Bjarte Reidar; Lundetræ, Kjersti

      (2018)

      Introducing the letters in a faster pace - does it contribute to the development of children's literacy skills in grade 1? .

    • Lundetræ, Kjersti; Solheim, Oddny Judith; Uppstad, Per Henning

      (2018)

      På sporet. Workshop om innholdet i intervensjonen.

    • Solheim, Oddny Judith; Lundetræ, Kjersti; Uppstad, Per Henning

      (2018)

      Hva er viktig i utformingen av intensive tiltak for elever som strever med lesing? Erfaringer fra På sporet – prosjektet.

    • Lundetræ, Kjersti; Rongved, Elisabeth

      (2018)

      Den samme leseleksa passer ikke for alle .

    • Lundetræ, Kjersti; Sunde, Kristin

      (2018)

      God begynneropplæring i lesing.

    • Stangeland, Elisabeth Brekke; Lundetræ, Kjersti; Reikerås, Elin Kirsti Lie

      (2018)

      Les for meg også!.

    • Lundetræ, Kjersti; Kyle, Fiona; Solheim, Oddny Judith; Uppstad, Per Henning

      (2018)

      Does Early reading intervention in first grade reduce the incidence of reading difficulties?.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2018)

      Leseflyt.

      Store Norske Leksikon (Nettutgaven)

    • Lundetræ, Kjersti

      (2018)

      Lesing (og skriving), lek og læring.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2018)

      Svært begrenset læringsutbytte av lekser.

    • Lundetræ, Kjersti; Solheim, Oddny Judith; Uppstad, Per Henning

      (2017)

      På sporet - tidlig intervensjon for elever i faresonen for å utvikle lese- og skrivevansker.

    • Solheim, Oddny Judith; Lundetræ, Kjersti

      (2017)

      Are girls really better at reading than boys – or are the tests painting a false picture?.

    • Gabrielsen, Egil; Lundetræ, Kjersti

      (2017)

      Indikerer de norske PIRLS-resultatene et behov for å justerenretningslinjene for skolestart?.

    • Lundetræ, Kjersti; Solheim, Oddny Judith

      (2017)

      Können Mädchen doch nicht besser lesen als Jungen?.

    • Lundetræ, Kjersti; Solheim, Oddny Judith

      (2017)

      Lecture: pourquoi des différences entre garçons et filles?.

    • Solheim, Oddny Judith; Lundetræ, Kjersti

      (2017)

      Are girls really better at reading than boys, or are the tests painting a false picture?.

    • Kyle, Fiona; Lundetræ, Kjersti; Schwippert, Knut; Frijters, Jan; Solheim, Oddny Judith; Uppstad, Per Henning

      (2017)

      Is remedial reading intervention in first grade more effective than remedial reading intervention in second grade?.

    • Wagner, Åse Kari H.; Foldnes, Njål; Lundetræ, Kjersti; Solheim, Oddny Judith; Uppstad, Per Henning

      (2017)

      På sporet - effekt av tidlig innsats for andrespråkselever med risiko for å utvikle lese- og skrivevansker.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2017)

      Mange i Norden leser så dårlig at det kan gå på helsa løs.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2017)

      Poor reading skills in Nordic countries link to poor health.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2017)

      Elever som strever med lesing.

    • Rongved, Elisabeth; Lundetræ, Kjersti; Sunde, Kristin

      (2017)

      Førsteklassingene lærer bokstavene raskere.

    • Sunde, Kristin; Lundetræ, Kjersti; Uppstad, Per Henning

      (2017)

      Progresjon i bokstavinnlæringen - stor endring på kort tid.

    • Lundetræ, Kjersti; Solheim, Oddny Judith; Uppstad, Per Henning

      (2017)

      På sporet: resultater fra intervensjonen på 1 og 2 trinn.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2017)

      Tidlig lese- og skriveopplæring i Norden.

    • Solheim, Oddny Judith; Lundetræ, Kjersti

      (2017)

      Buben lesen anders.

    • Kyle, Fiona; Lundetræ, Kjersti; Schwippert, Knut; Solheim, Oddny Judith

      (2017)

      Is remedial reading intervention in first grade more effective than remedial reading intervention in second grade?.

    • Solheim, Oddny Judith; Lundetræ, Kjersti; Rongved, Elisabeth

      (2017)

      Are girls really better at reading than boys?.

    • Solheim, Oddny Judith; Lundetræ, Kjersti

      (2017)

      Reading Tests At School: Why Are Girls Better Than Boys?.

    • Uppstad, Per Henning; Solheim, Oddny Judith; Lundetræ, Kjersti; Rongved, Elisabeth

      (2017)

      Stadig mer kunnskap om begynneropplæringen i norsk skole.

    • Lundetræ, Kjersti; Solheim, Oddny Judith

      (2017)

      Tyttöjen lukutaito ei ehkä olekaan poikia parempi – Kokeet vain suosivat tyttöjä.

    • Lundetræ, Kjersti; Solheim, Oddny Judith

      (2017)

      Lettura, le ragazze sono più brave dei maschi? Uno studio smentisce.

    • Lundetræ, Kjersti; Solheim, Oddny Judith; Uppstad, Per Henning

      (2016)

      Effekt av På sporet-intervensjonen i 1. og 2. klasse.

    • Esmaeeli, Zahra; Lundetræ, Kjersti; Kyle, Fiona

      (2016)

      Children at Family-Risk of Reading Difficulties: Modeling the Early Path of Emergent Literacy Skills and Home Literacy Environment (HLE) at School Start..

    • Lundetræ, Kjersti

      (2016)

      De raske bokstavene.

    • Uppstad, Per Henning; Foldnes, Njål; Lundetræ, Kjersti; Solheim, Oddny Judith; Wagner, Åse Kari H.

      (2016)

      Effect of early intervention for minority children at-risk for reading difficulties.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2016)

      Is the PISA test more female friendly than PIAAC measurement of skills? New evidence on gender differences.

    • Uppstad, Per Henning; Lundetræ, Kjersti; Rongved, Elisabeth

      (2016)

      Lesesenteret på Utdanningskonferansen 2016.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2016)

      Anbefaler to bokstaver i uka.

    • Solheim, Oddny Judith; Jan, Frijters; Lundetræ, Kjersti; Uppstad, Per Henning

      (2016)

      ON TRACK READING INTERVENTION IN GRADE ONE FOR CHILDREN AT-RISK FOR READING DIFFICULTIES: A GROUP RANDOMIZED CONTROLLED TRIAL.

    • Gabrielsen, Egil; Lundetræ, Kjersti

      (2016)

      Health-related skill differences.

    • Esmaeeli, Zahra; Lundetræ, Kjersti; Kyle, Fiona

      (2016)

      MODELING THE EARLY PATH OF WORD READING: EFFECT OF EMERGENT LITERACY, HOME LITERACY ENVIRONMENT AND FAMILY BACKGROUND.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2016)

      Hjernens utvikling hos barn: La barna avbryte høytlesningen.

    • Rongved, Elisabeth; Lundetræ, Kjersti

      (2016)

      Children’s risk of reading and writing difficulties can be identified early.

    • Uppstad, Per Henning; Lundetræ, Kjersti

      (2016)

      På sporet – effekt av tidlig innsats for minoritetsspråklige elever med risiko for å utvikle lese- og skrivevansker.

    • Lundetræ, Kjersti; Thomson, Jenny; Uppstad, Per Henning; Solheim, Oddny Judith

      (2016)

      Rhythmic timing in school starters as a predictor of poor word reading and spelling skills at end of grade 1..

    • Lundetræ, Kjersti; Solheim, Oddny Judith; Uppstad, Per Henning

      (2016)

      Identifisering av elever med økt risiko for vansker med lesing og skriving.

    • Bergersen, Vibeke; Lundetræ, Kjersti

      (2015)

      Sammenhengen mellom leseaktiviteter i hjemmet og leseferdighet.

    • Solheim, Oddny Judith; Lundetræ, Kjersti; Uppstad, Per Henning

      (2015)

      On Track; Why early reading intervention?.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2015)

      Lærer å lese på feil måte.

    • Rasmussen, Ann Elin; Lundetræ, Kjersti

      (2015)

      Bokstavinnlæring og metodevalg i norske skoler.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2015)

      Fordeler ved å lese bøker.

    • Lundetræ, Kjersti; Solheim, Oddny Judith; Uppstad, Per Henning

      (2015)

      Bli kjent med På sporet opplegget og kartleggingsappen Lesestart.

    • Esmaeeli, Zahra; Lundetræ, Kjersti

      (2015)

      Emergent Literacy Skills of Children by Reading Onset: First-Language, Bilingual, and Second-Language Learners of Norwegian.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2015)

      Springbrett til rask læring.

    • Uppstad, Per Henning; Lundetræ, Kjersti

      (2015)

      Oppdager ikke dysleksi hos minoritetsspråklige.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2015)

      Hva kartleggingsprøvene kan brukes til.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2015)

      Feil å øve til kartleggingsprøvene.

    • Solheim, Oddny Judith; Lundetræ, Kjersti; Uppstad, Per Henning

      (2015)

      Resultater og erfaringer fra det første året i På sporet.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2015)

      På tide med raske bokstaver?.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2015)

      Prøvene brukes feil i Oslo.

    • Lundetræ, Kjersti; Solheim, Oddny Judith

      (2015)

      Suksess for lese- og skriveprosjektet På sporet.

    • Solheim, Oddny Judith; Lundetræ, Kjersti; Uppstad, Per Henning

      (2015)

      ABC, LES, SKRIV, FORSTÅ - en hermeneutisk tilnærming til tidlig intervensjon i lesing .

    • Lundetræ, Kjersti; Tønnessen, Finn Egil; Uppstad, Per Henning

      (2015)

      Misbruk av hjerneforskning.

    • Solheim, Oddny Judith; Birkedal, Inga Kjerstin; Lundetræ, Kjersti

      (2015)

      Identification of at-risk children: Teacher based judgements versus On Track assessment.

    • Lundetræ, Kjersti; Solheim, Oddny Judith; Uppstad, Per Henning

      (2015)

      Exploring gaming data to predict severity of reading difficulty in minority children.

    • Lundetræ, Kjersti; Solheim, Oddny Judith; Uppstad, Per Henning

      (2015)

      Identification of at-risk children in the On Track project.

    • Lundetræ, Kjersti; Solheim, Oddny Judith; Uppstad, Per Henning; Håland, Anne

      (2014)

      Hva kjennetegner god begynneropplæring i lesing og skriving? God praksis i begynneropplæringen..

    • Mykletun, Reidar J.; Gabrielsen, Egil; Lundetræ, Kjersti; Furunes, Trude

      (2014)

      Reading skills and work life participation among adults aged 41 years or more?.

    • Solheim, Oddny Judith; Lundetræ, Kjersti; Uppstad, Per Henning

      (2014)

      Presentasjon av På sporet prosjektet.

    • Lundetræ, Kjersti; Solheim, Oddny Judith; Uppstad, Per Henning; Håland, Anne

      (2014)

      God praksis i begynneropplæringen i lesing og skriving.

    • Esmaeeli, Zahra; Lundetræ, Kjersti

      (2014)

      Emergent literacy skills and Vocabulary: First- and Second-language children.

    • Solheim, Oddny Judith; Lundetræ, Kjersti; Uppstad, Per Henning

      (2014)

      Nettbrettløsninger i På sporet-prosjektet.

    • Lundetræ, Kjersti; Solheim, Oddny Judith; Uppstad, Per Henning

      (2014)

      Hva kjennetegner god begynneropplæring.

    • Stangeland, Elisabeth Brekke; Lundetræ, Kjersti; Reikerås, Elin Kristi Lie

      (2013)

      They will catch up, right? gender differnces in toddlers language.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2013)

      -Bli ferdig før jul!.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2013)

      Reading Is Good for Your Health.

    • Wagner, Åse Kari H.; Solheim, Oddny Judith; Lundetræ, Kjersti; Uppstad, Per Henning

      (2013)

      På sporet-prosjektet.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2013)

      Leseferdighet og egenopplevd helse.

    • Lundetræ, Kjersti; Wagner, Åse Kari H.

      (2013)

      Kamp om å få bli med.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2013)

      Rødt lys dersom barnet ditt bare leser det han/hun må.

    • Solheim, Oddny Judith; Lundetræ, Kjersti

      (2013)

      Fortsatt grunn til bekymring for norske gutters lesing?.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2013)

      Leseferdighet viktig for å kunne ta vare på helsa.

    • Solheim, Oddny Judith; Lundetræ, Kjersti

      (2013)

      Hvor store er egentlig kjønnsforskjellene? En sammenligning av PIRLS og nasjonale prøver i lesing på 5. trinn.

    • Solheim, Oddny Judith; Lundetræ, Kjersti

      (2013)

      On track.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2013)

      Gode lesere føler seg friskere.

    • Lundetræ, Kjersti; Uppstad, Per Henning; Nybø, Lene

      (2013)

      Må leksa lese fem ganger?.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2013)

      Bokstaver er ikke til besvær.

      Stavanger Aftenblad

      ISSN 0804-8991.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2012)

      Lese- og skrivevansker – Hva gir grunn til bekymring på mellomtrinnet?.

    • Solheim, Oddny Judith; Lundetræ, Kjersti

      (2012)

      Hva vet vi om den norske befolknings lesing nå?.

    • Lundetræ, Kjersti; Gabrielsen, Egil; Stokke, Reidar

      (2011)

      Leseferdigheter og egenopplevd helse.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2011)

      Skills and employment.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2011)

      Ungdom og basisferdigheter.

    • Solheim, Oddny Judith; Lundetræ, Kjersti

      (2011)

      Fanges opp, men følges ikke opp.

    • Lundetræ, Kjersti; Reikerås, Elin Kristi Lie

      (2011)

      Matematikkutvikling hos premature barn, hva vet vi?.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2010)

      Bekymret for lesesvake.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2010)

      20 000 bergensere sliter med å lese: -Redde for å dumme seg ut. -Slik kan du bli bedre.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2010)

      Hva er lesing i internasjonale leseundersøkelser?.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2010)

      Regnevansker og tiltak.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2009)

      Ha papira i orden.

    • Mykletun, Reidar J.; Gabrielsen, Egil; Lundetræ, Kjersti; Furunes, Trude; Mykletun, Arnstein

      (2008)

      DOCUMENT READING SKILLS AND PARTICIPATION IN WORKING LIFE FOR WORKFORCE AGED 26-65 YEARS.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2007)

      Øvelse gjør mester - også for leseferdighetene.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2007)

      Om lesing, lese- og skrivevansker og tilrettelegging av teoriprøven.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2007)

      Assessment of own mathematical skills - dependent on gender?.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2007)

      Hvordan står det egentlig til med voksnes lesing i Norge?.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2007)

      Numeralitet - matematikken hverdagen krever.

      ?

      Hefte jan.07.

      s.41-45.

  • Kunstnerisk produksjon
    • Solheim, Oddny Judith; Lundetræ, Kjersti

      (2019)

      Skolestart.

    • Lundetræ, Kjersti; Solheim, Oddny Judith; Uppstad, Per Henning

      (2019)

      Manual. ABC-les-skriv-forstå.

    • Lundetræ, Kjersti; Uppstad, Per Henning

      (2017)

      GraphoGame Norsk.

    • Lundetræ, Kjersti; Uppstad, Per Henning

      (2016)

      Bokstaver!.

    • Lundetræ, Kjersti

      (2015)

      På sporet ABC (BM).

    • Lundetræ, Kjersti

      (2015)

      På Sporet rytmetest (versjon 1.0).

    • Lundetræ, Kjersti

      (2010)

      "Leseevne skaper klasseskille" Bok-Norge møter Anniken Huitfeldt og LO.

  • Kommersialisering
  • Cristin hovedlogo, Cristin current research information system in Norway