Flere publiseringspoeng til samfunnsvitenskapelige forskere

På fem år har antall publiseringspoeng oppnådd av samfunnsvitenskapelig forskning ved UiS, mer enn doblet seg.

Kvinne med mørkt, skulderlangt hår iført sort dressjakke og hvit skjorte smiler til kamera. I bakgrunnen ses en vanndam, deler av en bygning og grønne trær. Foto.
Turid Borgen, dekan ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet er svært fornøyd med den høye forskningsaktiviteten og forskningsgleden ved fakultetet. Foto: UiS/Mari Løvås.

– Det er en formidabel økning og vitner om at forskerne våre leverer samfunnsviktig forskning av høy faglig kvalitet, sier Turid Borgen, dekan ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet (SV-fakultetet).

Økning på 146,9 prosent

I 2022 produserte forskere ved SV-fakultetet 218,4 publiseringspoeng. Det er en oppgang fra 209,3 publiseringspoeng i 2021. I 2018 ga forskningsproduksjonen 88,5 publiseringspoeng, noe som gir en økning på146,9 prosent sammenlignet med tallene fra 2022.

– Vi er svært fornøyde med den høye forskningsaktiviteten og forskningsgleden vi ser på fakultetet, og det er spesielt gledelig at det er så mange av forskerne våre som publiserer. Det gir en bred representasjon av kompetanse, fagfelt og temaer i forskningen. Vi har også opprettet flere aktive forskergrupper med et særlig mål om å publisere god forskning sammen, sier Borgen.

Viktige samfunnsbidrag som utfordrer og utforsker kunnskap

Tallene som viser antall publikasjonspoeng per vitenskapelig ansatt, lå i 2022 på 1,36 poeng. Det gir en økning på 94,3 prosent fra 2018. Forskningen foregår ved alle fakultetets institutter: Institutt for medie- og samfunnsfag, Institutt for sosialfag og Norsk hotellhøgskole, i tillegg til Senter for kjønnsstudier, Nettverk for velferdsforskning og den sentrale administrasjonen ved fakultetet.

– Vi er et mangfoldig fakultet som utfordrer eksisterende kunnskap og utforsker ny kunnskap innenfor de fleste områdene i samfunnet. Særlig er vi opptatt av velferd og samfunn, miljøansvar og bærekraftig utvikling, ansvarlig lederskap og tjenesteinnovasjon, og vi ser at forskningen vår bidrar med nye, viktige perspektiver, både i undervisnings- og forskningssammenheng, men også til samfunnet i sin helhet, sier Borgen.

Oversikten over de 214 publikasjonene i 2022 viser at forskerne ved SV-fakultetet samarbeider mye med andre forskere, både nasjonalt og internasjonalt.

– Det er svært positivt at stadig flere samarbeider på tvers av institutter, fakulteter, institusjoner og landegrenser. Det gir verdifull innsikt og er et viktig bidrag til den samfunnsviktige forskningen vi gjør, sier Borgen.

SV-fakultetets publiseringspoeng de siste fem årene:

218,4 publiseringspoeng

209,3 publiseringspoeng

149,4 publiseringspoeng

125,7 publiseringspoeng

88,5 publiseringspoeng

Antall publikasjonspoeng per vitenskapelig ansatt ved SV-fakultetet:

O,70

Tallene er offentliggjort av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse.

Tekst: Live Kolstad Kvalsvik