Hopp til hovedinnhold

Kristin Fugelsnes

Førstelektor

Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora

Institutt for barnehagelærerutdanning
HL K-215
Publications
  • Vitenskapelige publikasjoner
    • Røthle, Monika Anna; Fugelsnes, Kristin

      (2018)

      Getting dressed in preschool : values education in daily routines. I: Values in early childhood education : citizenship for tomorrow.

      Routledge

      ISBN 9781138230705.

      s.102-117.

      DOI: 10.4324/9781315317007-7

    • Fugelsnes, Kristin

      (2018)

      Reciprocal caring in ECEC settings. I: Values Education in Early Childhood Settings. Concepts, Approaches and Practises.

      Springer Nature

      ISBN 978-3-319-75558-8.

      s.187-198.

      DOI: 10.1007/978-3-319-75559-5_11

    • Mørkeseth, Elisabeth Ianke; Tofteland, Berit; Johansson, Eva Marianne; Fugelsnes, Kristin; Røthle, Monika Anna

      (2015)

      Rettferdighet som demokratisk verdi i barnehagen. I: Demokratiske praksiser i barnehagen.

      Fagbokforlaget

      ISBN 978-82-450-1652-9.

      s.131-149.

    • Johansson, Eva Marianne; Fugelsnes, Kristin; Mørkeseth, Elisabeth Ianke; Röthle, Monika Anna; Tofteland, Berit; Zachrisen, Berit

      (2015)

      Verdipedagogikk i barnehagen.

      Universitetsforlaget

      ISBN 978-82-15-02451-6.

    • Fugelsnes, Kristin; Röthle, Monika Anna; Johansson, Eva Marianne

      (2013)

      Values at stake in interplay between toddlers and teachers. I: Varied Perspectives on Play and Learning: Theory and Research on Early Years Education.

      Information Age Publishing

      ISBN 9781623964160.

      s.109-125.

    • Fugelsnes, Kristin

      (2006)

      Etiske sider ved bruk av dokumentasjon Etiske utfordringer ved bruk av pedagogisk dokumentasjon i barnehagen. I: Rom for medvirkning - en utfordring for barnehagen.

      s.43-49.

  • Bøker og kapitler
    • Zachrisen, Berit; Johansson, Eva Marianne; Fugelsnes, Kristin; Røthle, Monika Anna; Tofteland, Berit; Mørkeseth, Elisabeth Ianke

      (2014)

      Verdier i barnehagen: Mellom ideal og realiteter.

      Universitetet i Stavanger

      ISBN 978-82-7644-566-4.

    • Johansson, Eva Marianne; Fugelsnes, Kristin; Mørkeseth, Elisabeth Ianke; Röthle, Monika Anna; Tofteland, Berit; Zachrisen, Berit

      (2014)

      Verdier i barnehagen: Mellom ideal og realiteter. Et utviklings- og forskningsprosjekt.

      ISBN 978-82-7644-566-4.

      Hefte 43.

  • Formidling
    • Zachrisen, Berit; Fugelsnes, Kristin

      (2020)

      Praksisfortellinger - i arbeid med tilhørighet i barnehagen.

    • Johansson, Eva Marianne; Fugelsnes, Kristin

      (2020)

      Forsker på tilhørighet i barnehagen: Å høre til er et grunnleggende behov for både små og store.

    • Fugelsnes, Kristin

      (2020)

      Vilkår for barns fellesskap og tilhørighet - ansattes praksiser.

    • Fugelsnes, Kristin

      (2020)

      Vilkår for barns felleskap og tilhørighet - ansattes praksiser.

    • Zachrisen, Berit; Fugelsnes, Kristin

      (2019)

      Foreldresamarbeid i en flerkulturell kontekst.

    • Zachrisen, Berit; Fugelsnes, Kristin

      (2019)

      'Third culture kids'.

    • Zachrisen, Berit; Fugelsnes, Kristin

      (2019)

      Vennskap i barnehagen og Sosiogram.

    • Fugelsnes, Kristin; Rosell, Lars Yngve

      (2019)

      Tilhørighet i barnehagen. Politics of belonging: Promoting children`s inclusion in educational settings across borders. Kontekstualisering og operasjonalisering med vekt på sentrale metodiske innfallsvinkler i den norske delen av prosjektet .

    • Fugelsnes, Kristin; Zachrisen, Berit

      (2019)

      Foreldresamarbeid i barnehagen.

    • Fugelsnes, Kristin; Zachrisen, Berit

      (2019)

      Tilrettelegging for lek i barnehagen.

    • Zachrisen, Berit; Fugelsnes, Kristin; Berge, Anita; Eidsvåg, Gunnar Magnus; Johansson, Eva Marianne; Rosell, Lars Yngve; Røthle, Monika Anna; Tofteland, Berit

      (2019)

      Politics of Belonging. Collectivities in Norwegian Preschools .

    • Zachrisen, Berit; Fugelsnes, Kristin

      (2018)

      Barn-barn-samspill i mangfoldige barnegrupper.

    • Johansson, Eva Marianne; Tofteland, Berit; Röthle, Monika; Fugelsnes, Kristin; Berge, Anita; Zachrisen, Berit; Rosell, Lars Yngve; Eidsvåg, Gunnar Magnus

      (2018)

      Tilhørighet i barnehagen er et eksistensielt behov.

      Stavanger Aftenblad

      ISSN 0804-8991.

    • Zachrisen, Berit; Fugelsnes, Kristin

      (2018)

      Voksnes rolle i barns lek.

    • Johansson, Eva Marianne; Berge, Anita; Eidsvåg, Gunnar Magnus; Fugelsnes, Kristin; Tofteland, Berit; Røthle, Monika Anna; Zachrisen, Berit

      (2018)

      WP7: Collectivities in Norwegian preschools.

    • Fugelsnes, Kristin

      (2017)

      Tanker om praksisbesøk i barnehagelærerutdanningen.

    • Fugelsnes, Kristin; Røthle, Monika Anna

      (2017)

      Values Education in Nordic Preschools - Basis of education for tomorrow (2013-2016).

    • Johansson, Eva Marianne; Fugelsnes, Kristin; Röthle, Monika; Tofteland, Berit; Zachrisen, Berit

      (2016)

      Verdipedagogikk i barnehagen. Mellom ideal og realiteter. Del 1.

    • Fugelsnes, Kristin

      (2016)

      Omsorg som verdi. Hvordan kommuniserer de voksne i barnehagen omsorg og hvordan tar barna imot omsorgen?.

    • Fugelsnes, Kristin

      (2016)

      Reciprocal caring values in ECEC-settings.

    • Fugelsnes, Kristin

      (2016)

      Omsorg som verdi. Hvordan kommuniseres omsorg og hvem bestemmer hva som er omsorg?.

    • Fugelsnes, Kristin

      (2015)

      How are caring values communicated in ECEC-settings?.

    • Mørkeseth, Elisabeth Ianke; Tofteland, Berit; Fugelsnes, Kristin

      (2014)

      Garderoben; En arena for kommunikasjon av demokratiske verdier i barnehagen..

    • Johansson, Eva Marianne; Fugelsnes, Kristin; Röthle, Monika Anna; Tofteland, Berit; Zachrisen, Berit; Mørkeseth, Elisabeth Ianke

      (2014)

      Verdier i barnehagen. Mellom idealer og realiteter .

    • Fugelsnes, Kristin

      (2013)

      Doing research "on order." Erfaringer fra FoU-arbeid i to barnehager innen prosjektet: Verdier i barnehagen.

    • Tofteland, Berit; Fugelsnes, Kristin; Johansson, Eva Marianne; Röthle, Monika Anna; Mørkeseth, Elisabeth Ianke

      (2013)

      Oppsummerende samtale om verdier.

    • Röthle, Monika Anna; Fugelsnes, Kristin

      (2013)

      Hvilke verdier kommuniseres i garderoben?.

    • Fugelsnes, Kristin; Röthle, Monika Anna

      (2013)

      Hvilke verdier kommer til utrykk i garderoben? Presentasjon av video-observasjoner fra prosjektet: Verdier i barnehagen.

    • Mørkeseth, Elisabeth Ianke; Tofteland, Berit; Fugelsnes, Kristin; Röthle, Monika Anna

      (2013)

      Norwegian Study: VAlues Education in Nordic ECEC Valued. Oweview.

    • Fugelsnes, Kristin; Röthle, Monika Anna

      (2013)

      Values communicated in the locker room. Analyses of practitioner-child interactions based on video observations.

    • Fugelsnes, Kristin

      (2012)

      Empati - knyttet til positiv selvhevdelse.

    • Fugelsnes, Kristin

      (2012)

      Hvordan forholde seg til barn som er utenfor leken/fellesskapet?.

    • Fugelsnes, Kristin

      (2012)

      Empati knyttet opp mot humor, lek og glede.

    • Fugelsnes, Kristin

      (2012)

      Å gi og få tilbakemeldinger fra kollegaer med utgangspunkt i observasjon.

    • Fugelsnes, Kristin

      (2012)

      Evaluering av utviklingsarbeid i barnehage.

    • Fugelsnes, Kristin

      (2012)

      Evaluering av utviklingsarbeid i barnehage.

    • Fugelsnes, Kristin

      (2011)

      Empati - knyttet opp mot samarbeid.

    • Fugelsnes, Kristin

      (2011)

      Hvordan ytrer barns empati seg?.

    • Fugelsnes, Kristin

      (2011)

      Empati - knyttet opp mot selvkontroll.

    • Johansson, Eva Marianne; Fugelsnes, Kristin; Grindland, Berit; Mørkeseth, Elisabeth Ianke; Röthle, Monika Anna

      (2011)

      Verdier i barnehage, ett forsknings- och utvecklingsprojekt.Hur forska tillsammans?.

    • Röthle, Monika Anna; Fugelsnes, Kristin

      (2011)

      Communicating values during free-play sessions in toddler groups.

    • Fugelsnes, Kristin

      (2011)

      Den voksnes rolle i barns lek og barns konflikter.

    • Fugelsnes, Kristin

      (2011)

      Rollelek og voksenrollen i rollelek.

    • Fugelsnes, Kristin

      (2011)

      Observasjon, knyttet til voksenrollen.

    • Fugelsnes, Kristin

      (2011)

      Den voksnes uttrykk for empati, den empatiske voksne.

    • Fugelsnes, Kristin

      (2011)

      Empati og sympati, lek og kjønn.

    • Fugelsnes, Kristin

      (2011)

      Konflikthåndtering - med utgangspunkt i Kari Lamers ICPS-problemløsningsstrategi.

    • Fugelsnes, Kristin

      (2010)

      Aktiv lytting og "hørestyrke".

    • Fugelsnes, Kristin

      (2010)

      Begrepet empati.

    • Fugelsnes, Kristin

      (2010)

      Etikk og forskning med barn. Samtykkeproblematikk når barnehagebarn deltar i undersøkelser og kartlegginger.

    • Röthle, Monika; Fugelsnes, Kristin

      (2010)

      Lek og verdier. Refleksjoner over eksempler fra barnehagen.

    • Röthle, Monika; Fugelsnes, Kristin

      (2010)

      Interpreting values communicated during play sessions Part of SYMPOSIUM: CARING, DISCIPLINED AND DEMOCRATIC GIRLS AND BOYS IN PRE-SCHOOL.

    • Fugelsnes, Kristin

      (2009)

      Etikk og forskning med barn. Samtykkeproblematikk når barnehagebarn deltar i undersøkelser og kartlegginger.

    • Fugelsnes, Kristin

      (2009)

      Etikk og forskning med barn. Samtykkeproblematikk når barnehagebarn deltar i undersøkelser og kartlegginger.

    • Alvestad, Marit; Fugelsnes, Kristin; Tungland, Inger B.E.

      (2007)

      The Experienced Curriculum - Childrens Understandings of Learning in Some Norwegian Kindergartens.

    • Alvestad, Marit; Fugelsnes, Kristin; Kaltvedt, Elsa

      (2006)

      Foreldresamarbeid i barnehagen; generelt, flerkulturelt og i lys av revidert rammeplan.

    • Fugelsnes, Kristin

      (2006)

      Etiske sider ved bruk av dokumentasjon i barnehagen.

    • Fugelsnes, Kristin

      (2005)

      Etikk i barnehagen; moralske og yrkesetiske utfordringer i barnehagehverdagen.

    • Fugelsnes, Kristin

      (2005)

      Rights when giving birth and raising children in Norway.

    • Fugelsnes, Kristin

      (2005)

      Bør det foreligge samtykke fra foreldre/foresatte når førskolebarn deltar i forskning og/eller undersøkelser?.

    • Fugelsnes, Kristin; Grindland, Berit

      (2005)

      The Norwegian educational system.

    • Grindland, Berit; Fugelsnes, Kristin

      (2005)

      Children under the age of 6 years. A presentation of some key aspects in the Framework Plan for Day Care Institutions and of some parents rights in Norway.

    • Fugelsnes, Kristin

      (2004)

      Yrkesetikk - utfordringer for nyutdannede førskolelærere.

  • Kunstnerisk produksjon
  • Kommersialisering
  • Cristin hovedlogo, Cristin current research information system in Norway