Kropp, droner og purpursnegler på Science Camp

Søstrene Olivia (16) og Runa Djuve (14) har eksperimentert med is, grisekropper, jernalderkjemi og droner på sommerens Science Camp. 50 ungdommer i alderen 13–17 år har på tampen av sommerferien fått prøve seg som unge forskere i en hel uke.

Olivia og Runa Djuve
Unge forskere og søstre: Olivia (16) og Runa Djuve (14)

Første gang publisert: 21.08.2020

– Nå programmerer vi dronen vi har bygget. Vi skal laste over programmet til kontrollen sånn at vi kan styre dronen fremover, til siden og at den kan snus. Olivia (16) og Runa (14) Djuve forklarer med letthet hva intrikate koder og mønstre på skjermen får dronen til å gjøre. De deler begge interessen for realfag.

Se film fra Science Camp 2020

– Jeg har alltid vært interessert i realfag. Det er gøy med matte og naturfag. På Science Camp er det ekstra kjekt at det er så mange eksperimenter, sier Olivia.

Storesøster Olivia begynner i første klasse på Kongsgård skole, lillesøster Runa i tiende klasse på Gautesete skole. Siste rest av ferien har de tilbrakt på sommerskolen som lover kule eksperimenter i kjemi, fysikk og biologi. Runa trekker frem eksperimenter med tørris og bygging av raketter som ukens høydepunkter.

Eirik Midbøe Lunde er fast studentassistent i Skolelaben, ved siden av lektorstudier i realfag, hvor han har kjemi som hovedfag og matematikk som andrefag. Realfaginteressene kommer godt med akkurat nå: i biologilaben underviser han elevene i hvordan man bygger, programmerer og flyr droner.
– Det virker som de fleste får det til. Noen har programmert mye tidligere og andre har null erfaring. Med godt samarbeid og veiledning, spesielt fra Eirik, går arbeidet veldig fint, sier Markus Barkved. Han er studentassistent både ved Skolelaben i realfag og ved Didaktisk digitalt verksted. Til hverdags er han lektorstudent med engelsk som hovedfag.

– Akkurat nå programmerer elevene dronene. Først har de skrudd dem sammen, de har bygget den fysiske dronen. Nå lager de hjernen. De programmerer med Micro:bit, som er et kodeverktøy laget av BBC, forklarer Markus videre.

Gratis sommerskole
Science Camp ble raskt fullbooket da Stavanger kommune tilbø gratis sommerskole for ungdom som liker realfag. Skolelaboratoriet for realfag arrangerer Science Camp sammen med Arkeolgisk museum, NORCE / Sureaqva og Pump & Pipes.
– Det er første gang vi har et forskerskole-tilbud i så stor skala. Det gir absolutt mersmak. Vi må takke Stavanger kommune som har gitt midler til campen, slik at vi kan et gratis ukelangt tilbud til ungdom på tampen av sommerferien, sier Markus.

Ida Finnesand (17) har sommerjobb som kursassistent denne uken, til høsten starter hun i tredje klasse på St. Olav vgs. Denne morgenen er hun travelt opptatt med å ønske 50 elever velkommen.
– Vi har allerede gjort masse kjekt! Jeg har fulgt den yngste gruppa med 13-åringer. Vi har vært på Mekjarvik, hvor vi fant mye liv på stranden og i fjæra, og på Jernaldergården hvor vi prøvde oss på jernalderkjemi. Vi har også laget is og hatt mange forsøk, sier Ida.

På Jernaldergården lærte elevene blant annet om kjemi i utgravinger og hvordan alder bestemmes på gjenstander. De fikk også prøve seg på fargetriks.
– Ungdommen fikk teste hvordan folk i jernalderen lagde fargen purpur. De tok ut litt væske og en kjertel fra en purpursnegle. Væsken smørte de på et tøystykke som de la i sola. Etter et par minutter var tøyet farget purpur, forteller Markus.

«Kroppen vår» har elevene heller ikke sluppet unna, men med litt annet innhold enn hva man kanskje forbinder med gamle tv-program med Trond Viggo.
– Elevene fikk se modeller av blant annet hjerter og blodårer, men fikk også prøve seg in real life. De fikk se, kjenne og ta på innvollene til en gris. De fikk også blåse opp lungene og se hvordan de ekspanderer. Det var nok en ny opplevelse for de fleste, forteller Eirik.

Tekst/foto/video: Siri Jeanette Pedersen