Evaluering av modulforsøket - modulstrukturert opplæring for voksne: Et godt grunnlag for veien videre

Fra august 2024 skal 13 lærefag tilbys som moduler for voksne i videregående opplæring. I dag ble evalueringsrapportene fra modulforsøket lagt fram. Kunnskapssenter for utdanning har tidligere formidlet forskning om denne typen utdanning.

Fra august 2024 skal 13 lærefag tilbys som moduler for voksne i videregående opplæring. I dag, 16. februar, ble evalueringsrapportene fra det såkalte modulforsøket lagt fram av Direktoratet for høyere utdanning og Utdanningsdirektoratet.

Forsøket viser at man gjennom modulforsøket har nådd fram til mange personer som ikke har følgt det vanlige skoleløpet.

- Gjennom modulstrukturen i Forberedende Voksenopplæring (FVO) og Modulstrukturert fag- og yrkesopplæring (MFY) har vi nådd ut til en svært sammensatt gruppe voksne, i førstnevnte på til sammen 12.000 personer. Grunnskolen har blitt tilgjengelig for flere voksne. Vi har særlig truffet kvinner med omsorgsansvar. Mange deltakere har også liten norskbakgrunn. Evalueringen viser også at læreplanene er bedre tilpasset voksne, het det blant annet i gjennomgangen fra Malin Dale og Inger Nordhagen.

Konklusjonen var at forsøket ga et godt grunnlag for den kommende gjennomføringen av modulstrukturert utdanning for voksne, og at det kan være en måte å få flere voksne ut i arbeid på.

Forskning på feltet

Kunnskapssenter for utdanning (KSU) har tidliger presentert forskning om mikromoduler og minikvalifikasjoner. Minikvalifikasjoner er fleksible, korte utdanninger tilpasset både omstillingsbehovet og en yrkesaktiv studentgruppe.

Problemstillingene finnes, som for eksempel: Hvordan kan slike kurs eksistere sammen med de tradisjonelle utdanningsløpene?

Trenden med kortere, mer fleksible utdanninger har også vært omdiskutert blant analytikere og forskere.

Innføres fra høsten

Modulforsøket ble satt i gang i 2017, og har en varighet fram til 31. juli 2024. Fra 1. august 2024 innføres modulstrukturert opplæring på nivået under videregående, og modulstrukturert opplæring i 13 lærefag i fag- og yrkesopplæringen for voksne.

Ønsker du mer informasjon om modulforsøket og arbeidet med innføring av modulstrukturert opplæring på nivået under videregående og i utvalgte lærefag i fag- og yrkesopplæringen, kan du lese mer på nettsidene til Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir) og Utdanningsdirektoratet.