Finner skoleforskningen veien til klasserommet?

Forskning er viktig i skolen, men lærerne trenger tid, strukturer og kompetanse for å bruke forskning på en god måte. Det er både skoleledere, lærere og forskere selv enige om.

Publisert Sist oppdatert

Panel bestående av seks personer
Det forskes veldig mye på skole. Men når forskningen ut til lærerene? Og hva skjer når skolesektoren møter forskningen? Det var tema for KSU sitt arrangement under Arendalsuka.
F.v.: Helle Christin Nyhuus, Joachim Hirsch, Vigdis Vatne, Geir Røsvoll, Joanna Myhre, Oddny Judith Solheim. Samtaleledere Camilla Hagevold og Gørill Warvik Vedeler er ikke på bildet.

Det er så mye forskning der ute, og det er ikke alltid lett for skolene å få tak i den, og ikke minst vurdere kvaliteten på den. Hvordan brukes forskningen i skolen i dag? Forsker vi på de riktige tingene? Hvordan kan vi sørge for at forskningen blir anvendt på bedre måter i skolen?

Dette var noen av spørsmålene professor Elaine Munthe stilte da Kunnskapssenter for utdanning, UiS og Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier ved OsloMet inviterte til å diskutere nettopp forskningsbruk i skolen under Arendalsuka.

– De siste årene har det skjedd mye i lærerutdanningen og i skolene. Vi trenger nye perspektiver på bruk av forskning, og utdanningsforskere trenger å samarbeide mer og bedre med skoler og kommuner. Nye utfordringer i skolen gjør at vi har behov for mer bruk av forskning, ikke mindre, oppsummerte professor Sølvi Mausethagen ved OsloMet i sin åpning.

Hvem bestemmer hvilken forskning skolene skal ta i bruk?

– Mitt inntrykk er at både lærere og skoleledere ønsker å bruke forskning. Men jeg lurer av og til på om det er tilfeldig hvilken forskning vi kommer over, og tar i bruk. Noen ganger kan man spørre seg om hvor avgjørelsen ble tatt, og hvorfor vi bruker akkurat denne forskningen.

kvinne jobber på pc i klasserom
Det er krevende å sette seg inn i forskning, vite hvordan man skal bruke den, og ikke minst å orientere seg i jungelen. (illustrasjonsfoto: Getty)

Refleksjonen kommer fra rektor Joachim Hirsch ved Hauketo skole i Oslo, som var en av paneldeltakerne. 

Hirsch får støtte fra skolesjef Vigdis Vatne i Klepp kommune, som bekrefter at det kan være vanskelig for skoler å orientere seg i mengden av studier.

– Min erfaring er at det er mer god bruk av forskning i skolen nå enn før, men en utfordring er at det er veldig mye tilgjengelig. Det er vanskelig å vite hva vi skal vi bruke, og hvem som kan hjelpe oss med å oversette forskningen slik at vi forstår den, og bruker den på en god måte til våre behov, sier hun.

Viktig å forstå tankegodset verktøy og retningslinjer bygger på

Ukritisk bruk av forskningsbaserte tiltak i skolen er noe leder Helle Christin Nyhuus i Lektorlaget mener er problematisk.

– Jeg tror alle lærere har opplevd å få presentert et forskningsbasert verktøy som skal være det eneste saliggjørende, i alle fag og på alle trinn. I stedet bør vi forholde oss klokt til dette, og legge det i verktøykassa vår, slik at vi bruker det når det trengs.

Mange forskningsprosjekter munner ut i konkrete tiltak, retningslinjer eller verktøy som skoler og lærere kan ta i bruk. Vatne sier det er lett å glemme å sette seg inn i teorien eller forskningen som ligger til grunn for disse verktøyene. 

Også senterleder Oddny Judith Solheim ved Kunnskapssenter for utdanning mener det er viktig at lærere får tid og rom til å sette seg inn i prinsippene som ligger til grunn for ulike verktøy og føringer.

– Det er enkelt å ta i bruk det som er helt konkret. Vi som forskere formidler resultater og effekter fra studiene våre, men vi ser av og til at funnene blir brukt på måter vi ikke helt hadde tenkt.

Alle lærere har opplevd å få presentert et forskningsbasert verktøy som skal være det eneste saliggjørende.

Helle Christin Nyhuus, Lektorlaget

Hun mener skolene må jobbe med forskning på en måte som aktiverer kunnskapen både lærere med lang erfaring og nyutdannede studenter med mastergrad sitter på.

– Lærerne må få anledning til å diskutere når de bruker hvilken forskning, hva som er formålet og med hvilke elevgrupper. Denne kvalifiseringen til god bruk av forskning må både skje i lærerutdanningen og ute i skolene, mener Solheim.

Utdanningsforbundet: – Vi trenger å få tida tilbake

Solheim innrømmer at slikt arbeid tar tid. Leder Geir Røsvoll i Utdanningsforbundet sier at mange skoler ikke har denne tida.

– Vi trenger strukturelle endringer og vi trenger å få tida tilbake, slik at vi kan ha forskningsbaserte dialoger i profesjonsfellesskapet.

Skolesjef Vigdis Vatne mener at skoleledere har en viktig rolle i å få til dette. 

– Ja, det er lite tid, men vi kan få ting til innenfor de rammene vi har.  Ledere og lærere må bli enige om hva de ønsker å jobbe med, og hva de vil velge bort.

Vatne mener lærere og skoleledere selv må få og ta plass i diskusjonen om hvilke kunnskapsbehov de har på den enkelte skole.

– De må si selv hva de har behov for, ikke det skolesjefen eller politikerne har sagt at de skal ha behov for.

– Jeg tror det er lurt å bruke tid på en og en metode, og bli skikkelig gode på det i hele kollegiet, i stedet for å prøve å få til alt for mye, mener rektor Joachim Hirsch. 

Ta imot masterstudentene

De nyutdannede lærerne har selv vært i berøring med forskning i arbeidet med masteroppgavene sine. Ifølge Geir Røsvoll i Utdanningsforbundet, gir norske skoleledere tilbakemelding på at de masterutdannede lærerne er både reflekterte og kunnskapsrike.
Samtidig kan skolene ha mye å hente på å bruke kompetansen de ferske lærerne har med seg, mener leder Joanna Myhre i Lærerstudentene.

kvinne holder foredrag
– Nye utfordringer i skolen gjør at vi har behov for mer bruk av forskning, ikke mindre, var budskapet fra professor Sølvi Mausethagen, OsloMet.

– Vi som skriver masteroppgave og studerer til lærer har kunnskap om ny forskning. Men mange nyutdannnede lærere forteller at de ikke blir møtt med interesse for den kunnskapen de har når de begynner å jobbe i skolen, sier hun.

Det var enighet i panelet om at gode partnerskap mellom skoler og forskningsmiljøene er en nøkkel til å styrke forskningsbruk. Både nyutdannede og erfarne lærere trenger veiledning, arenaer for samarbeid og oppfølging hvis kunnskap om forskning skal få effekt i praksis. Også systematiske samarbeid mellom skoler, kommuner og forskningsinstitusjoner kan bære frukter, mente deltakerne.

– I dag er forskning under angrep. Skolens klare samfunnsmandat er å fremme demokratiet, og å ha en vitenskapelig tenkemåte og innfallsvinkel til det vi holder på med. Derfor er forskning og diskusjoner om forskning helt avgjørende for profesjonsutøvelsen, sier Geir Røsvoll.

Av: Elisabeth E. S. Rongved, kommunikasjonsrådgiver, Kunnskapssenter for utdanning, UiS
Foto: Siv Tonje Sperati Håkensen, OsloMet

Omtalt i saken fra KSU:

Professor i pedagogikk
51833530
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Kunnskapssenter for utdanning
Senterleder
51833136
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Kunnskapssenter for utdanning

Les mer fra Kunnskapssenter for utdanning:

– Lærere skal ikke være supermennesker

Etter 23 år har Bjørn Christian Borg ingen plan om å forlate læreryrket. Forholdet til elevene er noe av det viktigste f...

UiS får fornyet tillit: Fortsetter arbeidet med nordisk barnehageforskningsdatabase

Barnehageforskningsmiljøet ved Universitetet i Stavanger, med Kunnskapssenter for utdanning (KSU) i spissen, har fått fo...

Ny kunnskap om dataspill i leseundervisningen

Morten Njå har forsket på spillet GraphoGame.

Hva kjennetegner forskning på livsmestring?

Og hvordan defineres, forstås, og jobbes det med det i skolen? Det vil stipendiat Lone Hvalby finne ut av i sitt doktorg...

Lærerens rolle er avgjørende for god integrering av digital teknologi

En ny rapport påpeker hvordan digital teknologi kan integreres i matematikk- og naturfagundervisningen. Rapporten viser ...

Forskning i bruk - hva betyr det, da?

En av de ledende på feltet i verden, Mark Rickinson, fikk møte ansatte i skole og barnehage og høre deres erfaringer om ...

Tre sentrale spørsmål om ChatGPT i høyere utdanning

Vi har spurt forskerne bak kunnskapsoversikten - Kenan Dikilitas, May Irene Furenes Klippen og Serap Keles - utdype hva ...

Bruk av ChatGPT i høyere utdanning – muligheter og utfordringer

En ny, systematisk kunnskapsoversikt ser nærmere på forskning om bruk av Chat GPT i høyere utdanning. Utdanningssektoren...

Skandinavisk barnehageforskning gjennom 16 år: Trender, mangler og muligheter

Forskere ved Kunnskapssenter for utdanning og Filiorum - Senter for barnehageforskning har i samarbeid publisert en kunn...

Hvordan takle overgangen fra barne- til ungdomsskolen

Å gå fra å være barn til ungdom er ingen spøk, ei heller å gå fra barneskolen til ungdomsskolen. Men det finnes råd, og ...

Hvordan få elever til å bli engasjerte medborgere?

Læreplanen slår fast at skolen skal stimulere elevene til å bli aktive medborgere. Men det holder ikke å lære bort fakta...

Skandinavisk barnehageforskning: Forskere fra Danmark, Sverige og Norge kommenterer årets rapport

Den nye NB-ECEC-rapporten omhandler barnehageforskning i Skandinavia publisert i 2021. Kartleggingen viser at antall pub...

Kva er god masteroppgåve-rettleiing?

Fleire studentar skriv masteroppgåve. Kva må til for at rettleiinga av oppgåva skal bli best mogleg?

Evaluering av modulforsøket - modulstrukturert opplæring for voksne: Et godt grunnlag for veien videre

Fra august 2024 skal 13 lærefag tilbys som moduler for voksne i videregående opplæring. I dag ble evalueringsrapportene ...

Holdningene til skolefravær blant skoleansatte fagpersoner

En ny, systematisk kunnskapsoversikt er den første i sitt slag som kartlegger den eksisterende forskningen på fagpersone...

Forskningsprosjekt skal undersøke hva som skaper godt samarbeid mellom barnehager og flerspråklige foreldre

Hvilke faktorer gjør at forholdet fungerer bra mellom barnehagen og flerspråklige foreldre? En kommende, systematisk kun...

Fordelar og ulemper med å droppe karakterar

Vil eit dempa karakterpress skape mindre stressa og meir motiverte elevar og studentar? Forskinga seier både ja og nei.

Mobbing i barnehagen - kva veit me og kva kan me gjera?

Kva finst av kunnskap om mobbing i barnehagen og korleis blir fenomenet diskutert i den norske barnehagekonteksten? Fo...

Hvilke roller inntar lærere, foreldre og elever under utviklingssamtaler?

En ny, systematisk kunnskapsoversikt fra Kunnskapssenter for utdanning (KSU) og Læringsmiljøsenteret ser nærmere på hva ...

Forskning på lærerutdanning i Norden: Praktiske og estetiske fag får mindre oppmerksomhet enn realfag

En ny oversikt viser at forskning på lærerutdanningene konsentrerer seg om grunnskole og realfag. Praktiske og estetiske...