Læreren kan ikke stå alene dersom elevene skal ha godt utbytte av den digitale skolehverdagen.

Digitale verktøy er blitt en del av skolehverdagen for de fleste elever og i de fleste fag. Digitaliseringen av klasserommet er hyppig gjenstand for diskusjon. Men en rekke studier viser at hvis digitale verktøy blir brukt på gode måter, kan de føre til økt læring og mer engasjement i mange ulike fag. En viktig nøkkelfaktor for å få til dette, er læreren.
Men for den enkelte lærer er det svært krevende å holde seg faglig oppdatert, påpeker forskere ved Kunnskapssenter for utdanning (KSU) ved UiS.
De har gjennomført en stor studie på hva forskningen egentlig viser om digitaliseringen av skolen, i samarbeid med OECD Education and skills.
Det er et stort forskningsarbeid som ligger bak: Sanna Erika Forsström, Morten Njå og Elaine Munthe ved KSU har gått gjennom rundt 60 systematiske kunnskapsoversikter om digitalisering av skolen. Det betyr at hver studie de har sett på er en kvalitetsvurdert, systematisk oversikt over flere andre studier.
Til sammen er det altså svært mange forskningsstudier med i denne litteraturgjennomgangen. Dette har gitt forskerne oversikt over hva den samlede forskningen sier om hvilke muligheter ulike digitale verktøy gir i ulike fag og for elever i ulike aldere, og hvilke utfordringer som finnes i skolen.
– Utopisk å tro at enkeltlærere skal holde seg oppdatert på egen hånd
Denne store gjennomgangen viser at ja, det ligger mange muligheter og stort potensiale i bruken av digitale verktøy – men også at dette ikke skjer av seg selv.
– Den ene studien etter den andre konkluderer med at læreren er viktig, og at de trenger støtte og ressurser for å få til en god, digital praksis i klasserommet. Men få, om noen, foreslår hvordan, når og på hvilken måte læreren skal holde seg faglig oppdatert og utvikle måten de jobber på, sier Forsström.
Hun peker på at selv utdanningsforskere kan streve med å holde seg oppdatert på ny kunnskap om digitalisering i skolen.

– Den jevne lærer er presset på tid, og har en til tider nærmest uoverkommelig liste med ansvarsoppgaver. De fyller mange ulike roller. Da er det nærmest utopisk å tro at de skal henge med på de teknologiske fremskrittene som fosser frem. Tenk bare tilbake på utfordringene språkmodeller raskt har ført med seg. Det å jobbe godt med digitale verktøy på en pedagogisk måte, krever kunnskap og kompetanse som ikke kommer av seg selv.
Mange lærere forteller også at de savner tilstrekkelig opplæring og kompetanse.
– De lærerne som føler seg mest usikre her, er også de som bruker digitale verktøy minst. Det er synd når vi vet at når de blir brukt riktig, kan digitale verktøy være veldig verdifulle, sier Njå.
Han viser blant annet til at læringsprogrammer i matematikk kan gjøre at abstrakte, matematiske begreper blir konkrete og forståelige for elevene. Lesespill og multimediaverktøy kan være positivt for språkutviklingen, leseforståelsen og historiefortelling i mange fag.
– Digitalisering handler om mer enn «skjermen»
KSU-forskerne vil bort fra begrepet «skjerm», som de mener reduserer teknologi til å bare handle om en flate.
– God undervisning med digitale verktøy handler ikke om selve skjermen. Det handler om å overføre mulighetene teknologien gir til gode læringsopplevelser for elevene. Det betyr at lærerne ikke bare skal vise hvordan de digitale verktøyene fungerer, men også hvordan elevene samhandler med teknologien, forklarer Njå.
Han peker på å ha «digital kompetanse» for en lærer handler om et vell av kunnskaper og ferdigheter.
– De må undervise elevene i kritisk tenking, problemløsning og selvstendig læring. Digital kompetanse handler også om å lære elevene opp i å forstå teknologien, og de etiske problemstillingene som er knyttet til digitalisering.
Lærerne må også vite når og hvordan de kan veksle mellom digitale og analoge verktøy, og hvilke verktøy som vil fungere for ulike elever, og tilpasset faget, elevenes forkunnskaper og faglige nivå.
– I tillegg må undervisningen være i tråd med læreplanen og målene i fagene, og lærerne må ha kunnskap om når de bør bruke digitale verktøy, og når det er best å bruke andre undervisningsmetoder.
– Skoleledelsen har ansvar for lærernes kompetanse
Skoleledere må ta ansvaret for at lærerne skal få tid og anledning til å holde seg faglig oppdatert på teknolog, mener KSU-forskerne.
– Det er skoleledelsen som må legge til rette for at det finnes konkrete støttestrukturer på skolen. De må megle mellom føringer som kommer fra politikere og myndigheter, og det som skjer i klasserommene på den enkelte skole, sier Forsström.
Hun sier også at samarbeid mellom lærere er viktig for at lærerne skal utvikle sin kompetanse.
– Derfor bør ledelsen også skape muligheter for samarbeid og faglig utvikling blant lærerne. Ikke minst bør de selv være rollemodeller, og fremme et miljø der kontinuerlig læring og nyskaping blir prioritert.
Hun forteller at på de skolene der det legges til rette for å få til dette, har også lærerne best digital kompetanse.
– Vi vet at det ligger store muligheter for læring når elevene får tilgang til teknologi. Og vi trenger ikke lenger å slå fast at læreren er viktig for at dette skal skje. Det vi må rette søkelyset på fremover, er hvordan den enkelte skole kan sørge for at læreren får den kompetansen han eller hun trenger. Først da kan vi forvente at det potensialet som finnes i gode digitale verktøy, kommer elevene skikkelig til gode.
Les hele rapporten:

Tekst: Elisabeth E. S. Rongved, Kunnskapssenter for utdanning, UiS
Referanse: Forsström, S. et al. (2025), “Key findings and integration strategies on the impact of digital technologies on students’ learning: Results from a literature review”, OECD Education Working Papers, No. 336, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/ab309c32-en.
Disse forskerne er omtalt i saken:
Kunnskapssenter for utdanning
Kunnskapssenter for utdanning
Kunnskapssenter for utdanning
Flere saker fra Kunnskapssenter for utdanning:
Bekymringsfullt skolefravær
Utdanningsdirektoratet, Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet, Helsedirektoratet, Statped, Folkehelseinstituttet og Ku...
Finner skoleforskningen veien til klasserommet?
Forskning er viktig i skolen, men lærerne trenger tid, strukturer og kompetanse for å bruke forskning på en god måte. De...
– Lærere skal ikke være supermennesker
Etter 23 år har Bjørn Christian Borg ingen plan om å forlate læreryrket. Forholdet til elevene er noe av det viktigste f...
UiS får fornyet tillit: Fortsetter arbeidet med nordisk barnehageforskningsdatabase
Barnehageforskningsmiljøet ved Universitetet i Stavanger, med Kunnskapssenter for utdanning (KSU) i spissen, har fått fo...
Hva kjennetegner forskning på livsmestring?
Og hvordan defineres, forstås, og jobbes det med det i skolen? Det vil stipendiat Lone Hvalby finne ut av i sitt doktorg...
Lærerens rolle er avgjørende for god integrering av digital teknologi
En ny rapport påpeker hvordan digital teknologi kan integreres i matematikk- og naturfagundervisningen. Rapporten viser ...
Forskning i bruk - hva betyr det, da?
En av de ledende på feltet i verden, Mark Rickinson, fikk møte ansatte i skole og barnehage og høre deres erfaringer om ...
Tre sentrale spørsmål om ChatGPT i høyere utdanning
Vi har spurt forskerne bak kunnskapsoversikten - Kenan Dikilitas, May Irene Furenes Klippen og Serap Keles - utdype hva ...
Bruk av ChatGPT i høyere utdanning – muligheter og utfordringer
En ny, systematisk kunnskapsoversikt ser nærmere på forskning om bruk av Chat GPT i høyere utdanning. Utdanningssektoren...
Skandinavisk barnehageforskning gjennom 16 år: Trender, mangler og muligheter
Forskere ved Kunnskapssenter for utdanning og Filiorum - Senter for barnehageforskning har i samarbeid publisert en kunn...
Hvordan takle overgangen fra barne- til ungdomsskolen
Å gå fra å være barn til ungdom er ingen spøk, ei heller å gå fra barneskolen til ungdomsskolen. Men det finnes råd, og ...
Hvordan få elever til å bli engasjerte medborgere?
Læreplanen slår fast at skolen skal stimulere elevene til å bli aktive medborgere. Men det holder ikke å lære bort fakta...
Skandinavisk barnehageforskning: Forskere fra Danmark, Sverige og Norge kommenterer årets rapport
Den nye NB-ECEC-rapporten omhandler barnehageforskning i Skandinavia publisert i 2021. Kartleggingen viser at antall pub...
Kva er god masteroppgåve-rettleiing?
Fleire studentar skriv masteroppgåve. Kva må til for at rettleiinga av oppgåva skal bli best mogleg?
Evaluering av modulforsøket - modulstrukturert opplæring for voksne: Et godt grunnlag for veien videre
Fra august 2024 skal 13 lærefag tilbys som moduler for voksne i videregående opplæring. I dag ble evalueringsrapportene ...
Holdningene til skolefravær blant skoleansatte fagpersoner
En ny, systematisk kunnskapsoversikt er den første i sitt slag som kartlegger den eksisterende forskningen på fagpersone...
Forskningsprosjekt skal undersøke hva som skaper godt samarbeid mellom barnehager og flerspråklige foreldre
Hvilke faktorer gjør at forholdet fungerer bra mellom barnehagen og flerspråklige foreldre? En kommende, systematisk kun...
Fordelar og ulemper med å droppe karakterar
Vil eit dempa karakterpress skape mindre stressa og meir motiverte elevar og studentar? Forskinga seier både ja og nei.