Bekymringsfullt skolefravær

Utdanningsdirektoratet, Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet, Helsedirektoratet, Statped, Folkehelseinstituttet og Kunnskapssenter for utdanning samarbeider tverretatlig i dette prosjektet. Målet er å utvikle faglige anbefalinger om forebygging og oppfølging av bekymringsfullt skolefravær.

Publisert Sist oppdatert
Fakta
Bekymringsfullt skolefravær

Prosjektperiode

1. februar 2025–31. desember 2026

Samarbeidspartnere

Utdanningsdirektoratet, Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet, Helsedirektoratet, Statped, Folkehelseinstituttet, Kunnskapssenter for utdanning

Elevers skolefravær er et alvorlig og muligens økende problem, med potensielt store omkostninger for den enkelte og for samfunnet.

Utdanningsdirektoratet, Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet, Helsedirektoratet, Statped, Folkehelseinstituttet og Kunnskapssenter for utdanning samarbeider tverretatlig om å utvikle faglige anbefalinger om forebygging og oppfølging av bekymringsfullt skolefravær.

Utdanningsdirektoratet leder samarbeidet, som utføres ved bruk av retningslinjemetodikk, noe som blant annet involverer et ekspertutvalg og at anbefalingene skal være basert på systematisk oppsummert og kvalitetsvurdert forskning. Metoden brukes internasjonalt blant annet av Verdens helseorganisasjon, og nasjonalt av Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet og Helsedirektoratet.

Bakgrunn

Barn og unge i Norge har ifølge Opplæringsloven rett og til offentlig grunnskoleopplæring og videregående opplæring. Dersom en elev er fraværende, har kommunen eller fylkeskommunen plikt til å følge opp eleven. Elevers skolefravær er et alvorlig og muligens økende problem, med potensielt store omkostninger for den enkelte og for samfunnet. Det er viktig at skoler, skoleeiere og samarbeidende instanser i størst mulig grad kan bidra til å forebygge skolefravær samt å følge opp elever som har skolefravær. Én av flere problemstillinger i denne sammenheng er hvordan legge til rette for og fremme et godt skole-hjem-samarbeid.

Det er viktig at skoler, skoleeiere og samarbeidende instanser kan bidra til å forebygge skolefravær, samt å følge opp elever som har skolefravær.

Kunnskapssenter for utdanning og Folkehelseinstituttets oppgave i det overordnede prosjektet er å sammen utføre flermetodiske, systematiske oversikter over kvantitative og kvalitative studier på dette feltet. Hensikten er å produsere et kunnskapsgrunnlag for de nevnte anbefalingene.

Fremgangsmåten består av spesifiserte inklusjonskriterier, et systematisk litteratursøk, uavhengig utvelging av studier, datauthenting, vurdering av studienes interne validitet samt sammenstilling, eventuell analyse og integrering av kvantitative og kvalitative data. Til sammen fem kunnskapsoversikter skal utarbeides.

Forskningsspørsmål og protokoller

Her er forskningsspørsmålene som skal besvares i de fem kunnskapsoversiktene, med tilhørende protokoller/preregistreringer:

  1. Hvordan legge til rette for og fremme et godt skole-hjem-samarbeid for å forebygge skolefravær, og for å følge opp elever med skolefravær?
  2. Hvordan forstås og praktiseres effektivt samarbeid, både internt i skolene og i samarbeid med eksterne tjenester? Hvilke faktorer fremmer eller hemmer samarbeid, og hvilke betingelser må være til stede for at det skal lykkes?
  3. Hvordan kan barn og unges medvirkning fremmes og sikres i ulike kontekster når de mottar hjelp fra en eller flere tjenester?
  4. Hvilken kompetanse, forstått som kunnskap, ferdigheter og holdninger, bør pedagoger, ansatte i PPT og skolens ledelse ha for å jobbe systematisk og kontinuerlig med å forebygge og følge opp skolefravær?
  5. Hvilke faglige, sosiale og organisatoriske tilretteleggingstiltak er virksomme/aktuelle for å følge opp elever med bekymringsfullt fravær?

Det er ekspertgruppen som har kommet fram til forskningsspørsmålene som skal besvares.

Kunnskapsbaserte anbefalinger

Hele dette tverretlige arbeidet, ledet av Utdanningsdirektoratet, skal altså munne ut i kunnskapsbaserte anbefalinger. Disse nasjonale anbefalingene skal på offentlig høring sommeren 2026, og KSUs og FHIs oppgave er å framskaffe kunnskapsgrunnlag for anbefalingene.

KSU-ansatte involvert i prosjektet:

Universitetslektor
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Kunnskapssenter for utdanning
Førsteamanuensis
51832952
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
Førsteamanuensis
51832131
Kunnskapskapssenter for utdanning
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Kunnskapssenter for utdanning