De fremste fagmiljøene i landet, deriblant fra Kunnskapssenter for utdanning (KSU), slår seg sammen for å heve kvaliteten på forskning innen spesialpedagogikk og inkluderende praksis.
SpedAims er et NFR-prosjekt som har som mål å bedre læring, trivsel og motivasjon for barn med særskilte behov, gjennom spesialpedagogisk forskning av høy kvalitet.
Fem forskningsmiljøer deltar, fra universitetene i Oslo (vertsinstitusjon), Stavanger, Agder, Bergen og Nord.
SpedAims' hovedidé er å bringe ledende forskere og lovende yngre forskere sammen for å løse fire viktige spørsmål innenfor spesialundervisning og inkludering – hvem, når, hva og hvordan. Forskningen er delt i to hovedtemaer, som hver tar for seg to av spørsmålene:
- Hvem trenger spesialundervisning, og når skal gis?
- Hva skal spesialundervisningen inneholde, og hvordan bør den gis?
Forskningen er oppdelt i ulike arbeidspakker.
Serap Keles, professor ved KSU, leder arbeidspakken SpedAims SYS — Systematiske kunnskapsoversikter.
I denne pakken er det nettopp publisert en artikkel der Keles er førsteforfatter: Validity of Early-Grade Screening Tools in the Three Tier (RTI/MTSS) Model: A Systematic Review and Meta-Analysis of Literacy, Language, and Mathematics (Protokoll til artikkelen)
Oddny Judith Solheim, professor og senterleder ved KSU, er deltaker i arbeidspakken SpedAims ABC123.
KSU-ansatte involvert i prosjektet
Kunnskapssenter for utdanning