SpedAims - Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering

De fremste fagmiljøene i landet, deriblant fra Kunnskapssenter for utdanning (KSU), slår seg sammen for å heve kvaliteten på forskning innen spesialpedagogikk og inkluderende praksis.

Publisert Sist oppdatert
Fakta

SpedAims er et NFR-prosjekt som har som mål å bedre læring, trivsel og motivasjon for barn med særskilte behov, gjennom spesialpedagogisk forskning av høy kvalitet.

Fem forskningsmiljøer deltar, fra universitetene i Oslo (vertsinstitusjon), Stavanger, Agder, Bergen og Nord.

Den offisielle videoen til SpedAims-prosjektet kan du se her.

SpedAims' hovedidé er å bringe ledende forskere og lovende yngre forskere sammen for å løse fire viktige spørsmål innenfor spesialundervisning og inkludering – hvem, når, hva og hvordan. Forskningen er delt i to hovedtemaer, som hver tar for seg to av spørsmålene:

  • Hvem trenger spesialundervisning, og når skal gis?
  • Hva skal spesialundervisningen inneholde, og hvordan bør den gis?

Forskningen er oppdelt i ulike arbeidspakker.

Serap Keles, professor ved KSU, leder arbeidspakken SpedAims SYS — Systematiske kunnskapsoversikter.

I denne pakken er det nettopp publisert en artikkel der Keles er førsteforfatter: Validity of Early-Grade Screening Tools in the Three Tier (RTI/MTSS) Model: A Systematic Review and Meta-Analysis of Literacy, Language, and Mathematics (Protokoll til artikkelen)

Oddny Judith Solheim, professor og senterleder ved KSU, er deltaker i arbeidspakken SpedAims ABC123.

KSU-ansatte involvert i prosjektet

Professor
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Kunnskapssenter for utdanning
Senterleder
5183 3136
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Kunnskapssenter for utdanning