Delta i en kort spørreundersøkelse, og vær med i trekningen av bokpremie.

Det foregår mye forskning innen utdanning og det kan være vanskelig å ha oversikten over alt som finnes.
Det er viktig for oss ved Kunnskapssenter for utdanning at vi når skoleledere i de riktige kanalene, slik at du kan finne forskningen du trenger, når du trenger den.
Vi håper derfor du som er skoleleder vil sette av 5-10 minutter til å svare på en spørreundersøkelse om forskningsformidling.
Alle som deltar er med i trekningen av boken "Engasjerende tekstarbeid i norskfaget" av Oddny Judith Solheim og Aslaug Fodstad Gourvennec.
Gå til spørreundersøkelsen her.
Tusen takk!
Les mer fra KSU:
Bekymringsfullt skolefravær
Utdanningsdirektoratet, Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet, Helsedirektoratet, Statped, Folkehelseinstituttet og Ku...
Finner skoleforskningen veien til klasserommet?
Forskning er viktig i skolen, men lærerne trenger tid, strukturer og kompetanse for å bruke forskning på en god måte. De...
– Lærere skal ikke være supermennesker
Etter 23 år har Bjørn Christian Borg ingen plan om å forlate læreryrket. Forholdet til elevene er noe av det viktigste f...
UiS får fornyet tillit: Fortsetter arbeidet med nordisk barnehageforskningsdatabase
Barnehageforskningsmiljøet ved Universitetet i Stavanger, med Kunnskapssenter for utdanning (KSU) i spissen, har fått fo...
Hva kjennetegner forskning på livsmestring?
Og hvordan defineres, forstås, og jobbes det med det i skolen? Det vil stipendiat Lone Hvalby finne ut av i sitt doktorg...
Lærerens rolle er avgjørende for god integrering av digital teknologi
En ny rapport påpeker hvordan digital teknologi kan integreres i matematikk- og naturfagundervisningen. Rapporten viser ...
Forskning i bruk - hva betyr det, da?
En av de ledende på feltet i verden, Mark Rickinson, fikk møte ansatte i skole og barnehage og høre deres erfaringer om ...
Tre sentrale spørsmål om ChatGPT i høyere utdanning
Vi har spurt forskerne bak kunnskapsoversikten - Kenan Dikilitas, May Irene Furenes Klippen og Serap Keles - utdype hva ...
Bruk av ChatGPT i høyere utdanning – muligheter og utfordringer
En ny, systematisk kunnskapsoversikt ser nærmere på forskning om bruk av Chat GPT i høyere utdanning. Utdanningssektoren...
Skandinavisk barnehageforskning gjennom 16 år: Trender, mangler og muligheter
Forskere ved Kunnskapssenter for utdanning og Filiorum - Senter for barnehageforskning har i samarbeid publisert en kunn...
Hvordan takle overgangen fra barne- til ungdomsskolen
Å gå fra å være barn til ungdom er ingen spøk, ei heller å gå fra barneskolen til ungdomsskolen. Men det finnes råd, og ...
Hvordan få elever til å bli engasjerte medborgere?
Læreplanen slår fast at skolen skal stimulere elevene til å bli aktive medborgere. Men det holder ikke å lære bort fakta...
Skandinavisk barnehageforskning: Forskere fra Danmark, Sverige og Norge kommenterer årets rapport
Den nye NB-ECEC-rapporten omhandler barnehageforskning i Skandinavia publisert i 2021. Kartleggingen viser at antall pub...
Kva er god masteroppgåve-rettleiing?
Fleire studentar skriv masteroppgåve. Kva må til for at rettleiinga av oppgåva skal bli best mogleg?
Evaluering av modulforsøket - modulstrukturert opplæring for voksne: Et godt grunnlag for veien videre
Fra august 2024 skal 13 lærefag tilbys som moduler for voksne i videregående opplæring. I dag ble evalueringsrapportene ...
Holdningene til skolefravær blant skoleansatte fagpersoner
En ny, systematisk kunnskapsoversikt er den første i sitt slag som kartlegger den eksisterende forskningen på fagpersone...
Forskningsprosjekt skal undersøke hva som skaper godt samarbeid mellom barnehager og flerspråklige foreldre
Hvilke faktorer gjør at forholdet fungerer bra mellom barnehagen og flerspråklige foreldre? En kommende, systematisk kun...
Fordelar og ulemper med å droppe karakterar
Vil eit dempa karakterpress skape mindre stressa og meir motiverte elevar og studentar? Forskinga seier både ja og nei.