9 resources
Voksen person går i gang med tre barn. Hun holder den ene i hånden og en annen på hofta
Kunnskapsoversikt

Empirisk barnehageforskning for de skandinaviske landene i 2021 - forskningskartlegging og vurdering

Kartleggingen for 2021 viser blant annet at antall publikasjoner om skandinavisk barnehagefors­kning...

Voksen mann med skjegg og regnjakke leker i sandkassen med tre barn
Kunnskapsoversikt

Kvalitet som tema i norsk barnehageforskning i årene 2010-2021

Systematisk kunnskapsoversikt fra Kunnskapssenter for utdanning og Læringsmiljøsenteret har...

Lærer står på arbeidsrom
Kunnskapsoversikt

Å rekruttere og beholde lærere i barnehage og skole – et kunnskapsgrunnlag

Denne systematiske kunnskapsoppsoversikten har som mål å undersøke årsaker til manglende...

Mannlig lærer i klasserommet gir en high five til en elev
Forskningsnotat

Nyutdanna lærarar og klasseromsleiing

Mange nyutdanna lærarar strever med klasseromsleiinga. Dette forskingsnotatet presenterer ein studie...

Tre små barn sitter rundt et bord med en voksen mens de leker med klosser
Forskningsnotat

Samspel mellom barnehagelærarar og fleirspråklege barn

Bruk av ikkje-verbal kommunikasjon og morsmål i barnehagen hjelper fleirspråklege barn i læringa...

Tre små barn leser sammen i en bildebok
Forskningsnotat

Tospråklegheit og kognitive evner

Det er ei vanleg oppfatning at tospråklege barn har kognitive fordeler som einspråklege ikkje har...

Forside til kunnskapsoppsummeringen KUNNSKAPSBASERT SPRÅKARBEID I BARNEHAGER MED FLERSPRÅKLIGE BARN
Kunnskapsoversikt

Kunnskapsbasert språkarbeid i barnehager med flerspråklige barn

Gjennomgående viser forskningen at det er viktig at barn i størst mulig grad og gjennom hele dagen...

Rosa bokstaver spredt på en magnettavle
Forskningsnotat

Effekten av språkstimulering i barnehage og skole på generelle språk- og lesedugleikar

Ei godt utvikla språk er naudsynt for å kunne følgja med i skolen, og kunnskap om språkstimulering...

Blondt barn i barnehagealder stabler klosser med tall på
Forskningsnotat

Effekter av tidlig intervensjon på utvikling av tallforståelse blant barnehagebarn og elever i 1. klasse

Barns utvikling av formelle matematikkunnskaper begynner med matematikkundervisningen i 1. klasse...