
Redusert karakterbruk i vurdering
Kjenner elevar og studentar som slepp karakterar seg meir motiverte og mindre stressa? Eller blir...

Kva veit me om mobbing i barnehagen?
Den norske barnehagelova fastset at alle barnehagebarn skal ha rett til eit trygt og godt...

Utviklingssamtaler i skolen - foreldres, læreres og elevers roller
En systematisk kunnskapsoversikt og metasyntese fra Kunnskapssenter for utdanning.
Kunnskapsoversikt over forskning på lærerutdanning i Norden
Kunnskapssenter for utdanning (KSU) ved Universitetet i Stavanger har systematisert forskning på...
Levende kart over forskning på lærerutdanning i Norden
Kunnskapssenter for utdanning (KSU) har systematisert forskningen om forskning på lærerutdanning i...

Minikvalifikasjoner og livslang læring
Et arbeidsmarked i rask endring stiller nye krav til arbeidstakernes kompetanse. Minikvalifikasjoner...
Forskningskartlegging og vurdering
Empirisk barnehageforskning for de skandinaviske landene i 2020.

Kvalitet som tema i norsk barnehageforskning i årene 2010-2021
Systematisk kunnskapsoversikt fra Kunnskapssenter for utdanning og Læringsmiljøsenteret har...

Erfaringsbasert læring i lærerutdanningen
For at erfaringsbasert læring i lærerutdanningen skal lykkes, må undervisningen være virkelighetsnær...

Lærerflukten: Hvordan beholde læreren i jobben?
Årsakene til at lærerne bytter skole eller yrke, er mange, komplekse og sammenvevde. Et godt...

Sjølvleiingstiltak for elevar med åtferdsproblem
Omkring ein av fem elevar i grunnopplæringa har det ein kallar problematisk åtferd. Slik åtferd kan...

Førstegenerasjonsstudenten som akademisk ressurs
Studentar frå familiar utan høgare utdanning startar studia med andre livserfaringar enn studentar...

Kartlegging av nordisk forskning på inkludering av elever med særskilte behov
Elevers rett til å bli inkludert i den ordinære undervisningen uavhengig av funksjonsnivå er...

Forskning på elever med særskilte behov i Norden - en systematisk kartlegging
Forskere fra Kunnskapssenter for utdanning og Læringsmiljøsenteret ved Universitetet i Stavanger...

Foreldre påvirker elevers matematikkresultater
Matematikk er et av grunnskolens kjernefag, men også et fag mange elever og foreldre synes er...

Kunstbasert undervisning i lærarutdanninga
Lærarstudentar som fekk kunstbasert undervisning løpet av utdanninga, blei tryggare på å ta i bruk...

Hva er egentlig en kunnskapsoversikt?
Denne animasjonsfilmen forklarer hva en systematisk kunnskapsoversikt er og hvordan den blir til.

Kritisk tenkning i lærerutdanningene
For å lykkes med å øve lærerstudenter i kritisk tenkning, må læreinstitusjonene fokusere på...

Video-opptak av webinaret «Hva er hensiktsmessig bruk av digital teknologi i skolen»
Her kan du se opptak av webinaret som var sluttkonferanse for GrunnDig-prosjektet.

Video-opptak av webinaret “Making teaching attractive”
Opptaket av Kunnskapssenter for utdannings (KSU) webinar om lærerrekruttering er nå tilgjengelig.

Sluttrapport og vedlegg til GrunnDig-prosjektet
Et bredt og dyptgående kunnskapsgrunnlag om digitalisering i skolen.

Inkludering for elever med behov for spesialpedagogisk hjelp
En «evidence gap map», ofte kalt «levende kart» på norsk. Kartet illustrerer en systematisk...