Demokratisk kompetanse: Hvilke undervisningsmetoder fungerer best?
Skolen skal utvikle demokratiske verdier og medborgerskap blant barn og unge. Forskning viser at...
Empirisk barnehageforskning for de skandinaviske landene i 2021 - forskningskartlegging og vurdering
Kartleggingen for 2021 viser blant annet at antall publikasjoner om skandinavisk barnehageforskning...
Eit rammeverk for effektiv masteroppgåve-rettleiing
Kva kjenneteiknar ei vellukka rettleiing av masteroppgåver? Nederlandske forskarar har utvikla eit...
Webinar om lærerutdanningsforskning i de nordiske landene
Kunnskapssenter for utdanning (KSU) arrangerte fredag 2. februar webinar om lærerutdanningsforskning...
Redusert karakterbruk i vurdering
Kjenner elevar og studentar som slepp karakterar seg meir motiverte og mindre stressa? Eller blir...
Levende kart over forskning på lærerutdanning i Norden
Kunnskapssenter for utdanning (KSU) har systematisert forskningen om forskning på lærerutdanning i...
Kvalitet som tema i norsk barnehageforskning i årene 2010-2021
Systematisk kunnskapsoversikt fra Kunnskapssenter for utdanning og Læringsmiljøsenteret har...
Video-opptak av webinaret “Making teaching attractive”
Opptaket av Kunnskapssenter for utdannings (KSU) webinar om lærerrekruttering er nå tilgjengelig.
Å rekruttere og beholde lærere i barnehage og skole – et kunnskapsgrunnlag
Denne systematiske kunnskapsoppsoversikten har som mål å undersøke årsaker til manglende...
Hva er meta-analyse og hvordan kan det brukes i forskning?
Meta-analyse er et fagfelt Kunnskapssenter for utdanning (KSU) satser på. På denne siden finner du...
Oppsummert kunnskap: What is meta-analysis and why do we need it?
I denne episoden av podkasten Oppsummert kunnskap får du høre om hva meta-analyse er og hvordan det...
Nyutdanna lærarar og klasseromsleiing
Mange nyutdanna lærarar strever med klasseromsleiinga. Dette forskingsnotatet presenterer ein studie...
En sammenligning av barns lesing på papir versus nettbrett
En omfattende metaanalyse av tidligere forskning har funnet at barn i alderen ett til åtte år har...
Partnerskap i lærerutdanningen
Samfunnet er i vedvarende utvikling og elevers og foreldres forventninger til skolen forandrer seg...
Lærerutdanning som profesjonsutdanning
For å bidra med kunnskapsgrunnlag til utviklingen av en femårig profesjonsutdanning for lærere har...
Praksisopplæring i lærerutdanninger i Norge
Formålet med denne rapporten er å presentere og å vurdere forskningsbasert kunnskap om...
Lærerutdanningene og profesjonsforberedelse av fremtidige lærere
Denne artikkelen ser på sammenhenger mellom lærerutdanningers innhold og organisering og...
Undervisings- og læringssamarbeid i høgare utdanning
Kollegasamarbeid og utarbeiding av felles planar og undervisingsopplegg er ikkje ukjende metodar for...
Undervisningsekspertise i høyere utdanning
Hva kjennetegner god undervisning i høyere utdanning? En endret holdning til undervisning i høyere...
Erfaringsbasert profesjonsutvikling i høyere utdanning
Undervisere ved høyere utdanningsinstitusjoner forventes å drive kontinuerlig profesjonell utvikling...
Hvilke områder må lærere i universitets- og høgskolesektoren ha kompetanse innen?
Under følger en oversikt over hvilke områder det er viktig en lærer i universitets- og...