Empirisk barnehageforskning for de skandinaviske landene i 2021 - forskningskartlegging og vurdering
Kartleggingen for 2021 viser blant annet at antall publikasjoner om skandinavisk barnehageforskning...
Kunnskapsoversikt over forskning på lærerutdanning i Norden
Kunnskapssenter for utdanning (KSU) ved Universitetet i Stavanger har systematisert forskning på...
Erfaringsbasert læring i lærerutdanningen
For at erfaringsbasert læring i lærerutdanningen skal lykkes, må undervisningen være virkelighetsnær...
Kunstbasert undervisning i lærarutdanninga
Lærarstudentar som fekk kunstbasert undervisning løpet av utdanninga, blei tryggare på å ta i bruk...
Kritisk tenkning i lærerutdanningene
For å lykkes med å øve lærerstudenter i kritisk tenkning, må læreinstitusjonene fokusere på...
Sluttrapport og vedlegg til GrunnDig-prosjektet
Et bredt og dyptgående kunnskapsgrunnlag om digitalisering i skolen.
Senere start av skoledagen = bedre helse og læring?
Lærer elever mer av å få sove litt lenger om morgenen? Studien som dette forskningsnotatet gjengir...
Lærarstudentar si profesjonelle utvikling gjennom praksis
Kva må til for at lærarstudentar skal utvikle seg profesjonelt gjennom praksisopplæringa? Denne...
Forskyving av skoledagen i videregående skole
Søvnunderskudd kan påvirke tenåringers skoleprestasjoner og helse, og ungdomsskoler og videregående...
Lærerutdanning for en mer inkluderende skole
Hvilken kompetanse trenger fremtidens lærere for å kunne ivareta behovene til elever med...
Utvikling av algoritmisk tenking gjennom programmering med Scratch i grunnskolen
Det finst fleire digitale ressursar og verktøy som lærarar bruker for å støtte opp om elevers læring...
Elevers oppfatninger av nettbrett som læringsverktøy
De fleste norske elever har i dag sin egen digitale enhet. I artikkelen som presenteres her, har...
Bruk av nettbrett i barneskolen
Digital teknologi har blitt ein del av norske klasserom, og mange barneskolar har tatt i bruk...
Faktorer som påvirker lærerutskifting
Utdanningspolitikk har i lang tid blitt formet av konsekvente forskningsresultater som viser at...
Bruk av stordata i høgare utdanning
Det er vanleg at høgskular og universitet samlar inn stordata om studentar for å tilpasse...
Kjenneteikn på kvalitet ved rettleiarar i lærarutdanninga
Denne artikkelen baserer seg på ein gjennomgang av 70 studiar av kvalitetskriterium ved rettleiarar...
Learning and teaching with technology in higher education
How can teaching with technology support student active learning in higher education?
Campusutforming for undervisning, forskning, samarbeid og læring
Hva kjennetegner campusutforming som har positiv innvirkning på undervisning, forskning, samarbeid...
Fagskoleutvikling i et digitalt landskap - kvalitet og fleksibilitet
Hva bør fagskoler være opptatt av når de skal videreutvikle mer nettbaserte og/eller fleksible...
Spelifisert læring i høgare utdanning
Teknologien i klasseromma inspirerer mange til å utforska undervising på digitale plattformar som...
Effekter av transformasjonsledelse i skolen
Transformasjonsledelse kan forstås som en ledelsesform som bidrar til forbedring og utvikling ved å...