Fra barne- til ungdomsskole – tiltak før og etter overgangen
Å starte på ungdomsskolen kan være utfordrende for mange. Forskning viser at målrettede tiltak både...
Empirisk barnehageforskning for de skandinaviske landene i 2021 - forskningskartlegging og vurdering
Kartleggingen for 2021 viser blant annet at antall publikasjoner om skandinavisk barnehageforskning...
Kva veit me om mobbing i barnehagen?
Den norske barnehagelova fastset at alle barnehagebarn skal ha rett til eit trygt og godt...
Utviklingssamtaler i skolen - foreldres, læreres og elevers roller
En systematisk kunnskapsoversikt og metasyntese fra Kunnskapssenter for utdanning.
Kvalitet som tema i norsk barnehageforskning i årene 2010-2021
Systematisk kunnskapsoversikt fra Kunnskapssenter for utdanning og Læringsmiljøsenteret har...
Mobbing blant unge med utviklingsforstyrringar
Mobbing blant barn og unge med nevrologiske eller psykiske utviklingsforstyrringar er et problem som...
Politiske tiltak for å redusere mobbing
Mobbing er et utbredt problem på skoler verden over. For å motarbeide dette problemet utformes og...
Å rekruttere og beholde lærere i barnehage og skole – et kunnskapsgrunnlag
Denne systematiske kunnskapsoppsoversikten har som mål å undersøke årsaker til manglende...
Nyutdanna lærarar og klasseromsleiing
Mange nyutdanna lærarar strever med klasseromsleiinga. Dette forskingsnotatet presenterer ein studie...
Gode overgangar frå barne- til ungdomsskole
Kva skal til for å skape ein god overgang frå barne- til ungdomsskolen? Ein gjennomgang av forsking...
Overgangar frå barne- til ungdomsskole
Denne studien ser nærmare på barn sine erfaringar, både gode og dårlege, i overgangen frå barne- til...
Frafall i høyere utdanning: disponerende faktorer og tiltak
Veiledning og oppfølging, støtteundervisning i grunnleggende ferdigheter og støtte fra medstudenter...
Sosioøkonomisk status og akademiske prestasjoner i høyere utdanning
Har bakgrunnen din noe å si for hvor høy utdanning du tar? Delvis, svarer forskningen. Men andre...
Læreres perspektiver på nettmobbing
Lærere anerkjenner at nettmobbing er et problem i skolen, men føler seg dårlig forberedt til å...
Partnerskap i lærerutdanningen
Samfunnet er i vedvarende utvikling og elevers og foreldres forventninger til skolen forandrer seg...
Lærerutdanning som profesjonsutdanning
For å bidra med kunnskapsgrunnlag til utviklingen av en femårig profesjonsutdanning for lærere har...
Praksisopplæring i lærerutdanninger i Norge
Formålet med denne rapporten er å presentere og å vurdere forskningsbasert kunnskap om...
Former for lærervurdering som kan ha positiv innvirkning på skolens kvalitet
Hvilke former for lærervurdering kan ha positiv innvirkning på skolens kvalitet?
Mellomledere i skolen: arbeidsoppgaver og opplæringsbehov
Hva kjennetegner mellomlederes arbeidssituasjon, og hva er deres kunnskapsbehov?
Forhold ved skolen med betydning for mobbing
Forskning viser at skolemiljøet har stor betydning for elevers, ansattes og foresattes opplevelse av...
Overgang fra barnehage til skole
Denne systematiske kunnskapsoversikten undersøker hvilke tiltak som kan ha positiv innvirkning på...
Anti-mobbeprogrammer kan redusere mobbing i skolen
En systematisk kunnskapsoversikt av anti-mobbeprogrammer viser at tiltak mot mobbing i skolen er...