Empirisk barnehageforskning for de skandinaviske landene i 2021 - forskningskartlegging og vurdering

Voksen person går i gang med tre barn. Hun holder den ene i hånden og en annen på hofta
Årsrapporten til NB-ECEC (forkortelse for Nordic Base of Early Childhood Education and Care) ble publisert denne uken. (Illustrasjonsfoto: Getty Images)

Årsrapporten til NB-ECEC (forkortelse for Nordic Base of Early Childhood Education and Care) ble publisert denne uken. Rapporten, « barnehageforskning for de skandinaviske landene i 2021. Forskningskartlegging og vurdering» tar for seg barnehageforskning publisert i Skandinavia i 2021.

Kartleggingen for 2021 viser blant annet at antall publikasjoner om skandinavisk barnehagefors­kning fortsetter å øke. I 2021 er det inkludert 255 studier. 187 av disse er vurdert til å holde middels eller høy kvalitet, mot 169 av 219 inkluderte i 2020.