Hopp til hovedinnhold

Hva er meta-analyse og hvordan kan det brukes i forskning?

Meta-analyse er et fagfelt Kunnskapssenter for utdanning (KSU) satser på. På denne siden finner du ressurser som hjelper deg å lære mer om temaet.

Publisert: Endret:
Fakta
Meta-analyse

Meta-analyse refererer til statistiske metoder som brukes for å sammenstille og analysere kvantitative resultater fra et utvalg studier. Meta-analyse kan hjelpe forskerne i deres undersøkelser av konsistens og variasjon mellom resultater på tvers av forskjellige vitenskapelige studier.

Meta-analysis is a set of statistical methods used to synthesize the quantitative results across a set of studies.

Professor Terri Pigott i webinaret Introduction to Meta-analysis

Kunnskapssenter for utdanning (KSU) har gjennom ansettelsen av Terri Pigott som professor 2 styrket sin satsing på fagfeltet meta-analyse.

Amerikanske Pigott er en kapasitet innenfor bruk av kvantitative meta-analyser og har publisert meta-analyser i mer enn tyve år. Hun har allerede markert seg ved KSU og UiS ved å lage webinar og podkast om temaet.

Her finner du webinaret og podkasten

Aktuell litteratur

Som følge av spørsmål under webinaret, har foredragsholder Terri Pigott funnet fram mye relevant litteratur om dette fagfeltet. Titlene finner du under, med lenker til tekstene der disse er tilgjengelige:

General resources for systematic review

  • Cooper, H. (2017). Research synthesis and meta-analysis: A step-by-step approach (Fifth). Sage Publications.
  • Gough, D., Oliver, S., & Thomas, J. (2017). An introduction to systematic reviews (2nd ed.). Sage Publications.

Resources for Meta-analysis

Books/Papers on meta-analysis

  • Borenstein, M., Hedges, L. V., Higgins, J. P. T., & Rothstein, H. R. (2009). Introduction to Meta-Analysis (2nd ed.). Wiley.
  • Cooper, H., Hedges, L. V., & Valentine, J. C. (2019). The Handbook of Research Synthesis and Meta-Analysis (3rd ed.). Russell Sage Foundation.
  • Lipsey, M. W., & Wilson, D. B. (2001). Practical meta-analysis. Sage Publications.
  • Pigott, T. D., & Polanin, J. R. (2020). Methodological Guidance Paper: High-Quality Meta-Analysis in a Systematic Review. Review of Educational Research, 90(1), 24–46. https://doi.org/10.3102/0034654319877153

Publication Bias Papers/Resources

  • Egger, M., Smith, G. D., Schneider, M., & Minder, C. (1997). Bias in meta-analysis detected by a simple, graphical test. BMJ, 315(7109), 629–634. https://doi.org/10.1136/bmj.315.7109.629
  • Hedges, L. V., & Vevea, J. L. (1996). Estimating Effect Size Under Publication Bias: Small Sample Properties and Robustness of a Random Effects Selection Model. Journal of Educational and Behavioral Statistics, 21(4), 299–332. https://doi.org/10.3102/10769986021004299
  • Marks-Anglin, A., & Chen, Y. (2020). A historical review of publication bias. Research Synthesis Methods, 11(6), 725–742. https://doi.org/10.1002/jrsm.1452
  • Mathur, M. B., & VanderWeele, T. J. (2021). Estimating publication bias in meta-analyses of peer-reviewed studies: A meta-meta-analysis across disciplines and journal tiers. Research Synthesis Methods, 12(2), 176–191. https://doi.org/10.1002/jrsm.1464
  • Rodgers, M. A., & Pustejovsky, J. E. (2020). Evaluating meta-analytic methods to detect selective reporting in the presence of dependent effect sizes. Psychological Methods, 26(2), 141-160.