Lærerutdanningsforskning i Norden

Kunnskapssenter for utdanning (KSU)s webinar om lærerutdanningsforskning, basert på en systematisk kunnskapsoversikt vi har utarbeidet. Forskere fra alle de fem nordiske landene deltok.

Publisert Sist oppdatert

To personer sitter i et studio
Morten Njå og Sanna Forsström fra KSU ledet webinaret om lærerutdanningsforskning i de nordiske landene (Foto: Leif Tore Sædberg)

Kunnskapssenter for utdanning ( ) arrangerte 2. februar webinar, der temaet var forskning på lærerutdanning i Norden. Bakgrunnen for webinaret var en systematisk kunnskapsoversikt/scoping review om lærerutdanningsforskning i de nordiske landene, som ble publisert høsten 2023. Denne omfatter 830 vitenskapelige artikler fra de nordiske landene (Norge, Sverige, Danmark, Finland og Island). I tilknytning til kunnskapsoversikten utviklet KSU et levende kart som gir visuell oversikt og tilgang til alle disse artiklene.

KSU inviterte utdanningsforskere fra hele Norden til å diskutere resultatene fra denne undersøkelsen og en studie om svensk lærerutdanningsforskning som forskere ved Göteborgs universitet har gjennomført.

Spørsmål som ble drøftet, med utgangspunkt i kartlegginger, var for eksempel: Hva er de viktige resultatene vi har? Hva er styrker og svakheter i forskning om lærerutdanninger i Norden? Hva bør vi tenke på videre for å utvikle dette forskningsfeltet og bidra til solid kunnskap for lærerutdanninger?

Paneldeltakerne var:

  • Sverker Lindblad, professor, Göteborgs universitet, Sverige
  • Katarina Samuelsson, Göteborgs universitet, Sverige
  • Gunilla Eklund, professor, UiA/Åbo Akademi, Finland
  • Hilde Wågsås Afdal, professor, Høgskolen i Østfold, Norge
  • Elsebeth Jensen, dekan og leder av lærerutdanning, VIA profesjonshøgskolen, Danmark
  • Anna Kristín Sigurðardóttir, professor, University of Iceland, Island
  • Berglind Gísladóttir, University of Iceland, Island

Det ble gjort opptak av webinaret. Kontakt oss på e-post kunnskapssenter@uis.no dersom du vil ha tilsendt opptaket.