Oppsummert kunnskap: Barnehageforskning i Skandinavia - trender og perspektiver

I denne episoden av podkasten Oppsummert kunnskap diskuterer barnehageforskere fra de tre nordiske landene Sverige, Danmark og Norge de siste trendene innen barnehageforskning i Skandinavia, basert på den siste utgaven av NB-ECEC-rapporten.

Oppsummert kunnskap

Dette er en podkast for deg som er interessert i forskning fra utdanningssektoren. Her oppsummerer smarte folk relevant forskning for deg, slik at du kan holde deg oppdatert – enklest mulig.

Du kan høre episoden her, eller søke etter Oppsummert kunnskap der du pleier finne podkaster.

Om episoden

Årsrapporten til NB-ECEC (forkortelse for Nordic Base of Early Childhood Education and Care) ble publisert denne uken. Rapporten tar for seg barnehageforskning publisert i Skandinavia i 2021. Vi har invitert forskere fra Sverige, Danmark og Norge til å se på trender og perspektiver fra årets rapport.

Deltakere:

Hanna Palmér, professor i matematikkdidaktikk ved Linnéuniversitetet

Jan Thorhauge Frederiksen, lektor, ph.d., ved Københavns Universitet

Lars Gulbrandsen, forsker, tilknyttet Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring (NOVA)

Programleder:

Astrid Guldbrandsen, førsteamanuensis ved Kunnskapssenter for utdanning og prosjektleder for NB-ECEC