Oppsummert kunnskap: Digitalisering og yrkesfagene

I denne episoden av podkasten Oppsummert kunnskap får du vite mer om både forskning på og bruk av digitale hjelpemidler innen yrkesfagene i videregående skole.

Oppsummert kunnskap: Digitalisering og yrkesfagene

Oppsummert kunnskap

Dette er en podkast for deg som er interessert i forskning fra utdanningssektoren. Her oppsummerer smarte folk relevant forskning for deg, slik at du kan holde deg oppdatert – enklest mulig.

Du kan høre episoden her, eller søke etter Oppsummert kunnskap der du pleier finne podkaster.

Om episoden

Hvordan jobber man med digitale virkemidler i yrkesfagene, i videregående opplæring? Det er temaet for denne podkast-episoden, som er del av et større kunnskapsgrunnlag Kunnskapssenter for utdanning (KSU) er i ferd med å utarbeide.

I studio: Kenneth Horpestad, lærer og fagkoordinator ved Salg, service og reiseliv ved Bryne vidaregåande skule og Henning Fjørtoft, professor ved Institutt ved lærerutdanning ved NTNU. Samtalen ledes av Elaine Munthe, senterleder for Kunnskapssenter for utdanning.

Podkasten er en del av formidlingen fra forskningsprosjektet GrunnDig.

Podkastinnspilling med Kunnskapssenter for utdanning
Kenneth Horpestad og Elaine Munthe under podkast-innspillingen. (Foto: Kari-Anne Svensen Malmo)

Målet mitt har helt fra starten vært å gjøre undervisningen så praktisk som mulig, så nær arbeidssituasjonen som mulig. Dette er styrende for veldig mye av det jeg velger å gjøre som digital undervisning - å ha aktiviteter som elevene kan kjenne igjen når de kommer ut i arbeidslivet.

Kenneth Horpestad , lærer og fagkoordinator

Digitale verktøy gir en del nye muligheter, særlig i yrkesfag. Det åpner for mer yrkesnære eller virkelighetsnære type oppgaver og mer samarbeid. Det er definitivt et alternativ til det man kan kalle den tradisjonelle teori-i-klasserommet-undervisningen. Det skjer også noe med lærernes læring ved slike tilnærminger: Den profesjonelle læringen som lærerne må gjøre på arbeidsplassen, blir sterkt påvirket. Samtidig vet vi at en slik prosess er krevende, og medfører dilemmaer.

Henning Fjørtoft , professor ved Institutt ved lærerutdanning ved NTNU