Webinar: Hva er hensiktsmessig bruk av digital teknologi i skolen?

Hvordan kan skolen styrke lærernes digitale kompetanse? Dette webinaret presenterer og diskuterer svar fra forskningen.

Elever sitter på rad foran hver sin PC
DIGITALISERING I SKOLEN: Innføring av digitale verktøy og ressurser i skolen har skjedd raskt det siste tiåret. Hvordan har det fungert og hvor digitalt kompetente er norske lærere? (Illustrasjonsfoto: Getty Images)

Prosjektet Digitalisering i grunnopplæringen (GrunnDig) inviterer deg som er lærer, skoleeier eller leder skoleutvikling til å lære mer om hensiktsmessig bruk av digitale verktøy i skolen.

På webinaret «Hva er hensiktsmessig bruk av digital teknologi i skolen» 13.02.2023 viste forskerne til materiale fra prosjektet Digitalisering i grunnopplæring: Kunnskap, trender og framtidig forskningsbehov.

Formålet er at lærere, ledere og skoleeiere kan bruke webinaret og rapporten som et utgangspunkt for å gjennomtenke hvordan skolen og kommunen arbeider med å utvikle lærernes profesjonsfaglige digitale kompetanse.

Med utgangspunkt i den største spørreundersøkelsen om digitalisering som er gjennomført blant lærere i Norge, ser forskerne på tre temaer som også er godt belyst i internasjonal forskning: Hva sier forsking om hensiktsmessig bruk av digitale ressurser? Hva kjennetegner norske læreres digitale kompetanse og hva oppgir de som kompetansebehov? Hvordan kan digitaliseringen styrkes, sett fra et lærer-, skoleleder- og skoleeierperspektiv.

Et opptak av seminaret finner du her: Webinar: Hva er hensiktsmessig bruk av digital teknologi i skolen, 13. februar 2023 - YouTube

(NB: Opptaket som ligger ute nå er ikke tekstet og universelt utformet. Vi jobber med å oppdatere filen i henhold til disse kravene, og vil legge ut en oppdatert fil straks denne er klar.)

Les mer fra GrunnDig-prosjektet her: