Lærerstudenter får fri tilgang til framtidens klasserom

Lærerstudentene ved Universitetet i Stavanger får nå et fortrinn mange vil misunne dem for. De får fri tilgang til Didaktisk digitalt verksted (DDV) – det eneste av sitt slag i Norge.

Didaktisk digitalt verksted

Første gang publisert 19. desember 2017

Didaktisk digitalt verksted (DDV) ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora ved UiS ble formelt åpnet i slutten av september. Siden den tid, har lærerstudenter og ansatte ved fakultetet brukt «framtidens klasserom» til undervisning samt benyttet seg av drop-in tilbudet for å teste ut nye digitale verktøy på egenhånd.

Les: Skal utforske og lære å ta i bruk digital teknologi i læringssituasjoner

– Svært begeistret

Mulighetene er mange i det didaktiske, digitale verkstedet. Forelesere ved fakultet har blant annet testet ut smarttavlene, videospillene og 3D-printeren i ulike undervisningssituasjoner og i forskjellige fag.

– Tilbakemeldingene fra brukerne har vært svært gode hittil. De fleste er veldig begeistret over alle mulighetene som rommet byr på. Jeg tror likevel noen tenker: «Å, hjelp, det er så mye vi kan gjøre, men hva kan vi bruke det til?». Det er det vi nå jobber systematisk med å finne gode svar på, forteller Paolo Haaland Scarbocci, prosjektleder for DDV.

Ifølge han er verkstedet det eneste av sitt slag i Norge, men det er flere andre universitetet i landet som er i startfasen med å etablere lignende læringsrom. DDV-et er laget spesielt med tanke på lærerutdanning, og alle de digitale verktøy som er tilgjengelig, skal kunne brukes i undervisningssammenheng. Målet er å legge til rette for at studentene skal kunne reflektere over prosesser, læring, kompetanser, didaktikk og pedagogikk og på den måten ha mulighet til å utvikle sine profesjonsfaglige didaktiske kompetanser.

– Får et fortrinn

I rommet finnes det flere datamaskiner, spesielt egnet for gaming, en 3D-printer, et makerspace-board, flere arbeidsområder, en ebeam, fotoustyr, roboter, LittleBits (digital Lego) og en smarttavle – for å nevne noe.

I tillegg til prosjektlederstillingen, er det ansatt en IT-lærling samt to studentassistenter, som skal bemanne rommet og være tilgjengelig under drop-in på tirsdager og onsdager.

– Jeg ønsket å bli studentassistent ved DDV fordi jeg er interessert i IT og teknologi, men også fordi jeg gjennom denne jobben får tilegnet meg en unik kompetanse som gjør at jeg får et fortrinn når jeg kommer ut i arbeid som lektor. I tillegg hadde jeg et ønske om å undervise innen et område som jeg er lidenskapelig opptatt av, forteller Eirik Midbøe Lunde, assistent og student på lektorutdanningen for trinn 8-13 i realfag.

Håper flere bruker rommet

Studentassistenten og lektorstudenten synes det er utrolig givende og spennende å få lov til å utdype seg i ny teknologi og digitale læremidler, samtidig som han får hjelpe andre med å bruke rommet. Han håper flere lærerstudenter nå vil få øynene opp for alt de kan lære, og for hvor gøy de kan ha det i DDV.

– Jeg tror det finnes flere som ikke helt har sett potensialet som ligger i rommet. De tror gjerne at de er nødt til å komme innom og få fullstendig opplæring i noe vanskelig som de ikke trenger å kunne, men det er ikke slik det fungerer. Alle lærerstudenter og ansatte kan komme innom, bare for å ta en titt, spille et videospill, eller teste ut noe på egenhånd, eller gjennom assistanse av oss som jobber der – det er fritt fram, sier Midbøe Lunde.

Han legger til at han synes det er alfa og omega at lærerstudenter kan en del om teknologi når de skal ut i skolene. I dag lærer flere elever koding allerede i 3. klasse, og det er derfor essensielt at fremtidens lærere har grunnleggende kunnskaper om digitale læreverktøy når de er ferdig utdannet, mener han.

3D-printing og koding

DDV kan brukes av lærerstudenter og ansatte ved fakultetet når som helst, og det er mulig å reservere rommet til undervisning gjennom TimeEdit. Prosjektlederen nevner lyd- og bilderedigering, videospilling, 3D-printing, koding og programmering, som noen av tingene brukerne av rommet kan ha spesielt stor nytte av.

– Vi har også fått kjøpt inn roboter, droner og filmkamera. Rommet er stadig i utvikling, og vi tenker hele tiden framover på hva som er mulig å få inn og hva som vil være relevant for bruken av rommet, sier Haaland Scarbocci.

Da han ble ansatt i april, var det opp til han å bestemme innholdet og den fysiske oppbyggingen av rommet. Han forteller at han har samarbeidet med Senter for IKT i utdanning samt benyttet seg nettverket «Fremtidens Klasserom i lærerutdanningen» som består av UiT, UiS, HSN og UiA. I tillegg har faggruppen som har jobbet med DDV sett mot professionshøgskolen UCC sin lab på lærerutdanningen i København for inspirasjon.

– Spennende muligheter

Ann-Thérèse Arstorp ved Senter for IKT i utdanningen har fulgt prosessen med DDV på UiS over en lang periode, og har også vært på besøk og fått testet ut rommet.

– Jeg synes rommet er superflott innredet og det legger også godt til rette for spennende undervisningsmuligheter. Med DDV'et får UiS et eksperimenterende rom som kan sette fokus på hvorfor og hvordan de undersøkende, lekende og utforskende sidene av læreprosesser kan se ut. UiS får et sted å utvikle undervisningen ved lærerutdanningen samt forbedre den, sier Arstorp.

– Det langsiktige målet er at lærerutdanningen ved UiS blir mer digitalt rettet, og at våre lærerstudenter skal ligge foran andre studenter andre steder. Vi ønsker også at rommet kan være en inspirasjon for andre og at flere ønsker å følge med på aktiviteten og det som skjer, sier Haaland Scarbocci.

DDV skal etter hvert få egen nettside på universitetets nettsider, men foreløpig benytter de ansatte i rommet denne Facebook-siden for å holde potensielle brukere av rommet oppdaterte på det som skjer.

Tekst: Maria Gilje Strand