Anbefaler barnehagevitenskap på det sterkeste

Silje Vignes Flesjå (43) er fra Finnøy i Ryfylke og holder på med en master i barnehagevitenskap.

Utendørs portrett av smilende kvinne med langt lyst hår og sort t-skjorte
Silje Vignes Flesjå tar master i barnehagevitenskap ved UiS

– Jeg har valgt spesialisering innen veiledning og ledelse. Jeg holder nå på med siste innspurt, og skal levere masteroppgaven i barnehagevitenskap i starten av juni.

Hvorfor denne masteren, Silje?

Jeg hadde et ønske om å øke kompetansen min, og tenkte at det var lurt å ha en mastergrad. Jeg hadde egentlig tenkt å ta en mastergrad på deltid, og tenkte at dette studiet som var på heltid derfor ikke var aktuelt. Etter en samtale med studieveileder på UiS valgte jeg likevel å søke på dette, i og med at emnene var så interessante.

Studiet er samlingsbasert, med cirka tre samlinger á 4 dager hvert semester. Det er et fulltidsstudium, men jeg har kombinert det med jobb, derfor har jeg studert hver kveld og helg i tillegg til samlingene. Jeg arbeider med veiledning i hverdagen, og har erfaring fra ledelse som tidligere styrer i barnehagen, så dette var midt i blinken.

Hva har vært kjekkest?

Det kjekkeste med studiene har vært å få oppdatert kunnskap og kjennskap til mye aktuell forskning gjennom engasjerte foredragsholdere. I tillegg har jeg blitt kjent med mange andre barnehagelærere og fått delt erfaringer og fått inspirasjon fra dem. Jeg vil anbefale barnehagevitenskap på det sterkeste. Det har vært relevant, nyttig og spennende.

Og hva er planen etter at masteroppgaven er levert?

Etter studiene vil jeg fortsette i de spennende jobbene jeg har, med en økt kompetanse som jeg håper de andre ansatte i barnehagen også vil få glede av. I tillegg kan det også være aktuelt med videre studie, for dette gav mersmak.