Hopp til hovedinnhold

DDV - fremtidens klasserom

I didaktisk digitalt verksted (DDV) finnes det en imponerende mengde digitalt utstyr, som alle drar deg med inn i "fremtidens klasserom". Lærerstudenter som arbeider i DDV, er klare til å ta deg imot og gi deg opplæring i det du skulle ønske! Her kan du lese mer om verkstedet og hvordan du kan bruke det i studiehverdagen din.

Publisert: Endret:
DDV
Hva er vi?

Fremtidens Klasserom i lærerutdanningen handler om å arbeide eksperimenterende og undersøkende i undervisningen. Det sentrale er studenter som er aktive og utforskende når det gjelder læring, didaktikk og teknologi. DDV er opprettet som en arena hvor studenter og ansatte ved lærerutdanningene kan teste og utforske digitale verktøy til bruk i undervisning. Målet er at lærerstudenter fra UiS går ut i framtidens klasserom med en god profesjonsfaglig digital kompetanse. Studentassistenter er essensielle i driften av DDV.

Hvor finner du oss?

Vi holder til i Hagbard Lines hus i 2. etasje i U-fløyen, rom HL U-205.

Kontakt oss

Telefon: 413 90 976 E-post: ddv1@uis.no Prosjektleder Paolo H. Scarbocci

Studentassistent med drone
Studentassistenter med VR-briller
Studentassistent med drone2
Figur laget med laserkutter i DDV
Studentassistenter ved 3D-printere
Filming av studentassistent i studio
Tidligere studentassistent med tegnebrett
To studentassistenter med juletøy

Didaktisk digitalt verksted (DDV) er en annerledes læringsarena med soner for utforskning og eksperimentering og for deling i plenum. Verkstedet inneholder alt mulig utstyr fra spillmaskiner, droner og kodeutstyr, til VR-briller, tegnebrett og iPader med en rekke nyttige apper. Tankegangen er å gi lærerutdanningene en smakebit på fremtidens klasserom.

Vi har også et eget skaperrom med blant annet 3D-printere, vinylkutter og laserkutter. 

Se video om Didaktisk Digitalt Verksted

DDV er laget spesielt med tanke på lærerutdanning, og alle de digitale verktøy som er tilgjengelig skal kunne brukes i undervisningssammenheng. Målet er å legge til rette for at studentene skal kunne reflektere over prosesser, læring, kompetanser, didaktikk og pedagogikk, og på den måten ha mulighet til å utvikle sin profesjonsfaglige didaktiske kompetanse. 

Les mer om framtidens klasserom i lærerutdanningene

Rommet er delt inn i tre ulike soner, som er er velegnet til ulike aktiviteter:

  1. Wild Child (utforskning, deling og kritisk tenkning)
  2. Make it (makerspace, koding, 3D-print)
  3. Game on (dataspill, VR, Adobe)

Ny veileder

Data- og videospillveilederen for lærere lanseres 11. januar kl. 14.30. Da blir den lagt ut her.

Vi søker studentassistenter!

Les mer og søk innen 27. mai 2022

Book rommet eller delta på kurs

DDV er til for lærerstudenter og ansatte ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora.

To studentassistenter jobber i digitalt klasserom
Book rommet

Det er mulig å avtale prosjekter, undervisning og arrangement på ettermiddag/kveldstid. Det er også mulig å reservere rommet ved å sende en forespørsel på Mail til ddv1@uis.no eller ringe 41390976. Kommer du med en klasse, vil du som lærer få mulighet til opplæring i forkant. Vi tar også et møte før undervisningen, for å skreddersy opplegget sammen.

Kom innom

Du trenger ingen forhåndskunnskaper for å ta i bruk DDV. Det er bare å komme innom så vil du bli møtt av hyggelige og flinke studentassistenter og andre som vil vise deg fremtidens muligheter. Se om døren er åpen, eller kom innom i stolpetimene. Det er mulig å bruke rommet til for eksempel lyd- og bilderedigering, videospilling, 3D-printing, koding og programmering. Det er også kjøpt inn roboter, droner og filmkamera. Vi holder også ulike kurs og sosiale eventer, som blir publisert på vår Facebookside og Instagramkonto. Her legger vi også ut nyttige tips og triks som du kan ta med deg ut i barnehagen og klasserommet.

Selv om verkstedet er primært mynta på studenter og ansatte ved UH-fakultetet, er andre interesserte også selvsagt velkomne innom. 

Verdens første (?) data- og videospillveileder for lærere ble lansert 11. januar kl. 14.30

Har du lyst til å bruke data- og videospill i undervisning, men er usikker på hvilke spill som egner seg? Og kanskje hvilke spill som egner seg til ulike fag, aldersgrupper og kompetansemål? Det blir straks lettere!

DDV sin første versjon av Data- og videospillveilederen for lærere har blitt ferdigstilt. Målet er å bistå lærere, lærerstudenter, lærerutdannere og andre som kan tenke seg å bruke data- og videospill i undervisningen, men er usikre på hvilke spill de bør velge, hvordan det skal knyttes til fag, trinn og kompetansemål, og er usikre på det tekniske knyttet til ulike spillplattformer. Veilederen skal være et lavterskel-verktøy som kan slås opp når undervisningsoppleggene skal planlegges. Det er også for deg som aldri har brukt eller prøvd et data- og videospill, men har lyst til å bruke det i egen undervisning.

Se mer her.

Den digitale kodeklubben

Et gratis nettkurs i visuell koding

Snart publiseres DDV sin digitale kodeklubb som et eget nettbasert kodekurs. Du får da mulighet til å helt gratis delta i et unikt univers, som består av flere, spennende moduler. Skal du ut i barnehage eller skole? Eller kanskje du jobber der allerede? Ved å gå gjennom disse modulene, så lærer du nyttig kunnskap om visuell koding, som du kan ta med deg ut til barna og elevene. Bli med på en reise fra det helt elementære, til det mer avanserte innenfor spillverden og storytelling. Og alt kan gjennomføres digitalt og i ditt eget tempo! Du kan med andre ord ta kurset fra din egen stue, og vi gir deg også nyttige tilbakemeldinger underveis.

Lenke til nettkurset publiseres her så snart kurset er klart.

To ansatte studenter i DDV holder podkastutstyr.

Podkast

Vi er i gang med å utvikle en helt ny podkast som vil inneholde nyttig informasjon om "fremtidens klasserom" for lærerstudenter, lærere og lærerutdannere. Den vil bli publisert her snart!

Avsluttet prosjekt

Dataspillpilot i Den Kulturelle Skolesekken

Våren 2021 gjennomførte DDV en dataspillpilot på en del skoler i regionen. Dette var et samarbeid med Kulturtanken og Den Kulturelle Skolesekken. Vi var så heldige at vi fikk med oss spillutvikler Mattis Folkestad og fortellerkunstner Marianne Stenerud i prosjektet.

Elever ved en av skolene tester dataspillet "Embracelet".

Dataspill som kulturuttrykk er noe Kulturtanken har vært opptatt av i flere år. De har gjennomført flere piloter med ulike dataspill. Målet har vært å styrke kompetansen og kunnskapsgrunnlaget om dataspill som kunst- og kulturuttrykk i Den Kulturelle Skolesekken (DKS), som en del av det å utforske mye uttrykk som kan gi økt mangfold og bredde i denne ordningen.

Les også regjeringens dataspillpolitikk: "Spillerom - Dataspillstrategi 2020-2022".

- Dataspill gjør det mulig å introdusere elever for andre opplevelser når de spiller, sier prosjektleder i DDV, Paolo H. Scarbocci.

DDV brukte deler av pandemien til å utvikle et formidlingsopplegg sammen med Kulturtanken og DKS for dataspillene "Embracelet" og "Never Alone".

Scarbocci forteller at noe av målet er å løfte fram dataspill som et kunstnerisk uttrykk på samme måte som musikk og teater. Ved å dra ut i skolene har DDV og DKS fått mulighet til å vise skolene hvordan de kan ta i bruk dataspill både som et kunstnerisk visuelt uttrykk og som noe mer enn bare "skytespill".

Rapport: Dataspill som kulturuttrykk i den kulturelle skolesekken.

Det er ikke tilfeldig at det er "Embracelet" som ble valgt som spillpilot.

- Spillutvikler Mattis Folkestad kom med "Embracelet" i i 2020. Spillet har fått svært gode kritikker, og bryter litt med det vi fort tenker på som tradisjonelle dataspill, forteller Scarbocci.

Dette er et historiedrevet eventyrspill, som handler om oppvekst, identitet, tilhørighet, familie, ansvar, vennskap og kjærlighet. Settingen er lagt til Nord-Norge, og har en fin estetisk dimensjon.

- Temaene som løftes fram i spillet passer godt for ungdomstrinnet. Du kan bl.a. velge legningen til rollen du spiller i spillet, som er et utradisjonelt grep i spillverden, mener prosjektlederen i DDV.  

Ut i skolen

Våren 2021 ble spillene testet ut på ungdomsskoler i Sandnes. Elevene spilte, mens lærerstudenter fra UiS (som også er studentassistenter i DDV) ledet et formidlingsopplegg og en samtale mellom elevene og spillutvikler Folkestad, som deltok digitalt.

Spillutvikler Mattis Folkestad deltok i formidlingsopplegget rundt spillet han har utviklet, "Embracelet"

- Dette er nybrottsarbeid. Ved å la elevene snakke direkte med spillutvikleren fikk de en annerledes opplevelse av spillet, og kunne stille spørsmål og kommentarer de dannet seg mens de spilte, direkte til Folkestad "som sitter med fasiten", og som har uttalt at han er opptatt av at ungdommene skal reflektere over disse temaene.

- Temaene som tas opp i Embracelet åpnet opp for en rekke diskusjoner i klasserommet, samtidig som elevene fikk en annen spillopplevelse enn det de får gjennom andre spill de spiller til vanlig, sier Scarbocci.

Lytt til podkast om dataspillpiloten.

Aktuelt fra DDV

Mann holder mobiltelefon i hånd, mens han trykker på telefonen

Kontakt oss

Vil du vite mer om DDV kan du ta kontakt med prosjektleder Paolo H. Scarbocci eller sende oss en epost.

Du kan også ringe oss på 413 90 976. 

Du finner oss i rom 205 på Hagbard Line-huset på UiS

Følg oss i sosiale medier