Hopp til hovedinnhold
40 resources
lærer med jente som leser. foto: getty
Fagartikkel

Å gripe og bli grepet – for å begripe. Lærerstudenters opplevelse av praksisopplæringen og dens betydning for profesjonell utvikling

I denne doktorgradsstudien undersøkes praksisopplæringens betydning for lærerstudenters profesjonelle utvikling ved å innta studentperspektivet.

to kvinnelige lærere samtaler
Kunnskapsoversikt

Sentrale områder i praksisopplæringen for lærerstudenters profesjonelle utvikling

En kunnskapsoversikt over praksisopplæring i lærerutdanning trinn 1-10 fra årene 2005–2020.

Fagartikkel

Lærarstudentar øver på foreldresamtalen med VR-simulering

Høgskolen i Innlandet med prosjekt som skal hindra praksissjokk for studentane.

Fagartikkel

Nytt prosjekt skal forske på rasisme i lærarutdanningene med VR-teknologi

Høgskolen i Innlandet leiar eit samarbeidsprosjekt som skal bruke blant anna VR-teknologi for å avdekke eventuelle rasistiske haldningar i norske lærarutdanningar.

Forside av rapport Evaluering av ny kompetansemodell – desentraliserte ordninger for skole og yrkesfag samt oppfølgingsordningen
Rapport og melding

Evaluering av ny kompetansemodell – desentraliserte ordninger for skole og yrkesfag samt oppfølgingsordningen

Temanotat 1: Programteori, foreløpige funn og videre forskningsspørsmål.

Forside rapport Lokal kompetanseutvikling
Rapport og melding

Lokal kompetanseutvikling

Evaluering av implementeringen av ny tilskuddsordning i grunnopplæringen

Fagartikkel

Avhandling gir innblikk i hvordan man kan gi lærerstudenter mer flerspråklig kompetanse

En doktoravhandling viser at lærerstudenter ser for seg at de i framtiden skal jobbe i en enspråklig skole. Samtidig blir norske klasserom stadig mer flerspråklige. Avhandlingen gir innspill om hvordan lærerutdanningen kan forberede studentene sine på denne virkeligheten.

Podkaststudio
Podkast

Podkast gir tips om god veiledning av lærerstudenter

Reflektert veiledning kan gjøre overgangen til praksis lettere for studentene. I denne podkasten får du som lærerutdanner innspill fra forskningen.

Forskningsnotat

Kjenneteikn på kvalitet ved rettleiarar i lærarutdanninga

Denne artikkelen baserer seg på ein gjennomgang av 70 studiar av kvalitetskriterium ved rettleiarar i lærarutdanninga sin praksis. Gjennomgangen førte til ei liste på 53 punkt om kva studiane karakteriserer som kvalitet ved rettleiargjerninga. Punkta er fordelt på sju område.

Fem hender ligger på rekke på en bordflate. Hendene til venstre er mer melaninrike enn de til høyre.
Forskningsnotat

Betydninga av intervensjonar for å skapa positiv haldning til inkluderande utdanning hjå lærarstudentar

I denne artikkelen ser forskarane nærare på 23 studiar som har undersøkt om lærarstudentar si haldning til inkluderande utdanning blei meir positiv etter ulike former for intervensjonar i ein universitetskontekst.

Vår på campus
Kunnskapsoversikt

Campus-utformingens betydning for undervisning, forskning, samarbeid og læring

Hva kjennetegner en campus som har positiv innvirkning på virksomheten den rommer? Denne systematiske kunnskapsoppsummeringen gir svar.

Fire unge mennesker som står sammen og smiler foran Big Ben i London
Rapport og melding

Meld. St. 7

En verden av muligheter — Internasjonal studentmobilitet i høyere utdanning

Mange lyse spillebrikker står i ring rundt fem fargede spillebrikker
Rapport og melding

Meld. St. 12

Nasjonale minoriteter i Norge - En helhetlig politikk

Bilde av mennesker som går sammen langs en gate. Du ser kun skyggene til personene og føttene deres
Rapport og melding

Meld. St. 34

Sammen mot barne-, ungdoms- og gjengkriminalitet

Samenes flagg som vaier i vinden
Rapport og melding

Meld. St. 31

Samisk språk, kultur og samfunnsliv - Digitalisering

Lærer som underviser flere elever i et klasserom
Rapport og melding

Meld. St. 14

Kompetansereformen - Lære hele livet

Tegning på tavle av fem mennesker med ulike religiøse symboler over hodene
Podkast

KRLEpodden

Podcasten om KRLE-faget og religion i skolen formidler ikke bare ferdig produsert kunnskap fra eksperter, men inviterer lytterne til selv å delta i den faglige utforskningen.

En gruppe barn som løper sammen utendørs
Podkast

Kroppsøvingspodden

Universitetslektor Pål Jåbekk ved OsloMet inviterer til faglige samtaler rundt kroppsøvingsfaget.

forside til strategien Lærerutdanning 2025
Rapport og melding

Kunnskapsdepartementet: Lærerutdanning 2025. Nasjonal strategi for kvalitet og samarbeid i lærerutdanningene

Det finnes knapt noe som over tid har sterkere innflytelse på kvaliteten i barnehagene og skolene enn lærerutdanningene. Lærerutdanningene bidrar ikke bare med fagkunnskaper og pedagogiske metoder til hver enkelt lærer; de former de norske lærerprofesjonenes grunnleggende syn på læring og danning, og dermed kvaliteten på all aktivitet i landets barnehager og skoler. Lærerutdanningenes attraktivitet og prestisje påvirker også hvem som søker seg til læreryrket.

forside til rapport Evaluering av førskolelærerutdanning 2010
Rapport og melding

NOKUT: Evaluering av førskolelærerutdanning i Norge 2010. Del 1: Hovedrapport (2010)

I mars 2008 fikk NOKUT i oppdrag fra Kunnskapsdepartementet å evaluere førskolelærerutdanningene. Evalueringen berører alle institusjoner som tilbyr førskolelærerutdanning, tre universiteter, tre private høgskoler og 14 statlige høgskoler.

Fem små barn klemmer læreren sin
Rapport og melding

Meld. St. 11

Læreren - Rollen og utdanningen

Person rekker opp hånden under møte
Forskningsnotat

Førebuing til seksualundervising i lærarutdanninga

Denne artikkelen ser nærare på korleis og i kva grad lærarutdanning førebur studentane til å kunna driva seksualundervising i skulane. Gjennomgangen undersøkte 22 studiar, hovudsakeleg frå Storbritannia, Australia og USA. Sjølv om informasjonen ikkje er utfyllande, avslørte forskarane store variasjonar i opplæringa studentane fekk.

Studenter som noterer under en forelesning
Rapport og melding

Meld. St. 16

Kultur for kvalitet i høyere utdanning

klasserom
Kunnskapsoversikt

Lærerutdanning som profesjonsutdanning

Kunnskapsoversikt som gir forutsetninger og prinsipper for lærerutdanning som en profesjonsutdanning.