Hopp til hovedinnhold
27 resources
En voksen og flere barn i et grønt landskap
Fagartikkel

Forskning på utdanning for bærekraftig utvikling

Transforming Education ved Universitetet i Stavanger driver forskning rundt utdanning for bærekraftig utvikling. Forskningsgruppen er blant annet vertskap det månedlige Bærekraftseminaret.

lærer med jente som leser. foto: getty
Fagartikkel

Å gripe og bli grepet – for å begripe. Lærerstudenters opplevelse av praksisopplæringen og dens betydning for profesjonell utvikling

I denne doktorgradsstudien undersøkes praksisopplæringens betydning for lærerstudenters profesjonelle utvikling ved å innta studentperspektivet.

Fagartikkel

Nytt prosjekt skal forske på rasisme i lærarutdanningene med VR-teknologi

Høgskolen i Innlandet leiar eit samarbeidsprosjekt som skal bruke blant anna VR-teknologi for å avdekke eventuelle rasistiske haldningar i norske lærarutdanningar.

Podkaststudio
Podkast

Podkast gir tips om god veiledning av lærerstudenter

Reflektert veiledning kan gjøre overgangen til praksis lettere for studentene. I denne podkasten får du som lærerutdanner innspill fra forskningen.

Forskningsnotat

Kjenneteikn på kvalitet ved rettleiarar i lærarutdanninga

Denne artikkelen baserer seg på ein gjennomgang av 70 studiar av kvalitetskriterium ved rettleiarar i lærarutdanninga sin praksis. Gjennomgangen førte til ei liste på 53 punkt om kva studiane karakteriserer som kvalitet ved rettleiargjerninga. Punkta er fordelt på sju område.

Fem hender ligger på rekke på en bordflate. Hendene til venstre er mer melaninrike enn de til høyre.
Forskningsnotat

Betydninga av intervensjonar for å skapa positiv haldning til inkluderande utdanning hjå lærarstudentar

I denne artikkelen ser forskarane nærare på 23 studiar som har undersøkt om lærarstudentar si haldning til inkluderande utdanning blei meir positiv etter ulike former for intervensjonar i ein universitetskontekst.

Vår på campus
Kunnskapsoversikt

Campus-utformingens betydning for undervisning, forskning, samarbeid og læring

Hva kjennetegner en campus som har positiv innvirkning på virksomheten den rommer? Denne systematiske kunnskapsoppsummeringen gir svar.

Fire unge mennesker som står sammen og smiler foran Big Ben i London
Rapport og melding

Meld. St. 7

En verden av muligheter — Internasjonal studentmobilitet i høyere utdanning

Mange lyse spillebrikker står i ring rundt fem fargede spillebrikker
Rapport og melding

Meld. St. 12

Nasjonale minoriteter i Norge - En helhetlig politikk

Bilde av mennesker som går sammen langs en gate. Du ser kun skyggene til personene og føttene deres
Rapport og melding

Meld. St. 34

Sammen mot barne-, ungdoms- og gjengkriminalitet

Samenes flagg som vaier i vinden
Rapport og melding

Meld. St. 31

Samisk språk, kultur og samfunnsliv - Digitalisering

Lærer som underviser flere elever i et klasserom
Rapport og melding

Meld. St. 14

Kompetansereformen - Lære hele livet

forside til strategien Lærerutdanning 2025
Rapport og melding

Kunnskapsdepartementet: Lærerutdanning 2025. Nasjonal strategi for kvalitet og samarbeid i lærerutdanningene

Det finnes knapt noe som over tid har sterkere innflytelse på kvaliteten i barnehagene og skolene enn lærerutdanningene. Lærerutdanningene bidrar ikke bare med fagkunnskaper og pedagogiske metoder til hver enkelt lærer; de former de norske lærerprofesjonenes grunnleggende syn på læring og danning, og dermed kvaliteten på all aktivitet i landets barnehager og skoler. Lærerutdanningenes attraktivitet og prestisje påvirker også hvem som søker seg til læreryrket.

forside til rapport Evaluering av førskolelærerutdanning 2010
Rapport og melding

NOKUT: Evaluering av førskolelærerutdanning i Norge 2010. Del 1: Hovedrapport (2010)

I mars 2008 fikk NOKUT i oppdrag fra Kunnskapsdepartementet å evaluere førskolelærerutdanningene. Evalueringen berører alle institusjoner som tilbyr førskolelærerutdanning, tre universiteter, tre private høgskoler og 14 statlige høgskoler.

Fem små barn klemmer læreren sin
Rapport og melding

Meld. St. 11

Læreren - Rollen og utdanningen

Studenter som noterer under en forelesning
Rapport og melding

Meld. St. 16

Kultur for kvalitet i høyere utdanning

Gruppebilde
Fagartikkel

Slik jobbar lærarutdanningar med å utvikla praksiskvaliteten

Fire utdanningsinstitusjonar har fått rundt fem millionar kroner kvar for å auka kvaliteten i praksisopplæringa til lærarstudentar. Her kan du lesa meir om korleis dei jobbar for å nå målet om betre praksis.

Forskningsnotat

Partnerskap som et tredje rom for profesjonsutvikling i lærerutdanningen

Begrepet «det tredje rom» har i senere tid blitt svært populært i akademia. Forskerne har her undersøkt hvordan man i akademisk litteratur i perioden fra 2010 til 2019 ser på partnerskap som et tredje rom, som kan bidra til profesjonsutvikling i lærerutdanningen.

Liten jente med klemme i lyst hår smiler
Rapport og melding

Rapportar frå Følgegruppa for barnehagelærerutdanningsreformen

Følgegruppen for barnehagelærerutdanningsreformen har følgt implementeringa av barnehagelærarutdanninga (BLU) frå 2013 - 2017. Dei har skrive fire rapportar og to delrapportar om denne reformen.

Campus Ullandhaug, students at Flagghøyden.
Kunnskapsoversikt

Praksisopplæring i lærerutdanninger i Norge

Denne kunnskapsoversikten fra Kunnskapssenter for utdanning presenterer og vurderer forskningsbasert kunnskap om praksisopplæring i norske lærerutdanninger.

Lærere i praksis
Forskningsnotat

Lærerutdanningene og profesjonsforberedelse av fremtidige lærere

Denne artikkelen ser på sammenhenger mellom lærerutdanningers innhold og organisering og lærerstudenters opplevelse av forberedthet, observert kvalitet og hvor lenge de blir i jobben.

Rapport og melding

Meld. St. 6

Tett på - Tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage, skole og SFO

Studenter i gruppearbeid
Fagartikkel

Studentaktiv læring i lærarutdanningane

STALU-prosjektet skal styrka læringa, refleksjonen og engasjementet til lærarstudentane. Metoden er å utvikla undervising som gjer studentene meir aktive og utdanningane meir profesjonsretta.

Tre ungdommer holder på med elektronikk
Rapport og melding

Meld. St. 21

Lærelyst – tidlig innsats og kvalitet i skolen