Hopp til hovedinnhold
28 resources
Power point-side som beskriver meta-analyse
Fagartikkel

Hva er meta-analyse og hvordan kan det brukes i forskning?

Meta-analyse er et fagfelt Kunnskapssenter for utdanning (KSU) satser på. På denne siden finner du ressurser som hjelper deg å lære mer om temaet.

Lærer med to elever
Forskningsnotat

Lærerutdanning for en mer inkluderende skole

Hvilken kompetanse trenger fremtidens lærere for å kunne ivareta behovene til elever med funksjonshemninger? Denne studien ser på hvordan ulike land ruster fremtidens lærere til å kunne inkludere alle elever i skolen, uavhengig av helsetilstand og sosioøkonomisk bakgrunn.

lærer med jente som leser. foto: getty
Fagartikkel

Å gripe og bli grepet – for å begripe. Lærerstudenters opplevelse av praksisopplæringen og dens betydning for profesjonell utvikling

I denne doktorgradsstudien undersøkes praksisopplæringens betydning for lærerstudenters profesjonelle utvikling ved å innta studentperspektivet.

Fagartikkel

Lærarstudentar øver på foreldresamtalen med VR-simulering

Høgskolen i Innlandet med prosjekt som skal hindra praksissjokk for studentane.

Fagartikkel

Nytt prosjekt skal forske på rasisme i lærarutdanningene med VR-teknologi

Høgskolen i Innlandet leiar eit samarbeidsprosjekt som skal bruke blant anna VR-teknologi for å avdekke eventuelle rasistiske haldningar i norske lærarutdanningar.

Forside av rapport Evaluering av ny kompetansemodell – desentraliserte ordninger for skole og yrkesfag samt oppfølgingsordningen
Rapport og melding

Evaluering av ny kompetansemodell – desentraliserte ordninger for skole og yrkesfag samt oppfølgingsordningen

Temanotat 1: Programteori, foreløpige funn og videre forskningsspørsmål.

Podkaststudio
Podkast

Podkast gir tips om god veiledning av lærerstudenter

Reflektert veiledning kan gjøre overgangen til praksis lettere for studentene. I denne podkasten får du som lærerutdanner innspill fra forskningen.

Forskningsnotat

Kjenneteikn på kvalitet ved rettleiarar i lærarutdanninga

Denne artikkelen baserer seg på ein gjennomgang av 70 studiar av kvalitetskriterium ved rettleiarar i lærarutdanninga sin praksis. Gjennomgangen førte til ei liste på 53 punkt om kva studiane karakteriserer som kvalitet ved rettleiargjerninga. Punkta er fordelt på sju område.

Fem hender ligger på rekke på en bordflate. Hendene til venstre er mer melaninrike enn de til høyre.
Forskningsnotat

Betydninga av intervensjonar for å skapa positiv haldning til inkluderande utdanning hjå lærarstudentar

I denne artikkelen ser forskarane nærare på 23 studiar som har undersøkt om lærarstudentar si haldning til inkluderande utdanning blei meir positiv etter ulike former for intervensjonar i ein universitetskontekst.

Vår på campus
Kunnskapsoversikt

Campus-utformingens betydning for undervisning, forskning, samarbeid og læring

Hva kjennetegner en campus som har positiv innvirkning på virksomheten den rommer? Denne systematiske kunnskapsoppsummeringen gir svar.

Fire unge mennesker som står sammen og smiler foran Big Ben i London
Rapport og melding

Meld. St. 7

En verden av muligheter — Internasjonal studentmobilitet i høyere utdanning

Mange lyse spillebrikker står i ring rundt fem fargede spillebrikker
Rapport og melding

Meld. St. 12

Nasjonale minoriteter i Norge - En helhetlig politikk

Bilde av mennesker som går sammen langs en gate. Du ser kun skyggene til personene og føttene deres
Rapport og melding

Meld. St. 34

Sammen mot barne-, ungdoms- og gjengkriminalitet

Samenes flagg som vaier i vinden
Rapport og melding

Meld. St. 31

Samisk språk, kultur og samfunnsliv - Digitalisering

Lærer som underviser flere elever i et klasserom
Rapport og melding

Meld. St. 14

Kompetansereformen - Lære hele livet

Tegning på tavle av fem mennesker med ulike religiøse symboler over hodene
Podkast

KRLEpodden

Podcasten om KRLE-faget og religion i skolen formidler ikke bare ferdig produsert kunnskap fra eksperter, men inviterer lytterne til selv å delta i den faglige utforskningen.

En gruppe barn som løper sammen utendørs
Podkast

Kroppsøvingspodden

Universitetslektor Pål Jåbekk ved OsloMet inviterer til faglige samtaler rundt kroppsøvingsfaget.

forside til strategien Lærerutdanning 2025
Rapport og melding

Kunnskapsdepartementet: Lærerutdanning 2025. Nasjonal strategi for kvalitet og samarbeid i lærerutdanningene

Det finnes knapt noe som over tid har sterkere innflytelse på kvaliteten i barnehagene og skolene enn lærerutdanningene. Lærerutdanningene bidrar ikke bare med fagkunnskaper og pedagogiske metoder til hver enkelt lærer; de former de norske lærerprofesjonenes grunnleggende syn på læring og danning, og dermed kvaliteten på all aktivitet i landets barnehager og skoler. Lærerutdanningenes attraktivitet og prestisje påvirker også hvem som søker seg til læreryrket.

Fem små barn klemmer læreren sin
Rapport og melding

Meld. St. 11

Læreren - Rollen og utdanningen

Studenter som noterer under en forelesning
Rapport og melding

Meld. St. 16

Kultur for kvalitet i høyere utdanning

Gruppebilde
Fagartikkel

Slik jobbar lærarutdanningar med å utvikla praksiskvaliteten

Fire utdanningsinstitusjonar har fått rundt fem millionar kroner kvar for å auka kvaliteten i praksisopplæringa til lærarstudentar. Her kan du lesa meir om korleis dei jobbar for å nå målet om betre praksis.

Forskningsnotat

Partnerskap som et tredje rom for profesjonsutvikling i lærerutdanningen

Begrepet «det tredje rom» har i senere tid blitt svært populært i akademia. Forskerne har her undersøkt hvordan man i akademisk litteratur i perioden fra 2010 til 2019 ser på partnerskap som et tredje rom, som kan bidra til profesjonsutvikling i lærerutdanningen.

Campus Ullandhaug, students at Flagghøyden.
Kunnskapsoversikt

Praksisopplæring i lærerutdanninger i Norge

Denne kunnskapsoversikten fra Kunnskapssenter for utdanning presenterer og vurderer forskningsbasert kunnskap om praksisopplæring i norske lærerutdanninger.

Lærere i praksis
Forskningsnotat

Lærerutdanningene og profesjonsforberedelse av fremtidige lærere

Denne artikkelen ser på sammenhenger mellom lærerutdanningers innhold og organisering og lærerstudenters opplevelse av forberedthet, observert kvalitet og hvor lenge de blir i jobben.