Undervisningsverkstedet - for faglærere i lærerutdanningene
Undervisningsverkstedet er satt i gang av Universitetet i Agder (UiA) og er et teknologirikt...
Erfaringer med simuleringsaktiviteter i grunnskolelærerutdanningen
Bruk av simuleringsaktiviteter er et eksempel på det utvidede praksisbegrepet innen...
Hvordan motivere framtidige lærere er tema i bok av skoleforskere
Sviktende rekruttering til lærerutdanningene drøftes i bok skrevet av skoleforskere, blant annet fra...
Tidlig erfaring med praksis på campus for grunnskolelærerstudenter
Et eget prosjekt ved lærerutdanningen ved Universitetet i Stavanger har vist seg så vellykket at det...
Internasjonal studentmobilitet i sammenheng med lærerutdanning
Artikkel som undersøker mobilitetspolitikk for høyere utdanning, skrevet av Tea Dyred Pedersen, som...
Utviklingssamtaler i skolen - foreldres, læreres og elevers roller
En systematisk kunnskapsoversikt og metasyntese fra Kunnskapssenter for utdanning, som kan være...
Kunnskapsoversikt over forskning på lærerutdanning i Norden
Kunnskapssenter for utdanning (KSU) ved Universitetet i Stavanger har systematisert forskning på...
Forskning på lærerutdanning i Norden
For første gang er det gjennomført og publisert et levende kart med oversikt over 830 vitenskapelige...
Profesjonelle lærere i det 21. århundre (TEQ21)
TEQ21: Profesjonelle lærere i det 21. århundre er et forskningsprosjekt ledet av OsloMet, som har...
Flipped classroom i naturfag (FiNa)
Flipped classroom i naturfag (FiNa) har som mål å utvikle og utforske læringsdesign med hovedvekt på...
iPAR - I partnerskap for styrket profesjonskompetanse og praksisrelevant lærerutdanning
iPAR er et samarbeidsprosjekt mellom Grunnskole- og faglærerutdanningen på OsloMet og sentrale...
Forskningsbasert lærerutdanning i naturfag (TRELIS)
Målet med TRELIS-prosjektet er å utdanne naturfaglærere som kan bruke forskningsresultater til å...
Praksislæring i lærerutdanning med digital støtte
Prosjektet «Design av digitalt støttet praksislæring i lærerutdanning» er et samarbeidsprosjekt...
Sola-seminaret - en fast tradisjon der nyutdannede lærere og barnehagelærere er i sentrum
Helt siden 2006 har Universitetet i Stavanger arrangert Sola-seminaret. Det svært populære seminaret...
Musikkprofessor: Studentmedvirkning viktig for musikkfaget ved lærerutdanningene
Det finnes mye uutnyttet potensial for nytenking og utvikling innen musikkfaget ved...
En musikklærerutdanning for framtiden
Forskningsprosjektet FUTURED, ledet av Høgskulen på Vestlandet, har som mål å utfordre og utvikle...
Skolelys - en podkast for lærerutdannere, lærere og lærerstudenter
Skolelys er en podkast-serie laget av Stine Brynildsen og Cecilie Olandersson, høgskolelektorer i...
Aksjonslæring som grunnlag for utvikling av lærerstudenters U-kompetanse i FoU-oppgaven
Denne artikkelen om aksjonslæring, skrevet av tre forskere ved UiT, ser på denne typen læring som...
Et økokritisk perspektiv på friluftslivelevenes forhold til naturen
Ved å satse på utdanning for bærekraftig utvikling, kan utdanningsprogrammer i friluftsliv legge til...
Lærerstudentenes erfaring med tekstprogrammeringsspråket Python
Bruk av tekstprogrammeringsspråket Python i grunnskolelærerutdanningen og hvordan lærerstudentenes...
Bærekraftsatsing i realfagene utvikler lærerutdanningene ved NTNU
Institutt for lærerutdanning ved NTNU har det siste tiåret vært med i en rekke skoleutviklings- og...
Forskning på bærekraft i utdanning
Forskergruppa COSER holder til ved Universitetet i Oslo. COSER er en forkortelse for Challenges of...