
Forskning på bærekraft i utdanning
Forskergruppa COSER holder til ved Universitetet i Oslo. COSER er en forkortelse for Challenges of sustainability in educational research.
Forskergruppa COSER holder til ved Universitetet i Oslo. COSER er en forkortelse for Challenges of sustainability in educational research.
Meta-analyse er et fagfelt Kunnskapssenter for utdanning (KSU) satser på. På denne siden finner du ressurser som hjelper deg å lære mer om temaet.
Faglitteraturen i studieemna er meint å innvie studentane i eit profesjonelt fellesskap og danne grunnlag for forskingsbasert praksis, men tekstane er ofte utfordrande å forstå og sikrar ikkje åleine eit felles profesjonsgrunnlag. Lærarutdanningane er her ikkje noko unntak. Videobaserte, pedagogiske modellar kan vere eit tiltak for å støtte studentane i den faglege utviklinga deira.
Høgskolen i Innlandet med prosjekt som skal hindra praksissjokk for studentane.
Høgskolen i Innlandet leiar eit samarbeidsprosjekt som skal bruke blant anna VR-teknologi for å avdekke eventuelle rasistiske haldningar i norske lærarutdanningar.
Temanotat 1: Programteori, foreløpige funn og videre forskningsspørsmål.
Evaluering av implementeringen av ny tilskuddsordning i grunnopplæringen
En doktoravhandling viser at lærerstudenter ser for seg at de i framtiden skal jobbe i en enspråklig skole. Samtidig blir norske klasserom stadig mer flerspråklige. Avhandlingen gir innspill om hvordan lærerutdanningen kan forberede studentene sine på denne virkeligheten.
Reflektert veiledning kan gjøre overgangen til praksis lettere for studentene. I denne podkasten får du som lærerutdanner innspill fra forskningen.
I denne artikkelen ser forskarane nærare på 23 studiar som har undersøkt om lærarstudentar si haldning til inkluderande utdanning blei meir positiv etter ulike former for intervensjonar i ein universitetskontekst.
Hva kjennetegner en campus som har positiv innvirkning på virksomheten den rommer? Denne systematiske kunnskapsoppsummeringen gir svar.
En verden av muligheter — Internasjonal studentmobilitet i høyere utdanning
Podcasten om KRLE-faget og religion i skolen formidler ikke bare ferdig produsert kunnskap fra eksperter, men inviterer lytterne til selv å delta i den faglige utforskningen.
Universitetslektor Pål Jåbekk ved OsloMet inviterer til faglige samtaler rundt kroppsøvingsfaget.
Det finnes knapt noe som over tid har sterkere innflytelse på kvaliteten i barnehagene og skolene enn lærerutdanningene. Lærerutdanningene bidrar ikke bare med fagkunnskaper og pedagogiske metoder til hver enkelt lærer; de former de norske lærerprofesjonenes grunnleggende syn på læring og danning, og dermed kvaliteten på all aktivitet i landets barnehager og skoler. Lærerutdanningenes attraktivitet og prestisje påvirker også hvem som søker seg til læreryrket.
I mars 2008 fikk NOKUT i oppdrag fra Kunnskapsdepartementet å evaluere førskolelærerutdanningene. Evalueringen berører alle institusjoner som tilbyr førskolelærerutdanning, tre universiteter, tre private høgskoler og 14 statlige høgskoler.