Hopp til hovedinnhold
13 resources
Elev ligger over bøkene
Fagartikkel

Lese- og skrivevansker og tilrettelegging

Lærerutdanningene har ansvar for å forberede studentene på at det kan være dyslektikere i alle klasser. På denne nettsiden er det samlet filmer og oppgaver som gir en innsikt i temaet, både for lærerutdannere og studenter.

En gruppe elever sitter i et klasserom
Fagartikkel

Video-case gir innblikk i praksis

I denne ressursen får du se en video i tre deler, som skal gi lærerutdannere og lærerstudenter et innblikk i praksishverdagens problemstillinger.

Lærer med to elever
Forskningsnotat

Lærerutdanning for en mer inkluderende skole

Hvilken kompetanse trenger fremtidens lærere for å kunne ivareta behovene til elever med funksjonshemninger? Denne studien ser på hvordan ulike land ruster fremtidens lærere til å kunne inkludere alle elever i skolen, uavhengig av helsetilstand og sosioøkonomisk bakgrunn.

lærer med jente som leser. foto: getty
Fagartikkel

Å gripe og bli grepet – for å begripe. Lærerstudenters opplevelse av praksisopplæringen og dens betydning for profesjonell utvikling

I denne doktorgradsstudien undersøkes praksisopplæringens betydning for lærerstudenters profesjonelle utvikling ved å innta studentperspektivet.

to kvinnelige lærere samtaler
Kunnskapsoversikt

Sentrale områder i praksisopplæringen for lærerstudenters profesjonelle utvikling

En kunnskapsoversikt over praksisopplæring i lærerutdanning trinn 1-10 fra årene 2005–2020.

Fagartikkel

Lærarstudentar øver på foreldresamtalen med VR-simulering

Høgskolen i Innlandet med prosjekt som skal hindra praksissjokk for studentane.

Forskningsnotat

Kjenneteikn på kvalitet ved rettleiarar i lærarutdanninga

Denne artikkelen baserer seg på ein gjennomgang av 70 studiar av kvalitetskriterium ved rettleiarar i lærarutdanninga sin praksis. Gjennomgangen førte til ei liste på 53 punkt om kva studiane karakteriserer som kvalitet ved rettleiargjerninga. Punkta er fordelt på sju område.

Samenes flagg som vaier i vinden
Rapport og melding

Meld. St. 31

Samisk språk, kultur og samfunnsliv - Digitalisering

Lærer som underviser flere elever i et klasserom
Rapport og melding

Meld. St. 14

Kompetansereformen - Lære hele livet

forside til strategien Lærerutdanning 2025
Rapport og melding

Kunnskapsdepartementet: Lærerutdanning 2025. Nasjonal strategi for kvalitet og samarbeid i lærerutdanningene

Det finnes knapt noe som over tid har sterkere innflytelse på kvaliteten i barnehagene og skolene enn lærerutdanningene. Lærerutdanningene bidrar ikke bare med fagkunnskaper og pedagogiske metoder til hver enkelt lærer; de former de norske lærerprofesjonenes grunnleggende syn på læring og danning, og dermed kvaliteten på all aktivitet i landets barnehager og skoler. Lærerutdanningenes attraktivitet og prestisje påvirker også hvem som søker seg til læreryrket.

Gruppebilde
Fagartikkel

Slik jobbar lærarutdanningar med å utvikla praksiskvaliteten

Fire utdanningsinstitusjonar har fått rundt fem millionar kroner kvar for å auka kvaliteten i praksisopplæringa til lærarstudentar. Her kan du lesa meir om korleis dei jobbar for å nå målet om betre praksis.

Campus Ullandhaug, students at Flagghøyden.
Kunnskapsoversikt

Praksisopplæring i lærerutdanninger i Norge

Denne kunnskapsoversikten fra Kunnskapssenter for utdanning presenterer og vurderer forskningsbasert kunnskap om praksisopplæring i norske lærerutdanninger.

Illustrasjonsfoto digital undervisning
Podkast

Digital læring og undervisning

Prosjektet Læring og undervisning i digitale omgivelser (LUDO) skal forberede lærerstudentene på en yrkeskarriere med digitale rammer.