Simulering som pedagogisk metode knyttet til skikkethetsvurdering i grunnskolelærerutdanningen
Grunnskolelærerutdanningen ved Universitetet i Stavanger (UiS) har de siste to årene utviklet og...
Undervisningsverkstedet - for faglærere i lærerutdanningene
Undervisningsverkstedet er satt i gang av Universitetet i Agder (UiA) og er et teknologirikt...
Tidlig erfaring med praksis på campus for grunnskolelærerstudenter
Et eget prosjekt ved lærerutdanningen ved Universitetet i Stavanger har vist seg så vellykket at det...
Forskning på lærerutdanning i Norden
For første gang er det gjennomført og publisert et levende kart med oversikt over 830 vitenskapelige...
Barnehage og profesjonsutdanning – hvordan gjøre hverandre gode?
Studentene i barnehagelærerutdanningen ved Høgskulen på Vestlandet (HVL) har vært med å skape sin...
Erfaringsbasert læring i lærerutdanningen
For at erfaringsbasert læring i lærerutdanningen skal lykkes, må undervisningen være virkelighetsnær...
Matematikk, naturfag og algoritmisk tenkning (MASCOT)
MASCOT er et tverrfaglig og innovativt forskningsprosjekt, ledet av OsloMet, som tar sikte på å...
iPAR - I partnerskap for styrket profesjonskompetanse og praksisrelevant lærerutdanning
iPAR er et samarbeidsprosjekt mellom Grunnskole- og faglærerutdanningen på OsloMet og sentrale...
Praksislæring i lærerutdanning med digital støtte
Prosjektet «Design av digitalt støttet praksislæring i lærerutdanning» er et samarbeidsprosjekt...
Kunstbasert undervisning i lærarutdanninga
Lærarstudentar som fekk kunstbasert undervisning løpet av utdanninga, blei tryggare på å ta i bruk...
Kritisk tenkning i lærerutdanningene
For å lykkes med å øve lærerstudenter i kritisk tenkning, må læreinstitusjonene fokusere på...
Skolelys - en podkast for lærerutdannere, lærere og lærerstudenter
Skolelys er en podkast-serie laget av Stine Brynildsen og Cecilie Olandersson, høgskolelektorer i...
Aksjonslæring som grunnlag for utvikling av lærerstudenters U-kompetanse i FoU-oppgaven
Denne artikkelen om aksjonslæring, skrevet av tre forskere ved UiT, ser på denne typen læring som...
Pedagogisk lærings-app kopler sammen teori og praksis om bevegelseslæring
Appen fra Universitetet i Stavanger er allerede tatt i bruk i undervisningen ved...
Lærarstudentar si profesjonelle utvikling gjennom praksis
Kva må til for at lærarstudentar skal utvikle seg profesjonelt gjennom praksisopplæringa? Denne...
Profesjonsfagleg digital kompetanse (PfDK) og andre forskingsnotat om digitalisering
GrunnDig-prosjektet (Digitalisering i grunnopplæring: kunnskaper, trender og framtidig...
Hvilke digitale kompetanser bør framtidens lærere ha?
Den norske skolen blir stadig mer digitalisert. Hvordan forbereder lærerutdanningen studentene på en...
Videobaserte læringsformer - fem gode grunnar til å prøve det ut i lærarutdanningane
Faglitteraturen i studieemna er meint å innvie studentane i eit profesjonelt fellesskap og danne...
Lese- og skrivevansker og tilrettelegging
Lærerutdanningene har ansvar for å forberede studentene på at det kan være dyslektikere i alle...
Video-case gir innblikk i praksis
I denne ressursen får du se en video i tre deler, som skal gi lærerutdannere og lærerstudenter et...
Lærerutdanning for en mer inkluderende skole
Hvilken kompetanse trenger fremtidens lærere for å kunne ivareta behovene til elever med...
Lærarstudentar øver på foreldresamtalen med VR-simulering
Høgskolen i Innlandet med prosjekt som skal hindra praksissjokk for studentane.