Hopp til hovedinnhold
3 resources
Lærer med to elever
Forskningsnotat

Lærerutdanning for en mer inkluderende skole

Hvilken kompetanse trenger fremtidens lærere for å kunne ivareta behovene til elever med funksjonshemninger? Denne studien ser på hvordan ulike land ruster fremtidens lærere til å kunne inkludere alle elever i skolen, uavhengig av helsetilstand og sosioøkonomisk bakgrunn.

Forskningsnotat

Kjenneteikn på kvalitet ved rettleiarar i lærarutdanninga

Denne artikkelen baserer seg på ein gjennomgang av 70 studiar av kvalitetskriterium ved rettleiarar i lærarutdanninga sin praksis. Gjennomgangen førte til ei liste på 53 punkt om kva studiane karakteriserer som kvalitet ved rettleiargjerninga. Punkta er fordelt på sju område.

Forskningsnotat

Partnerskap som et tredje rom for profesjonsutvikling i lærerutdanningen

Begrepet «det tredje rom» har i senere tid blitt svært populært i akademia. Forskerne har her undersøkt hvordan man i akademisk litteratur i perioden fra 2010 til 2019 ser på partnerskap som et tredje rom, som kan bidra til profesjonsutvikling i lærerutdanningen.