Hopp til hovedinnhold
11 resources
En voksen og flere barn i et grønt landskap
Fagartikkel

Forskning på utdanning for bærekraftig utvikling

Transforming Education ved Universitetet i Stavanger driver forskning rundt utdanning for bærekraftig utvikling. Forskningsgruppen er blant annet vertskap det månedlige Bærekraftseminaret.

En person ser på pc-en, der det undervises over video
Fagartikkel

Videobaserte læringsformer - fem gode grunnar til å prøve det ut i lærarutdanningane

Faglitteraturen i studieemna er meint å innvie studentane i eit profesjonelt fellesskap og danne grunnlag for forskingsbasert praksis, men tekstane er ofte utfordrande å forstå og sikrar ikkje åleine eit felles profesjonsgrunnlag. Lærarutdanningane er her ikkje noko unntak. Videobaserte, pedagogiske modellar kan vere eit tiltak for å støtte studentane i den faglege utviklinga deira.

Elev ligger over bøkene
Fagartikkel

Lese- og skrivevansker og tilrettelegging

Lærerutdanningene har ansvar for å forberede studentene på at det kan være dyslektikere i alle klasser. På denne nettsiden er det samlet filmer og oppgaver som gir en innsikt i temaet, både for lærerutdannere og studenter.

En gruppe elever sitter i et klasserom
Fagartikkel

Video-case gir innblikk i praksis

I denne ressursen får du se en video i tre deler, som skal gi lærerutdannere og lærerstudenter et innblikk i praksishverdagens problemstillinger.

Fagartikkel

Lesson Study har skapt ringvirkninger i fagmiljøene ved Universitetet i Stavanger

På få år har Lesson Study blitt etablert i det pedagogiske miljøet på UiS. Det brukes nå i matematikk, engelsk og kroppsøving ved grunnskolelærerutdanningene, og har stått sentralt i flere forskningsprosjekter ved universitetet.

lærer med jente som leser. foto: getty
Fagartikkel

Å gripe og bli grepet – for å begripe. Lærerstudenters opplevelse av praksisopplæringen og dens betydning for profesjonell utvikling

I denne doktorgradsstudien undersøkes praksisopplæringens betydning for lærerstudenters profesjonelle utvikling ved å innta studentperspektivet.

Fagartikkel

Lærarstudentar øver på foreldresamtalen med VR-simulering

Høgskolen i Innlandet med prosjekt som skal hindra praksissjokk for studentane.

Fagartikkel

Nytt prosjekt skal forske på rasisme i lærarutdanningene med VR-teknologi

Høgskolen i Innlandet leiar eit samarbeidsprosjekt som skal bruke blant anna VR-teknologi for å avdekke eventuelle rasistiske haldningar i norske lærarutdanningar.

Fagartikkel

Avhandling gir innblikk i hvordan man kan gi lærerstudenter mer flerspråklig kompetanse

En doktoravhandling viser at lærerstudenter ser for seg at de i framtiden skal jobbe i en enspråklig skole. Samtidig blir norske klasserom stadig mer flerspråklige. Avhandlingen gir innspill om hvordan lærerutdanningen kan forberede studentene sine på denne virkeligheten.

Gruppebilde
Fagartikkel

Slik jobbar lærarutdanningar med å utvikla praksiskvaliteten

Fire utdanningsinstitusjonar har fått rundt fem millionar kroner kvar for å auka kvaliteten i praksisopplæringa til lærarstudentar. Her kan du lesa meir om korleis dei jobbar for å nå målet om betre praksis.

Studenter i gruppearbeid
Fagartikkel

Studentaktiv læring i lærarutdanningane

STALU-prosjektet skal styrka læringa, refleksjonen og engasjementet til lærarstudentane. Metoden er å utvikla undervising som gjer studentene meir aktive og utdanningane meir profesjonsretta.