Hopp til hovedinnhold
17 resources
Fagartikkel

Forskning på bærekraft i utdanning

Forskergruppa COSER holder til ved Universitetet i Oslo. COSER er en forkortelse for Challenges of sustainability in educational research.

Power point-side som beskriver meta-analyse
Fagartikkel

Hva er meta-analyse og hvordan kan det brukes i forskning?

Meta-analyse er et fagfelt Kunnskapssenter for utdanning (KSU) satser på. På denne siden finner du ressurser som hjelper deg å lære mer om temaet.

En voksen og flere barn i et grønt landskap
Fagartikkel

Forskning på utdanning for bærekraftig utvikling

Transforming Education ved Universitetet i Stavanger driver forskning rundt utdanning for bærekraftig utvikling. Forskningsgruppen er blant annet vertskap det månedlige Bærekraftseminaret.

En person ser på pc-en, der det undervises over video
Fagartikkel

Videobaserte læringsformer - fem gode grunnar til å prøve det ut i lærarutdanningane

Faglitteraturen i studieemna er meint å innvie studentane i eit profesjonelt fellesskap og danne grunnlag for forskingsbasert praksis, men tekstane er ofte utfordrande å forstå og sikrar ikkje åleine eit felles profesjonsgrunnlag. Lærarutdanningane er her ikkje noko unntak. Videobaserte, pedagogiske modellar kan vere eit tiltak for å støtte studentane i den faglege utviklinga deira.

Elev ligger over bøkene
Fagartikkel

Lese- og skrivevansker og tilrettelegging

Lærerutdanningene har ansvar for å forberede studentene på at det kan være dyslektikere i alle klasser. På denne nettsiden er det samlet filmer og oppgaver som gir en innsikt i temaet, både for lærerutdannere og studenter.

En gruppe elever sitter i et klasserom
Fagartikkel

Video-case gir innblikk i praksis

I denne ressursen får du se en video i tre deler, som skal gi lærerutdannere og lærerstudenter et innblikk i praksishverdagens problemstillinger.

Fagartikkel

Lesson Study har skapt ringvirkninger i fagmiljøene ved Universitetet i Stavanger

På få år har Lesson Study blitt etablert i det pedagogiske miljøet på UiS. Det brukes nå i matematikk, engelsk og kroppsøving ved grunnskolelærerutdanningene, og har stått sentralt i flere forskningsprosjekter ved universitetet.

lærer med jente som leser. foto: getty
Fagartikkel

Å gripe og bli grepet – for å begripe. Lærerstudenters opplevelse av praksisopplæringen og dens betydning for profesjonell utvikling

I denne doktorgradsstudien undersøkes praksisopplæringens betydning for lærerstudenters profesjonelle utvikling ved å innta studentperspektivet.

Fagartikkel

Lærarstudentar øver på foreldresamtalen med VR-simulering

Høgskolen i Innlandet med prosjekt som skal hindra praksissjokk for studentane.

Fagartikkel

Nytt prosjekt skal forske på rasisme i lærarutdanningene med VR-teknologi

Høgskolen i Innlandet leiar eit samarbeidsprosjekt som skal bruke blant anna VR-teknologi for å avdekke eventuelle rasistiske haldningar i norske lærarutdanningar.

Fagartikkel

Avhandling gir innblikk i hvordan man kan gi lærerstudenter mer flerspråklig kompetanse

En doktoravhandling viser at lærerstudenter ser for seg at de i framtiden skal jobbe i en enspråklig skole. Samtidig blir norske klasserom stadig mer flerspråklige. Avhandlingen gir innspill om hvordan lærerutdanningen kan forberede studentene sine på denne virkeligheten.

Podkaststudio
Podkast

Podkast gir tips om god veiledning av lærerstudenter

Reflektert veiledning kan gjøre overgangen til praksis lettere for studentene. I denne podkasten får du som lærerutdanner innspill fra forskningen.

Tegning på tavle av fem mennesker med ulike religiøse symboler over hodene
Podkast

KRLEpodden

Podcasten om KRLE-faget og religion i skolen formidler ikke bare ferdig produsert kunnskap fra eksperter, men inviterer lytterne til selv å delta i den faglige utforskningen.

En gruppe barn som løper sammen utendørs
Podkast

Kroppsøvingspodden

Universitetslektor Pål Jåbekk ved OsloMet inviterer til faglige samtaler rundt kroppsøvingsfaget.

Gruppebilde
Fagartikkel

Slik jobbar lærarutdanningar med å utvikla praksiskvaliteten

Fire utdanningsinstitusjonar har fått rundt fem millionar kroner kvar for å auka kvaliteten i praksisopplæringa til lærarstudentar. Her kan du lesa meir om korleis dei jobbar for å nå målet om betre praksis.

Studenter i gruppearbeid
Fagartikkel

Studentaktiv læring i lærarutdanningane

STALU-prosjektet skal styrka læringa, refleksjonen og engasjementet til lærarstudentane. Metoden er å utvikla undervising som gjer studentene meir aktive og utdanningane meir profesjonsretta.

Illustrasjonsfoto digital undervisning
Podkast

Digital læring og undervisning

Prosjektet Læring og undervisning i digitale omgivelser (LUDO) skal forberede lærerstudentene på en yrkeskarriere med digitale rammer.