
Forskning på bærekraft i utdanning
Forskergruppa COSER holder til ved Universitetet i Oslo. COSER er en forkortelse for Challenges of sustainability in educational research.
Forskergruppa COSER holder til ved Universitetet i Oslo. COSER er en forkortelse for Challenges of sustainability in educational research.
Meta-analyse er et fagfelt Kunnskapssenter for utdanning (KSU) satser på. På denne siden finner du ressurser som hjelper deg å lære mer om temaet.
Transforming Education ved Universitetet i Stavanger driver forskning rundt utdanning for bærekraftig utvikling. Forskningsgruppen er blant annet vertskap det månedlige Bærekraftseminaret.
Faglitteraturen i studieemna er meint å innvie studentane i eit profesjonelt fellesskap og danne grunnlag for forskingsbasert praksis, men tekstane er ofte utfordrande å forstå og sikrar ikkje åleine eit felles profesjonsgrunnlag. Lærarutdanningane er her ikkje noko unntak. Videobaserte, pedagogiske modellar kan vere eit tiltak for å støtte studentane i den faglege utviklinga deira.
Lærerutdanningene har ansvar for å forberede studentene på at det kan være dyslektikere i alle klasser. På denne nettsiden er det samlet filmer og oppgaver som gir en innsikt i temaet, både for lærerutdannere og studenter.
I denne ressursen får du se en video i tre deler, som skal gi lærerutdannere og lærerstudenter et innblikk i praksishverdagens problemstillinger.
På få år har Lesson Study blitt etablert i det pedagogiske miljøet på UiS. Det brukes nå i matematikk, engelsk og kroppsøving ved grunnskolelærerutdanningene, og har stått sentralt i flere forskningsprosjekter ved universitetet.
I denne doktorgradsstudien undersøkes praksisopplæringens betydning for lærerstudenters profesjonelle utvikling ved å innta studentperspektivet.
Høgskolen i Innlandet med prosjekt som skal hindra praksissjokk for studentane.
Høgskolen i Innlandet leiar eit samarbeidsprosjekt som skal bruke blant anna VR-teknologi for å avdekke eventuelle rasistiske haldningar i norske lærarutdanningar.
En doktoravhandling viser at lærerstudenter ser for seg at de i framtiden skal jobbe i en enspråklig skole. Samtidig blir norske klasserom stadig mer flerspråklige. Avhandlingen gir innspill om hvordan lærerutdanningen kan forberede studentene sine på denne virkeligheten.
Reflektert veiledning kan gjøre overgangen til praksis lettere for studentene. I denne podkasten får du som lærerutdanner innspill fra forskningen.
Podcasten om KRLE-faget og religion i skolen formidler ikke bare ferdig produsert kunnskap fra eksperter, men inviterer lytterne til selv å delta i den faglige utforskningen.
Universitetslektor Pål Jåbekk ved OsloMet inviterer til faglige samtaler rundt kroppsøvingsfaget.
Fire utdanningsinstitusjonar har fått rundt fem millionar kroner kvar for å auka kvaliteten i praksisopplæringa til lærarstudentar. Her kan du lesa meir om korleis dei jobbar for å nå målet om betre praksis.