Kunnskapsoversikt over forskning på lærerutdanning i Norden

Kunnskapssenter for utdanning (KSU) ved Universitetet i Stavanger har systematisert forskning på lærerutdanning i Norden. En systematisk kunnskapsoversikt har samlet 830 vitenskapelige publikasjoner om temaet, som er fagfellevurdert og publisert på engelsk.

Forskerne Sanna Forsström og Elaine Munthe, henholdsvis førsteamanuensis og professor ved , har identifisert 830 vitenskapelige studier fra Norge, Sverige, Danmark, Finland og Island som omhandler lærerutdanninger i de fem nordiske landene for perioden 2010 til 2020, av fagfellevurdert forskning som er publisert på engelsk.

Skjermbilde kunnskapsoversikt lærerutdanning Norden
(Skjermbilde av artikkelen)

Resultatene er presentert i en vitenskapelig artikkel/systematisk kunnskapsoversikt, og i et levende kart (Evidence Gap Map).