Repetisjonskurs + matte = trygge lærerstudenter og bedre resultater

Lærerstudenter har høy strykprosent på matematikkdelen av lærerstudiet. Ved Universitetet i Stavanger har et frivillig forkurs blitt satt i gang for å motvirke trenden, og mange studenter har slått til på tilbudet. Kurset er inspirert av forsøk som er gjennomført på økonomistudiet ved Universitetet i Agder, som har hatt gode resultater.

mann står innerst i et rom ved en whiteboard-tavle, vi ser ryggene til dem som ser fram mot ham og tavler
Inititativtakerne, her ved Morten Ugelid Søyland, universitetslektor i matematikk ved UiS, ønsker å skape et kurs som bygger bro videre til matematikkforelesningene på studiet. (Foto: Kristin Vestrheim Cranner, Universitetet i Stavanger)

Norske lærerstudenters eksamensresultater i matematikk har vakt bekymringer: Lærerstudenter har høy strykprosent på matematikkdelen av lærerstudiet.

Ved Universitetet i Stavanger (UiS) har de nå bestemt seg for å sette inn mottiltak, i form av et frivillig kurs for førsteårsstudenter ved grunnskolelærerutdanning 1-7, som ennå ikke har begynt på den ordinære matematikkundervisninga. Kurset er for lærerstudenter i matematikk som ønsker å friske opp kunnskapene før den obligatoriske matematikkundervisningen starter opp.

Tilbudet har fått svært positiv respons: Av 55 studenter på årets kull har 31 møtt opp til dette frivillige repetisjonskurset i matematikk, opplyser UiS på sine nettsider.

Håpet er at dette tiltaket skal gjøre både studentene faglig tryggere og med tiden resultatene deres bedre. Tilbudet er basert på en tidligere suksesshistorie: Ved Universitetet i Agder slet de med den samme problemstillingen i matematikkdelen av økonomistudiet. Der erfarte de at studentene fikk markant bedre resultater etter at de innførte et slikt forkurs, og UiS' kurs er inspirert av disse erfaringene.

Har lærerutdanningen din et liknende tiltak, og hva er i tilfelle erfaringene? Eller er du interessert i å starte noe liknende? Sitter du på forskning om problemstillingen? Tips oss gjerne på kunnskapssenter@uis.no.