FILIORUM - Senter for barnehageforskning har laget denne ressursen om høytlesing av bildebøker som et utgangspunkt for samtaler med barn. Ressursen er ment for barnehagelærerutdannere, barnehagelærere og barnehagelærerstudenter.
![høytlesing med barnegruppe](/sites/default/files/styles/large/public/2020-08/h%C3%B8ytlesing%20med%20barnegruppe.jpg?itok=IYT-q9iy)
Ifølge rammeplanen skal barnehagepersonalet invitere barn til å delta i ulike typer samtaler. Barnehagen skal også gjøre barna kjent med eget nærmiljø, samfunn og verden. Ved å lese bildebøker som f.eks. tematiserer forholdet mellom by og natur, kan barnehagepersonalet arbeide med begge disse områdene.
I denne ressursen fra FILIORUM - Senter for barnehageforskning presenteres resultatene fra forskningsartikkelen Nature and the City in Three Norwegian Picturebooks av Katarzyna Tunkiel (2019).
I fagfilmen presenteres sentrale funn fra forskningsartikkelen knyttet til hva samtaler om by og natur i bildebøker kan bety for barns miljøbevissthet. Fagfilmen er et eksempel på hvordan bildebøker kan brukes for å invitere til samtaler om ulike tematikker sammen med barn.