Samtale om høytlesing av bildebøker

FILIORUM - Senter for barnehageforskning har laget denne ressursen om høytlesing av bildebøker som et utgangspunkt for samtaler med barn. Ressursen er ment for barnehagelærerutdannere, barnehagelærere og barnehagelærerstudenter.

høytlesing med barnegruppe
Ved å bruke ressursen vil barnehageansatte, barnehagelærerstudenter og barnehagelærerutdannere bli mer bevisste på hvordan ulike handlingssteder kan være framstilt i bildebøker, og hvordan dette kan brukes som et samtaletema i forbindelse med høytlesing i barnehagen. (Illustrasjonsfoto: Getty Images)

Ifølge rammeplanen skal barnehagepersonalet invitere barn til å delta i ulike typer samtaler. Barnehagen skal også gjøre barna kjent med eget nærmiljø, samfunn og verden. Ved å lese bildebøker som f.eks. tematiserer forholdet mellom by og natur, kan barnehagepersonalet arbeide med begge disse områdene.

I denne ressursen fra FILIORUM - Senter for barnehageforskning presenteres resultatene fra forskningsartikkelen Nature and the City in Three Norwegian Picturebooks av Katarzyna Tunkiel (2019).

I fagfilmen presenteres sentrale funn fra forskningsartikkelen knyttet til hva samtaler om by og natur i bildebøker kan bety for barns miljøbevissthet. Fagfilmen er et eksempel på hvordan bildebøker kan brukes for å invitere til samtaler om ulike tematikker sammen med barn.