Sola-seminaret - en fast tradisjon der nyutdannede lærere og barnehagelærere er i sentrum

Helt siden 2006 har Universitetet i Stavanger arrangert Sola-seminaret. Det svært populære seminaret fokuserer på ferske lærere og barnehagelærere og deres profesjonelle utvikling i inklusjonsåret. En overgangsfase der de går fra student til profesjonsutøver.

Solastranden
Solastranden, et kjent landemerke like i nærheten av der Sola-seminaret arrangeres hvert år. (Foto: UiS)

Hver vår inviterer Universitetet i Stavanger (UiS) nyansatte barnehagelærere og lærere til Sola-seminaret, et heldagsseminar som fokuserer på overgangen fra student til profesjonsutøver. Det første året i yrket kalles gjerne for et inklusjonsår. UiS har hvert år fra 2006 arrangert Sola-seminaret, der denne problemstillingen er i høysetet.

En flott arena for å inkludere nye kollegaer i profesjonsfellesskapet og legge grunnlag for nye læreres profesjonelle utvikling.

‒ Å gå fra tilværelse som student til profesjonsutøver er en stor omveltning i livet. På Sola-seminaret får veiledere og ledere kunnskap om hvordan de nytilsatte har opplevd yrkesstarten sin, de får høre hva nye lærere lurer på og har behov for av veiledning, og de kan bidra til at nye lærere og barnehagelærere opplever glede og mestring i jobbhverdagen sin, forteller prosjektleder Inger Benny Espedal Tungland i denne info-artikkelen fra UiS.

Høres dette interessant ut? Da bør du være ute i god tid, for Sola-seminaret har vært så populært at det har blitt fulltegnet lenge før påmeldingsfristen går ut, med lange ventelister! Dersom ventetiden til 2024 blir for lang, kan man benytte seg av andre veiledningstilbud for nyutdannede.