Tidlig erfaring med praksis på campus for grunnskolelærerstudenter

Et eget prosjekt ved lærerutdanningen ved Universitetet i Stavanger har vist seg så vellykket at det er i ferd med å bli en fast del av studiet.

flere barn, kledd i gule refleksvester, legger pinner i formasjon på bakken
I «Første møter første»-prosjektet møtes førsteklassinger i grunnskolen og studenter som akkurat har begynt sin grunnskolelærerutdanning ved Universitetet i Stavanger (Foto: Kristin Vestrheim Cranner)

Praksis er en sentral del av lærerutdanningene, som regel et stykke uti studiet og som regel uten at faglærerne er til stede. Ved Universitetet i Stavanger har man sett nyttigheten av at studentene får praksiserfaring så tidlig som mulig, og på campus, sammen med faglærere. Det skjer gjennom prosjektet «Første møter første».

«Første møter første» er, som navnet indikerer, et møte mellom førsteklassinger i grunnskolen og studentene som akkurat har begynt sin grunnskolelærerutdanning. Det er faglærere i norsk ved grunnskolelærerutdanningen og faglærere fra pedagogikk og elevkunnskap (PEL) som står for gjennomføringen av prosjektet.

For flere av de ferske studentene er dette første møtet med de unge elevene en øyeåpner.

«Jeg hadde ikke sett for meg at elevene kunne alle disse begrepene, eller kjente til så mange bokstaver, så tidlig i første klasse,» sa en av studentene overrasket.

I høst ble det gjennomført for andre gang, og planen er å gjøre ordningen til en fast del av studiet.