Hopp til hovedinnhold

Læring for livet

Forskere, fagpersoner og praksisutøvere i faglige samtaler om aktuelle tema. Se sendingene her!

Publisert: Endret:

Læring for livet er Fakultet for utdanningsvitenskap og humanioras egen tv-satsing. Deltakere fra flere fagfelt innen barnehage og skole diskuterer aktuelle tema i møte med lærere, barnehagelærere og andre fra praksis.

Neste episode kommer 11. april!

Læring for livet (6)

Mobbing i barnehagen

Visste du at like mange barn mobbes i barnehagen som i småskolen? En ny barnehagelov skal gi bedre beskyttelse for barna. Hva innebærer det - og er det løsningen?

Med Anita Olufsen, Statsforvalteren i Rogaland; Irene Paulsen Salte, barnehagestyrer og Pål Roland, dosent ved Læringsmiljøsenteret.

Læring for livet (6)

Læring for livet (5)

Ungdom og lesing

Ungdom leser mindre enn før. Hvorfor er det i så fall et problem? Og hva kan norsklæreren gjøre for å vekke leselysten selv hos motvillige lesere? Det er tema når leseforskerne Anne Mangen og Aslaug Fodstad Gourvennec og forfatter Bjørn Arild Ersland møtes i Læring for livet.

Læring for livet (5)

Læring for livet (4)

SFO

Det er stor forskjell på skolefritidstilbudene i Norge. Nå skal SFO/AKS få rammeplan. Hva skal til for at tilbudet skal bli skikkelig bra? Vi møter Mona Gjøse Skaaren og Arne Kristian Espedal, hhv. SFO-leder og rektor på Jåtten skole, som satser på SFO, Terje Wiik, leder for Nettverk for SFO og forsker Svanaug Lunde fra Læringsmiljøsenteret, som jobber med kompetanseutvikling i skolefritidsordningen.

Læring for livet (3)

Har vi egentlig et "gutteproblem"?

Vi snakker mye om gutter i norsk skole, og ofte med bekymring. Men står det egentlig så dårlig til med guttene som vi kan få inntrykk av? Eller er diskusjonen for unyansert? Og er det i så fall noe vi risikerer å overse ved å fokusere for mye på kjønnsforskjeller? Dette er tema når UiS-forskerne Åse Kari H. Wagner, Kjersti Lundetræ og Dieuwer Ten Braak møtes i Læring for livet.

Læring for livet (2)

Kvalitet i barnehagen

Hvordan vet du som mor eller far at barnet ditt går i en god barnehage? Alle er opptatt av kvalitet i barnehagen, men det kan være vanskelig å vite hva det egentlig betyr, og hva foreldre bør se etter. Kvalitet i barnehagen er derfor temaet for denne episoden av Læring for livet. Vi møter barnehageforskerne Cecilie Evertsen-Stanghelle og Joakim Evensen Hansen ved Universitetet i Stavanger, i samtale med barnehagestyrer Ragnhild Eielsen Wiig. Vi kan nesten garantere at du blir litt klokere!

Læring for livet (2)

Læring for livet (1)

Motiverende undervisning

Motiverte elever lærer mer - men hva er egentlig engasjerende undervisning, og hvordan få det til? Skoleforskerne Oddny Judith Solheim og Kjersti Balle Tharaldsen møtes til samtale med lærer Nina Simonsen, som har skrevet master om kjedsomhet. Det blir refleksjoner, forskningsbasert innsikt og gode råd til deg som er lærer.

Læring for livet (1)
Redaksjonen

Anja Kristin Bakken

Kristin Vestrheim Cranner

Mari Løvås

Elisabeth E. S. Rongved

Maria Gilje Strand

Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora, UiS

Produksjon: Studenter ved Fjernsyns- og multimedieproduksjon bachelor, UiS



UiS 2020

Vil du lese mer om episodene?

Engasjerte elever lærer mer og er mer fornøyde med livet sitt

Motiverte elever lærer mer, men noen kjeder seg sånn på skolen at de risikerer å droppe ut. Hva er egentlig engasjerende undervisning og hvordan få det til?

Hvordan vet du om barnet ditt går i en god barnehage?

Over 90 prosent av norske barn går i barnehage, men hvordan vet man at barnehagen er god? UiS-forskere svarer på hva som kjennetegner kvalitet og hva foreldre kan se etter.

Unyansert om kjønnsforskjeller?

Vi snakker mye her til lands om guttene i skolen. Ofte er det med bekymring. Er bekymringen berettiget? Står det egentlig så dårlig til med guttene som vi kan få inntrykk av?