Disputas: Hvordan skape tilhørighet i flerkulturelle klasserom?

Tirsdag 24. juni 2025 kl. 10:00-14:00,
Kjølv Egelands hus,
E-164.

Hvordan kan lærere bidra til at nyankomne innvandrerelever føler seg inkludert og samtidig hjelpe de med å mestre skolehverdagen?

Publisert Sist oppdatert

Lærer med elever i klasserommet.
Hvilken rolle kan læreren spille når det kommer til å skape tilhørighet i flerkulturelle klasserom? Illustrasjonsfoto: Getty Images.

Charlotte Helen Haaland Hancock disputerer for ph.d.-graden ved Universitetet i Stavanger tirsdag 24. juni 2025. Tittelen på avhandlingen er: Teachers’ Roles in Supporting Newly Arrived Immigrant Students’ Experiences of Belonging, Engagement, and Inclusion in Upper Secondary Schools. A Qualitative Study of Culturally Diverse Classrooms. Hun har blant annet funnet ut at lærere i stor grad reflekterer over egen praksis og ønsker å utvikle bedre samspill med elevene for å fremme tilhørighet.

Les mer om hennes doktorgrad her

Tildelt emne for prøveforelesning, som starter klokka 10:00 er: «The significance of growth mindset for teachers’ inclusive practices: From theory to practice to promise and contention».

Disputasen starter klokka 12:00, og er åpen for alle interesserte. Du kan også følge disputasen digitalt via Teams ved å følge denne lenken. Møte-ID: 380 011 799 930 1 Passord: Hz35NY6e

Bedømmelseskomité har bestått av førsteamanuensis Kelly-Ann Allen ved Monash University, Australia, professor Thor André Skrefsrud ved Universitetet i Innlandet og førsteamanuensis Grethe Sørensen Vaaland ved Læringsmiljøsenteret, Universitetet i Stavanger. Hovedveileder er professor Hildegunn Fandrem og medveiledere er professor Lars Edvin Bru og professor emerita Unni Vere Midthassel - alle fra Læringsmiljøsenteret ved Universitetet i Stavanger. Disputasleder er Odd Magne Bakke, dekan ved fakultet for utdanning og humaniora ved Universitetet i Stavanger.