Disputas: Sårbare VGS-elever opplever mindre støtte fra læreren

Fredag 3. oktober 2025 kl. 14:00-16:00,
Kjølv Egelands hus,
E-164.

Gunita Mudhar vil forsvare sin doktorgradsavhandling fredag 3. oktober. Hennes forskning viser blant annet at at selv om emosjonell støtte fra læreren er spesielt viktig for sårbare elever, så opplever de mindre støtte enn sine medelever.

Publisert Sist oppdatert

Elever i et klasserom med sin lærer.
– Min forskning viser at emosjonell støtte også oppleves som viktig for de eldre elevene, sier Gunita Mudhar.

Torsdag 2. og fredag 3. oktober disputerer Gunita Gurveer Kaur Mudhar for ph.d.-graden ved Universitetet i Stavanger. Tittel på avhandlingen hennes er "Exploring teacher emotional support and at-risk students’ perceptions in upper secondary schools: The role of student and teacher characteristics".

Les omtale av doktorgradsarbeidet til Gunita Mudhar her

Informasjon om disputasen

Prøveforelesningen er satt til torsdag 2. oktober kl. 15:00, og tildelt emne for prøveforelesningen er:
"Conceptions of Being ‘At-Risk’ in Education: Navigating Equity Through Intervention". Både prøveforelesningen og disputasen vil finne sted i Kjølv Egelands hus (rom E-164) på campus Ullandhaug, UiS. I tillegg kan du følge prøveforelsningen digitalt via denne Teams-lenken. Møte-ID: 358 505 152 114 2 / Passord: M2um7De9

Selve disputasen vil finne sted fredag 3. oktober kl. 14:00, men du kan også følge disputasen digitalt via denne Teams- lenken. Møte-ID: 331 002 604 247 0 / Passord: D8eT7PL7.

Leder for disputasen vil være Kjersti B. Tharaldsen, prodekan for forskning og innovasjon, UiS. Hovedveileder erprofessor Sigrun Karin Ertesvåg, Læringsmiljøsenteret, og medveileder er førsteamanuensis Maren Stahl Lerang, Læringsmiljøsenteret og professor Eija Kristiina Pakarinen ved University of Jyväskylä i Finland.

Bedømmelseskomitéen består av:
- Professor Jason T. Downer, University of Virginia, USA
- Førsteamanuensis Astrid Hoås Morin, NTNU
- Professor Ulrich Dettweiler, Universitetet i Stavanger