Hvordan skape tilhørighet i flerkulturelle klasserom?

Hvordan kan lærere bidra til at nyankomne innvandrerelever føler seg inkludert og samtidig hjelpe de med å mestre skolehverdagen?

Publisert Sist oppdatert

Lærer med elever i klasserommet.
Hva er lærerens rolle i å skape tilhørighet i klasserom med nyankomne innvandrer-elever?

Dette spørsmålet står sentralt i doktorgradsarbeidet til Charlotte Helen Haaland Hancock, som disputerer for ph.d.-graden ved Universitetet i Stavanger tirsdag 24. juni.

Les mer om disputasen her

Charlotte Hancock fra Stavanger har bakgrunn som lærer i videregående skole, og har utdanning innen historie, sosiologi og spesialpedagogikk.

Må føle seg trygge i klassen

I doktorgradsavhandlingen har hun undersøkt hvordan lærere i yrkesfaglige utdanning på videregående skole arbeider for å fremme tilhørighet og skolefaglig mestring blant elever fra andre land som nylig har kommet til Norge.

– Mange av elevene fortalte at de opplevde støtte både fra lærere og medelever, men noen erfarte også ekskludering i gitte situasjoner som eksempelvis gruppearbeid eller friminutt, forteller Hancock.

Charlotte Hancok.
Portrettfoto av Charlotte H. Haaland Hancock. Foto: Jeanette Larsen/Læringsmiljøsenteret, UiS

Studien viser at lærerne brukte en rekke strategier for å inkludere elevene sine: dialog, veiledning, samarbeid og tilpasning av undervisningen etter elevenes nivå. Et spesielt tiltak som ble testet ut i studien, var bruk av spørsmålskort fra kommunikasjonsverktøyet FuelBox – Nye Medborgere.

– Dette verktøyet bidro til å styrke elevenes relasjoner og kommunikasjonsferdigheter, og ga dem en følelse av å ha mer til felles med andre enn de først trodde, forteller Hancock.

Meningsfulle relasjoner kan føre til tilhørighet

Funnene fra doktorgraden hennes peker også på noen utfordringer. Lærere observerte at elevene noen ganger grupperte seg etter språk eller kultur, og at det kunne oppstå gråsonesituasjoner med negativ språkbruk. Hancock understreker derfor viktigheten av at lærere er bevisste og følger opp slike situasjoner.

I studien kom det også frem at lærere i stor grad reflekterer over egen praksis og ønsker å utvikle bedre samspill med elevene for å fremme tilhørighet.

Les også: Hvordan kan læreren fremme tilhørighet i flerkulturelle klasser?

– Lærerne beskrev hvordan stabile og meningsfulle relasjoner – både mellom lærer og elev, og mellom elevene – er avgjørende for at elevene skal føle seg trygge og inkluderte, forklarer Hancock.

Mangel på vennskap øker sjansen for frafall

På andre siden kan mangel på vennskap eller dårlige relasjoner føre til ensomhet, som igjen er koblet til økt risiko for frafall, forklarer stipendiaten.

Hun peker også på at det er krevende å etablere kryss-kulturelle vennskap, og at lærere trenger konkrete strategier for å støtte slike relasjoner.

Avhandlingen har tittelen Teachers’ Roles in Supporting Newly Arrived Immigrant Students’ Experiences of Belonging, Engagement, and Inclusion in Upper Secondary Schools. A Qualitative Study of Culturally Diverse Classrooms.

Stipendiaten håper at doktorgradsavhandlingen kan bidra med ny kunnskap om hvordan skolen kan møte mangfold på en inkluderende måte – et tema som er særlig aktuelt i lys av høyt frafall blant innvandrerelever i yrkesfag.

Tekst: Maria Gilje Strand
Illustrasjonsfoto: Getty Images