Læringsmiljøprosjektet pulje 8

På denne siden finner du informasjon om Læringsmiljøprosjektet pulje 8 (2024 - 2026).

Publisert Sist oppdatert
Nasjonale samlinger for pulje 8 i Læringsmiljøprosjektet

6. juni 2024: Oppstartssamling (fysisk samling)

18. – 19. september 2024: Første samling (fysisk samling)

12. – 13. mars 2025: Andre samling (digitalt)

22. – 23. oktober 2025: Tredje samling (digitalt)

18. – 19. mars 2026: Fjerde samling (digitalt)

Organisering

Utdanningsdirektoratet er eier av prosjektet. Læringsmiljøsenteret er tildelt oppdraget for gjennomføring av pulje 8.

Faser og viktige datoer i prosjektet

Oversikt over samlinger og tema for de ulike fasene/semestrene.

Jente henger opp-ned i klatrestativ
Illustrasjonsfoto: Jørn Steen/Læringsmiljøsenteret, UiS
6. juni 2024Oppstartssamling - fysisk samling
Vår og høst 2024Forankringsarbeid lokalt

__________

Høst 2024: Fremme og utvikle et trygt og godt barnehage- og skolemiljø

18. - 19. september 2024Første samling nasjonale fagdager - fysisk samling
Veiledning og fagdager med veiledere
Kommunebesøk

__________

Vår 2025: Forebygge, avdekke og håndtere mistrivsel og krenkelser

12. - 13. mars 2025Andre samling nasjonale fagdager - digital samling
Veiledning og fagdager med veiledere
Kommunebesøk

__________

Høst 2025: Organisasjonsutvikling og utvikling av ledelse

22. - 23. oktober 2025Tredje samling nasjonale fagdager - digital samling
Veiledning og fagdager med veiledere
Kommunebesøk

__________

Vår 2026: Videreføring av nkludering og bygging av positiv kultur

18. - 19. mars 2026 Fjerde samling nasjonale fagdager - digital samling
Veiledning og fagdager med veiledere
Kommunebesøk

I alle fasene/semestrene er det viktig å

  • Etablere og utvikle rutiner og praksis for en lærende organisasjon
  • Formulere mål (basert på lokale data)
  • Utarbeide en framdriftsplan og revidere den underveis
  • Feedback, veiledning og støtte

Det skal være en lokal arbeidsgruppe i hver barnehage og skole som ledes av styrer/rektor. Prosjektet som helhet skal ledes av en kommunal styringsgruppe: oppvekstleder/e (eier), styrere og/eller rektor i de deltakende barnehagene/skolene og veilederne fra Læringsmiljøsenteret. PPT, helsesøster oppfordres til å delta i gruppen.

Å fremme et trygt og godt barnehage-, SFO- og skolemiljø uten mistrivsel og krenkelser som mobbing, vold, diskriminering og trakassering.

Hovedmålet i Læringsmiljøprosjektet

Prosjektledere ved Læringsmiljøsenteret

Førstelektor
Læringsmiljøsenteret, avd. Porsgrunn
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
Avdeling Porsgrunn
Universitetslektor
51831846
Læringsmiljøsenteret, avd. Porsgrunn
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
Avdeling Porsgrunn