Læringsmiljøsenteret har til enhver tid en rekke forsknings- og utviklingsprosjekter. Under finner du en alfabetisk oversikt.

Klikk på lenken for å gå videre til prosjektsidene til prosjektet som interesserer deg.
Vi har også en rekke avsluttede prosjekt der du kan lese om forskningsfunn mm.
Barns trivsel i barnehagen
– Hva kjennetegner barnehagemiljø hvor barna opplever høy grad av trivsel? Og hvordan oppfatter egentlig barn sin egen barnehagehverdag? Det er spørsmål dette prosjektet skal finne svar på.
Bry deg! – sammen mot mobbing (grunnskole, videregående opplæring)
– Bry deg! tilbyr kompetanseheving som skal bidra til å styrke skolers arbeid med trygt og godt skolemiljø.
– Godt læringsmiljø, autoritativ klasseledelse, psykisk helse, mobbing og utfordrende atferd er viktige temaer i Bry deg.
INTERACT – kvalitet i klasseromsinteraksjoner (grunnskole)
– Målet med INTERACT-prosjektet er å undersøke hvordan digital videobasert dialog kan støtte lærere i arbeidet med å styrke kvaliteten på interaksjoner i klasserommet.
– På den måten ønsker vi å øke elevenes engasjement og læring.
– Emosjonell støtte, klasseromsorganisering og læringsstøtte er tre sentrale kompetanseområder og omdreiningspunkt for forskningsprosjektet.
LIFE – livsmestring i teori og praksis (grunnskole, videregående opplæring)
– Livsmestring har vært et tverrfaglig tema i skolen siden høsten 2020. Forskningsprosjektet LIFE skal undersøke hvordan skoler har innført det tverrgående teamet «Folkehelse og Livsmestring» i skolehverdagen.
– Det skal også undersøke om det er mulig å avgrense livsmestring som et eget forskningsfelt.
– Hvilke forestillinger finnes om livsmestring i grunnskole og videregående skole, hos elever og personale?
Læringsmiljøprosjektet (barnehage, grunnskole, SFO)
– Hovedmålet med Læringsmiljøprosjektet er å fremme et trygt og godt barnehage- og skolemiljø uten mistrivsel og krenkelser som mobbing, vold, diskriminering og trakassering.
– Læringsmiljøprosjektet er et tiltak for å støtte og veilede ansatte i arbeidet med å fremme og sikre et trygt og godt miljø i barnehage, skole og skolefritidsordning (SFO).
Moment (videregående opplæring)
– Sosial og emosjonell kompetanse i videregående skole.
PARTICIPATE – foreldre og teknologi i digital mobbing
– PARTICIPATE handler om digital mobbing i relasjon til foreldre.
– Prosjektet består av et flersektorielt, tverrfaglig doktorgradsprogram, som omfatter nettverksbygging og utveksling av informasjon og kompetanse om digital mobbing i hele Europa.
SELFICON – selvregulering i kontekst (barneskole)
– Hvilke faktorer påvirker selvreguleringen til førsteklassinger? Det skal forskerne i SELFICON-prosjektet undersøke.
SELMA – Sosial og emosjonell læring og livsmestring i barnehagen
– Forskere og barnehageansatte som deltar i SELMA samarbeider for å utvikle en pedagogisk praksis for å fremme sosial og emosjonell utvikling og livsmestring i barnehagen.
– De fem kjerneområdene i SELMA er hentet fra Rammeplan for barnehagen: samspill, engasjement, livsglede, mestring og anerkjennelse.
Sensory books – duftinntrykk og barns digitale lesing (barnehage)
– Utdanningssystemet baserer seg stor grad på audiovisuelt (lyd og bilde) innhold.
– Duft gir unik informasjon om miljøet, skaper nysgjerrighet, engasjement og aktiverer minner.
– Dette prosjektet utforsker hvordan duftinntrykk påvirker barns digitale lesing.
En trygg og inkluderende russetid
– Russetiden er et fenomen som berører mange. Likevel finnes det lite forskning på den.
– I Rogaland jobber fylkeskommunen, politiet, de videregående skolene, mobbeombudet og russen sammen for å forebygge negative hendelser. Læringsmiljøsenteret har ansvar for følgeforskningen.